Gaffellibel Dommel

Gestart door florisbrekelmans, juli 27, 2012, 12:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2012, 13:01:16 PM
De oorsprong van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/43799628 is wat moeilijker te duiden denk ik......

Dan pakken we deze er ook maar weer eens bij, samen met deze recente
http://waarneming.nl/waarneming/view/78058053

gezworven wordt er in elk geval...  O0

JohanvantBosch

Begrijp ik nou dat je bij de Tungelroyse beek hebt gezocht, Frank?
Ik was vorig week ook bij een stuk van de Tungelroyse beek en ik moet zeggen dat het er in elk geval erg mooi uitzag. Is hij smaller/breder dan de Dommel of vergelijkbaar?

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 05, 2013, 15:36:21 PM
Begrijp ik nou dat je bij de Tungelroyse beek hebt gezocht, Frank?
Ik was vorig week ook bij een stuk van de Tungelroyse beek en ik moet zeggen dat het er in elk geval erg mooi uitzag. Is hij smaller/breder dan de Dommel of vergelijkbaar?

Het stuk Tungelroyse Beek waar ik gezocht heb (langs de golfbaan, ter hoogte van de Kruispeel) is wel wat smaller (de helft ongeveer) dan de Dommel op de plek waar vorig jaar die Gaffels aangetroffen zijn. Het is enkele jaren geleden flink aangepakt en er zijn flink wat nieuwe (oude..) meanders in aangebracht. Helder water, veel plantengroei en ogenschijnlijk een aardig visbestand (veel Ruisvoorn, hier en daar een schooltje Karper is wat minder maar vooruit..) en niet te snel stromend behalve bij (kunstmatig) versmalde passages. Oevers op veel plaatsen dicht begroeid met o.a. hier en daar wat forse rietkragen pal langs het water maar gelukkig met voldoende open plekken om bijv. op het water te kunnen kijken. Vooral enkele weken geleden een opmerkelijke rijkdom aan libellen met (heel) veel Beekoevers, Gewone oever, Bruine korenbout, Blauwe breedscheen, Vroege glazenmaker, Grote keizer, Weidebeek enz. Gisteren was het allemaal wat minder hoewel er nu heidelibellen (Bloedrode vooral) de plaats van bijv. de Bruine korebouten (nog maar één) en Vroege glm (niet één meer) ingenomen hadden. 
Opvallend ook de vele vlinders met o.a. Oranje luzerne (2x), 3 Koninginnenpages, Kleine parelmoer, nog aardig wat dikkopjes (Zwartspr en Groot), Icarusblauwtjes, Oranje zandoogjes enz.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marcel123

#63
Citaat van: trogon op augustus 03, 2013, 18:47:18 PM
zelf dit jaar ook al 3 keer gaan zoeken (aan de Belgische kant uiteraard), maar nog niet verder geraakt dan bronlibel, kempische heide etc.
Tongelreep en Keersop afgezocht, elk op ongeveer 10 plekken en beekoeverlibel en bronlibel gevonden maar geen gaffel.

frankneijts

#64
Citaat van: optilete op augustus 05, 2013, 17:04:18 PM
Citaat van: trogon op augustus 03, 2013, 18:47:18 PM
zelf dit jaar ook al 3 keer gaan zoeken (aan de Belgische kant uiteraard), maar nog niet verder geraakt dan bronlibel, kempische heide etc.
Tongelreep en Keersop afgezocht, elk op ongeveer 10 plekken en beekoeverlibel en bronlibel gevonden maar geen gaffel.

Had je die Bronlibel in België (op de bovenloop van Tongelreep/Warmbeek of Keersop/Fortjesloop/Elsenloop) of Nederland?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johannes Klapwijk

Bronlibel is ten minste wel ook weer een gave waarneming!

frankneijts

#66
Citaat van: Johannes Klapwijk op augustus 05, 2013, 21:05:52 PM
Bronlibel is ten minste wel ook weer een gave waarneming!

