Begrijp ik nou dat je bij de Tungelroyse beek hebt gezocht, Frank?
Ik was vorig week ook bij een stuk van de Tungelroyse beek en ik moet zeggen dat het er in elk geval erg mooi uitzag. Is hij smaller/breder dan de Dommel of vergelijkbaar?
Het stuk Tungelroyse Beek waar ik gezocht heb (langs de golfbaan, ter hoogte van de Kruispeel) is wel wat smaller (de helft ongeveer) dan de Dommel op de plek waar vorig jaar die Gaffels aangetroffen zijn. Het is enkele jaren geleden flink aangepakt en er zijn flink wat nieuwe (oude..) meanders in aangebracht. Helder water, veel plantengroei en ogenschijnlijk een aardig visbestand (veel Ruisvoorn, hier en daar een schooltje Karper is wat minder maar vooruit..) en niet te snel stromend behalve bij (kunstmatig) versmalde passages. Oevers op veel plaatsen dicht begroeid met o.a. hier en daar wat forse rietkragen pal langs het water maar gelukkig met voldoende open plekken om bijv. op het water te kunnen kijken. Vooral enkele weken geleden een opmerkelijke rijkdom aan libellen met (heel) veel Beekoevers, Gewone oever, Bruine korenbout, Blauwe breedscheen, Vroege glazenmaker, Grote keizer, Weidebeek enz. Gisteren was het allemaal wat minder hoewel er nu heidelibellen (Bloedrode vooral) de plaats van bijv. de Bruine korebouten (nog maar één) en Vroege glm (niet één meer) ingenomen hadden.
Opvallend ook de vele vlinders met o.a. Oranje luzerne (2x), 3 Koninginnenpages, Kleine parelmoer, nog aardig wat dikkopjes (Zwartspr en Groot), Icarusblauwtjes, Oranje zandoogjes enz.