Gaffellibel Dommel

Gestart door florisbrekelmans, juli 27, 2012, 12:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

florisbrekelmans

Hoi,

Vers van de pers: heb zojuist een gaffellibel gezien op de Dommel bij Valkenswaard, Noord-Brabant. Later vanmiddag meer!

Groet,

Floris Brekelmans

ewoudploeg

Nondeknetter! Dat zou wat zijn zeg! Kiekjes, meer vinden en dan helemaal blij worden!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

AvanderHeijden

Dat is gaaf nieuws! Dit jaar zou -volgens de statistieken- weer een topjaar moeten zijn voor Gaffel aan de Roer, wellicht slaan ze aan het zwerven? Afgelopen maandag en dinsdag hebben Johannes Klapwijk en ik op beide dagen tenminste 8 territoriale mannetjes gezien op de bekende plek aan de Roer bij Paarlo. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen...

Johannes Klapwijk


florisbrekelmans

Ik stap zo in de kano, van Boekel en Schaft naar Valkenswaard, voor de regen uit    ;D

frankneijts

Gaat mijn weddenschap met Rob Geraeds (die de Limburgse Gaffels heeft ontdekt) dat "we" er ook langs de Dommel zouden vinden, misschien toch nog 's 'n keer iets opleveren...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

florisbrekelmans

Hoi,

De kanotocht van Borkel en Schaft naar Valkenswaard (Venbergse Molen) heeft geen gaffellibellen meer opgeleverd. Dit betekent niet dat ze er niet zitten, aangezien de dieren vaak rusten op vegetatie langs de oever en ik in tamelijk hoog tempo de rivier ben afgezakt. Wel duizenden weidebeekjuffers, honderden blauwe breedschenen en enkele groter keizers en metaalglanslibellen. Opvallend genoeg geen oeverlibellen gezien.

Ik heb een foto bij de waarneming van de gaffellibel gevoegd. Voortaan dus gaffels twitchen bij het bruggetje van Dommelen, in plaats van het bruggetje van Paarlo  ;)  Hier de link: http://waarneming.nl/waarneming/view/70052980

De Dommel is een prachtige laaglandrivier, maar is veel zandiger dan de Roer. Her en der zijn kleine grindbedjes te vinden, maar alleen onder water en niet op de oever. De waterkolom is over het algemeen dicht begroeid met o.a. Ceratophyllum, Callitrichum, fonteinkruiden en lintbladen van pijlkruid. De waterkwaliteit is de laatste jaren sterk verbeterd, dus wie weet wat ons nog meer te wachten staat.

Voor wie al kanoend op zoek wil, bij Rofra kan je bij de Venbergse Molen een kano huren, waarna je wordt gedropt in Borkel en Schaft. Vroeger kon je kanoen tussen Valkenswaard en Waalre, maar dat kan nu alleen nog met een eigen kano.

Groet,

Floris





Bertusvr


Goyatlah

Ik ben gaffelhuidjes tegen gekomen samen met volwassen Bronlibel in een slootje op de grens van duitsland en noord-oost frankrijk. Verderop zaten de gaffels in een steenpuin-riviertje (waar we ze verwachten). Gaffel zat in Polen bij de Odra (een rivier ala de Rijn en de IJssel)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: florisbrekelmans op juli 27, 2012, 19:45:12 PM
Hoi,

De kanotocht van Borkel en Schaft naar Valkenswaard (Venbergse Molen) heeft geen gaffellibellen meer opgeleverd. Dit betekent niet dat ze er niet zitten, aangezien de dieren vaak rusten op vegetatie langs de oever en ik in tamelijk hoog tempo de rivier ben afgezakt. Wel duizenden weidebeekjuffers, honderden blauwe breedschenen en enkele groter keizers en metaalglanslibellen. Opvallend genoeg geen oeverlibellen gezien.

Ik heb een foto bij de waarneming van de gaffellibel gevoegd. Voortaan dus gaffels twitchen bij het bruggetje van Dommelen, in plaats van het bruggetje van Paarlo  ;)  Hier de link: http://waarneming.nl/waarneming/view/70052980

De Dommel is een prachtige laaglandrivier, maar is veel zandiger dan de Roer. Her en der zijn kleine grindbedjes te vinden, maar alleen onder water en niet op de oever. De waterkolom is over het algemeen dicht begroeid met o.a. Ceratophyllum, Callitrichum, fonteinkruiden en lintbladen van pijlkruid. De waterkwaliteit is de laatste jaren sterk verbeterd, dus wie weet wat ons nog meer te wachten staat.