Dat is het natuurlijk altijd maar net over de grens in België (ten zuiden van Eindhoven zeg maar) is die soort veel minder zeldzaam dan aan de NL zijde van de grens waar er, voor zover bekend maar 1 populatie is (de Plateaux). Er is elk geval een populatie op de Belgische bovenloop van de Tongelreep (de Warmbeek in België).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

trogon

ben twee keer langs de Dommel gaan lopen: eerste keer 3 bronlibellen (eentje dat de grens overstak), tweede keer 4. Op de Warmbeek had ik er 5, waarvan 2 ruziend op 10 meter van de grens (waar de beek verandert van smal met riet begroeid naar breed en open water...)
gr, Ward

florisbrekelmans

2015: Jaar van de waarheid voor de gaffellibel in de Dommel. Spannend!


Beste wensen iedereen, dat het maar weer een spectaculair libellenjaar mag worden.




Groet,


Floris

nick w

Beste wensen, en laat maar op tijd weten wanneer we moeten zoeken (als het een excursie moet worden kan dat ook nog wel denk ik)

Groet,
Nick W

Platbuik

Vandaag zijn er 1 of 2 mannetjes gevonden. De voorspelling van de drie-jaars cyclus is dus uitgekomen. :)
Het lijkt er op dat ze hier later zijn dan op de Roer en de Swalm. Op de foto ziet ie er nog vrij jong uit, is mijn indruk.


De Dommel is een flink lange beek. Mocht je in de buurt zijn, kijk eens (bij een bruggetje of zo) of je ziet. Benieuwd hoe groot hun verspreiding inmiddels is.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)


nick w


AvanderHeijden


Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)


florisbrekelmans

We kregen gaffelwaters van de Belgen, als dank een gaffel retour  ;)

Supervondst, dat belooft nog wat.

frankneijts

Citaat van: Platbuik op juli 24, 2015, 21:18:36 PM
Exportproduct! http://waarnemingen.be/waarneming/view/104707701

Precies: jullie waarneming bij Dommelen deze week was voor Hans Matheve een extra motivatie om de Belgische Dommel toch nog maar 's onder handen te gaan nemen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Dan hebben we nu - hemelsbreed- grofweg 15km aan Dommel om te bekijken. ;D
Ik schat dat dat aan overlengte meer is dan de Roer (in NL).
Als de schrikkeljaren uit de populatie zijn verdwenen, dan kunnen ieder jaar Gaffels gezien worden. Bij de populatie in de Roer is het 3 jaarlijkse rythme ook nog steeds merkbaar, na 15 jaar.
Wie weet hoelang dat duurt? Is dat hogere wiskunde?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

grunsven

Je zou denken dat er af en toe een gaffel in 2 jaar klaar is of er juist 4 jaar over doet. Dat lijkt maar weinig te gebeuren. Op de niet piek jaren worden ze gezien maar dat blijft weinig. Waarom die populaties niet groeien snap ik niet goed. Mogelijk Allee effecten? Of concurentie van de larven van de piekjaren?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Citaat van: Platbuik op juli 25, 2015, 10:12:16 AM
merkbaar, na 15 jaar.
Wie weet hoelang dat duurt? Is dat hogere wiskunde?
Nou, hogere wiskunde... Daar is wel wat meer voor nodig.
Stel dat een rivier gekoloniseerd wordt en dat 99% het in drie jaar doet en 1% in twee jaar.
15 jaar met een driejaarlijks ritme, dat zijn maar 5 generaties.
Dus de hoofdmacht levert na één generatie 99% nazaten op, na twee 98%, na drie 97%, na vier 96% en na vijf 95.1% om precies te zijn. Alle andere dieren leveren de waarnemingen van de overige jaren op, maar dat blijft om kleine aantallen gaan.

Bij 90% om 10% is de hoofdmacht na 5 generaties nog steeds 59% groot. Maak maar een schatting van wat in de Roer de percentages waren.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden

Citaat van: Weia op juli 25, 2015, 14:10:31 PM
Alle andere dieren leveren de waarnemingen van de overige jaren op, maar dat blijft om kleine aantallen gaan.

