Pisaura mirabilis?

Gestart door Floppy, juli 12, 2005, 22:39:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Vanmiddag zag ik deze spin op een blad zitten.
Is dit nou een Pisaura mirabilis?
De andere die ik tot nu toe heb gezien zagen er toch wat anders uit.
Misschien een species van de Wolfspinnen?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Eén van de vele Pardosa-soorten. Ik denk een beetje aan Pardosa amentata of Pardosa lugubris. Waar heb je de foto gemaakt? Is het een tamelijk vochtige omgeving of juist een droge? Bos, tuin of slootkant? Was de kokon grijzig, groenig of blauwig?

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Foto is gemaakt op een ruig veldje aan de rand van een bos (landgoed Ter Hooghe, Middelburg). Het landgoed bestaat vooral uit bos, maar de randen zijn tamelijk vochtig. Er komen daar ook veel libellen voor (o.a. Platbuiken). Op het veldje, waar erg veel bramen, brandnetels, e.d. stonden, zaten ook erg veel Kleine rode weekschildkevers, Hooibeestjes, Grote dikkopjes en Zwartsprietdikkopjes en diverse wantsen.
Een blad verderop zag ik ook een Gewone tandkaak (Enoplognatha ovata), een vrouwtje.
De cocon was wit met blauwige glans.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Gelet op jouw beschrijving kunnen we uitgaan van Pardosa lugubris. Helaas staat deze soort sterk ter discussie. Men gaat ervan uit dat er waarschijnlijk minstens drie nagenoeg identieke soorten zijn: P. lugubris (Zwartstaartboswolfspin), P. alacris (Roodpolsboswolfspin) en P. saltans (Zwarthandboswolfspin). Echte duidelijkheid is hierover nog niet. Gezien de vindplaats Zoetermeer lijkt dan P. lugubris af te vallen.  P. alacris is een warmteliefhebber, dus stel ik voor hem maar op te nemen als Pardosa saltans - Zwarthandboswolfspin.
Ik kan er volkomen naast zitten, natuurlijk, maar aan de andere kant is er denk ik bijna niemand die aan de hand van een foto zonder genitaal-onderzoek kan aantonen dat het hem niet is  :rolleyes:
Als de geleerden in de naaste toekomst anders oordelen kan de naam van deze spin nog wel weer eens wijzigen. De thans erkende soorten kunnen ook lokale variëteiten van één soort blijken te zijn, natuurlijk. Begrijp je?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Ik zal 'm plaatsen als Pardosa saltans - Zwarthandboswolfspin.
Ik begrijp dat een en ander ooit nog weer kan vernaderen, maar daar heb ik vooralsnog wel vrede mee. :rolleyes:
Overigens was de vindplaats Middelburg, maar dat zal waarschijnlijk aan je conclusie weinig veranderen?
Dank voor je hulp en uitleg.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland