Dikrandtonderzwam?

Gestart door Ismael, februari 21, 2007, 13:52:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Deze zwam kwam ik, samen met Dini, tegen in een plantsoen met wat struiken. Welke daar wordt nog aan gewerkt. Misschien is zo te zeggen welke het is?

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Zijn het niet gewoon Platte tonderzwammen?
Mij is altijd gezegd (en uit de praktijk blijkt dat doorgaans wel te kloppen) dat Dikrandtonderzwam nog levende bomen verkiest (en bijgevolg zelden op stronken te vinden is).

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#5
CiteerZijn het niet gewoon Platte tonderzwammen?
Mij is altijd gezegd (en uit de praktijk blijkt dat doorgaans wel te kloppen) dat Dikrandtonderzwam nog levende bomen verkiest (en bijgevolg zelden op stronken te vinden is).

Groetjes,
Wim
Klopt. Dikrandtonderzwammen heb ik ook alleen op levende bomen gevonden.
Maar dit lijkt er toch heel sterk op! De Bessenvuurzwam ken ik niet......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Dit zal heel lastig worden om met zekerheid te zeggen welke soort het is. Tijdens de Rode kelkzwammen excursie heb ik mogen meemaken hoe deskundigen de grootste moeite hadden om een oudere tonderzwam in het veld met zekerheid op naam te brengen. Er werd een exemplaar doorgesneden en gekeken naar de overgangen van de verschillende lagen. De soort werd met 97 % zekerheid gedetermineerd.  

Ismael

Juist ja. Inmiddels heb ik een stukje naar Wim Ligtering gestuurd. Kijken wat het wordt.
Groeten Ismaël Wind

knabenkraut

#8
Het is de dikrandtonderzwam volgens Wim Ligterink, had vooral te maken dat de buisjeslaag dikker was dan het trama.

greetz Ismael (en Dini)
groetjes,
Dini