scleroderma raadsel...

Gestart door Ismael, juli 29, 2012, 12:57:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Soms zie je per ongeluk wat, of eigenlijk is dat met paddenstoelen altijd per ongeluk. Op een parkeerplaats zag ik een losliggende scleroderma, tenminste dat was de eerste gedachte tot ik wat beter keek in de buurt. Daar zag ik nog 3 exemplaren alleen deze zaten in de grond, ze lieten net een stukje van zichzelf zien! Hmm tweede gedachte verfstuifzwam zou kunnen wel eerder gevonden maar lastig zo te controleren dat waren ze te rijp voor. Hoewel de plek daar niet echt voor klopte, onder eik en cotoneaster. Thuis de sporen maar ff checken dan, misschien wel een truffel.. onder de :micro: bruine grof stekelige sporen van 13,75 tot 15 groot. Geen basidien dus geen truffel. Wel een scleroderma denk ik, maar ja dan, grote sporen en natuurlijk ondergronds.. er is 1 scleroderma die dat doet s hypogaeum, wat zoveel betekend als ondergronds groeiend. Maar of het die is.. wie helpt mij uit de droom
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Citaat van: Ismael op juli 29, 2012, 12:57:39 PM
Geen basidien dus geen truffel.



Het genus Scleroderma behoort trouwens tot de basidiomyceten en raadt eens wat die hebben.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ismael

Je hebt gelijk wat suf  :rolleye: zou het dan toch een truffel zijn  :-\ nee denk het niet wand te dik daarvoor denk ik... Bleh lastig. Jij een idee dan?
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Zonder microscopie en een foto van de doorsnede kan ik niet helpen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

#4
Ik denk trouwens dat je met scleroderma goed zit. Eén van de scleroderma's die verkeerdelijk als truffel wordt gezien is scleroderma polyrhizum. Alleen denk ik dat die soort hier niet voorkomt. Zoals je al zei hebben valse truffels nooit echt een dik peridium.
De definitie 'valse truffels' staat trouwens verkeerd op die website.

http://www.trufamania.com/false-truffles.htm
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

loest

 
Dieter,

In Walter Jülich's band II b/1 van de Kleine Kryptogamenflora staan de afmetingen van de sporen voor Scleroderma polyrhizum genoteerd als 6,5-8-(-10)µm .
Dat verschilt nogal wat met de grootte die Ismaël doorgaf.
Groet, Loes

Dieter

Loes, als je tussen de lijnen leest dan bedoel ik gewoon dat ze wel eens per ongelijk als truffel worden gezien. Lees de post erboven ook. B)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

knabenkraut

zo even  een spoorfoto (ben bij dini op bezoek zoals te zien is aan accountnaam) De spoorgrootte is zonder versiering max 13um groot. Het enige wat mij nu stoort is het ondergrondse...Overigens de soort heeft een oude kaasgeur. Het "lijkt" dat de stekels wat gebogen zijn maar dat is lastig te zien, ook zijn de sporen reticulaat. De wand van de paddenstoel is meer dan 1mm (de doorsnee foto komt nog)
groetjes,
Dini

Ismael

de doorsnede, de paddenstoel heeft ook een wortelstelsel (eerste foto's verbeterd)
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Ik kan het niet zo goed zien maar is het een poederige massa binnenin?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ismael

Dat klopt inderdaad poederig, soms wat klonterig
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Het truffelachtige kan je nu met zekerheid schrappen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ismael

Nog even een update van deze. Dhr jalink heeft er naar gekeken, het blijkt de kleine aardappelbovist te zijn. Zo zie je maar weer..
Groeten Ismaël Wind