Dat zeg je alsof dat logisch is maar ik snap niet waarom die aantallen zo laag blijven in tussenliggende jaren. Ik neem aan dat de kolonisatie van de Roer zo'n 15 jaar terug ook geen 400 beesten ineens betrof maar slechts een enkel vrouwtje met eieren, misschien een handvol beesten? En toch is de populatie in de piekjaren van de 3-jarige cyclus daarna snel gegroeid.

In de tussenliggende daljaren heb je in eerste instantie weer slechts een handvol beesten (net alsof je met een verse kolonisatie te maken hebt), ik snap niet dat je dan bij "daljaar + 3" niet een veel grotere populatie ziet en de cyclus na al die tijd nog niet is afgevlakt. Het lijkt nu haast wel alsof de beesten in de daljaren zich helemaal niet voortplanten en de enige beesten die je ziet in daljaren weer nieuwe "snelle larven" zijn, die een jaar korter over hun ontwikkeling hebben gedaan.

grunsven

Inderdaad klopt Dat niet aan die berekening. Je berekent het "verlies" van de piekjaren.
Er zijn relatief weinig beesten die het niet in drie jaar doen maar de echte vraag is waarom de andere "temporele populaties" niet harder groeien.
Libellen leggen veel eieren en de potentiele groeisnelheid van een populatie is groot. Er is iets dat dat tegen houdt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Platbuik

Misschien heeft het er mee te maken dat de Roer zo lang is. De beestjes uit de tussenliggende jaren hebben het daardoor lastig elkaar te vinden in de voortplantingstijd. Het succes daarvan is dan laag.
Dit in tegenstelling tot een soort (Sierlijke schiet me zo te binnen) die op stilstaand water met relatief beperkte "oeverlengte" altijd vrij dicht op elkaar vliegt als het op voortplanting aankomt. En dus snel jaarlijks goede resultaten kan boeken.
Misschien, hè  ;)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

#84
Ik vraag me af of de driejarige nog wel zo zichtbaar is. Een paar jaar geleden had ik die indruk wel. Maar nu nog?
2009 was wel een enorm piekjaar. Maar tussen 2012 e 2013 was er weinig verschil, lijkt het. Misschien dat t derde jaar er nog wat achteraan hobbelt?

grunsven

Niet in deze dataset. Maar die is daar ook niet zo geschikt voor.
In het meetnet is het wel duidelijk.


In het verslag over 2014 staat:
"Het aantal gaffellibellen vertoont een driejarige fluctuatie, maar gemiddeld neemt de soort toe. 2015 zou weer een 'piekjaar' moeten worden. Het is daarom spannend of hij opnieuw langs de Dommel kan worden vastgesteld, net als in het vorige piekjaar, 2012."
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Citaat van: grunsven op juli 25, 2015, 19:30:42 PM
Niet in deze dataset. Maar die is daar ook niet zo geschikt voor.
In het meetnet is het wel duidelijk.


In het verslag over 2014 staat:
"Het aantal gaffellibellen vertoont een driejarige fluctuatie, maar gemiddeld neemt de soort toe. 2015 zou weer een 'piekjaar' moeten worden. Het is daarom spannend of hij opnieuw langs de Dommel kan worden vastgesteld, net als in het vorige piekjaar, 2012."

  :duim: duidelijk

frankneijts

Vandaag het meest zuidelijke deel van de Dommel ('traject A' noem ik dat maar even) van de B/NL grens tot aan de brug over de Peedijk onder Borkel afgelopen (westelijke oever). Een prachtig traject dat er veelbelovend uitziet (ook voor Oxygastra?) maar helaas vandaag (misschien te winderig en temperatuur met max. 20 gr.C. net iets te laag?) geen Gaffels of erger heeft opgeleverd.. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ruud Bouwman

Ik heb het stuk gedaan vanaf de Volmolen tot aan de Dommelseweg , aan twee zijden nog wel , geen Gaffels vandaag , en inderdaad misschien niet warm genoeg en te winderig .

groet Ruud .

frankneijts

Ha die Ruud, welkom op het forum!
(Flinke wandeling geweest trouwens ..  8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'