Voor wie al kanoend op zoek wil, bij Rofra kan je bij de Venbergse Molen een kano huren, waarna je wordt gedropt in Borkel en Schaft. Vroeger kon je kanoen tussen Valkenswaard en Waalre, maar dat kan nu alleen nog met een eigen kano.

Groet,

Floris

Floris, proficiat met deze geweldige waarneming al komt-ie voor mij niet helemaal onverwacht zoals ik hierboven al aangaf. Toch rijst de vraag of de nabije Keersop niet nòg aantrekkelijker zou kunnen zijn voor deze soort (heeft o.a. meer grindbedden en een nog betere waterkwaliteit).....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

florisbrekelmans

Hoi Frank,

De Keersop is zeker schoner, maar veel kleiner en echt een beekje. Afgaande op de reactie van Dolf hierboven zou dat echter niet uit hoeven te maken. Ten oosten van de Dommel ligt ook nog de Tongelreep, die wat omvang en water- (en bodem)kwaliteit zo'n beetje tussen Keersop en Dommel inzit. Genoeg mogelijkheden dus.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de situatie in Belgie. Het is nog best een eind tot Paarlo en de Dommel ontspringt in Belgie. Ik kom voorlopig helaas niet mee toe aan een uitgebreide zoektocht.

Groet,

Floris

Goyatlah

Persoonlijk vermoed ik dat zowel cecilia als forcipatus zich wel eens aardig konden gaan uitbreiden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: florisbrekelmans op juli 27, 2012, 20:53:48 PM
Hoi Frank,

De Keersop is zeker schoner, maar veel kleiner en echt een beekje. Afgaande op de reactie van Dolf hierboven zou dat echter niet uit hoeven te maken. Ten oosten van de Dommel ligt ook nog de Tongelreep, die wat omvang en water- (en bodem)kwaliteit zo'n beetje tussen Keersop en Dommel inzit. Genoeg mogelijkheden dus.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de situatie in Belgie. Het is nog best een eind tot Paarlo en de Dommel ontspringt in Belgie. Ik kom voorlopig helaas niet mee toe aan een uitgebreide zoektocht.

Groet,

Floris

De Tongelreep is inderdaad ook een kanshebber, wat jammer dus dat het warme weer niet langer aanhoudt: die Gaffels houden daar wel van en het zou het zoeken aanzienlijk vergemakkelijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

florisbrekelmans

@goyatlah Past Oxygastra ook in je plaatje?

marcel123

#15
Citaat van: florisbrekelmans op juli 27, 2012, 20:53:48 PM
De Keersop is zeker schoner, maar veel kleiner en echt een beekje.
Als ik dit zo lees is het zuurstof gehalte van de keersop het hoogste en zou ik daar gaan zoeken. Ik heb gaffels gezien bij beekjes van 5cm (Hongarije) tot 30 cm (Polen) breed en het enige wat echt belangrijk is is het zuurstofgehalte van het water. In Limbrug komt de soort toch voor in een greppel met een beetje zuurstofrijk water?

De dommel bestond? voor 50% uit opgepompt grondwater en dat is niet zo zuurstof rijk denk ik...maar met al die waterplanten??

Goyatlah

Citaat van: florisbrekelmans op juli 27, 2012, 21:12:15 PM
@goyatlah Past Oxygastra ook in je plaatje?

Is alleen hypothetisch.
Oxygastra ken ik alleen als soort van veel warmer habitat. Denk het niet, maar wie ben ik?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

florisbrekelmans

@optilete De Keersop ligt hemelsbreed 1,2 km naar het oosten en mondt krap 2 kilometer ten noorden van de vindplaats uit in de Dommel. Lijken me geen onoverbrugbare afstanden. Klinkt goed!

marcel123

#18
Citaat van: florisbrekelmans op juli 27, 2012, 22:06:45 PM
@optilete De Keersop ligt hemelsbreed 1,2 km naar het oosten en mondt krap 2 kilometer ten noorden van de vindplaats uit in de Dommel. Lijken me geen onoverbrugbare afstanden. Klinkt goed!

@Floris. Als ik meer informatie krijg over de Keersop vs Dommmel en Tongelreep laat ik het je horen.
http://bekenwerkgroep.tk

grunsven

Gaffel zit ook in de Biebrza, ook gewoon op stukken waar hij traag meandert en uitgebreide rietoevers heeft. Zowel de Dommel als de Tongelreep en Keersop lijken me in principe geschikt. Zeker omdat ze dicht bij elkaar liggen en er dus 1 metapopulatie kan zijn.
Zuurstof is wel van belang maar de waterkwaliteit is veel beter geworden en het stroomt goed.


Volgens mij hebben we in Nederland een veel te beperkt beeld van de mogelijkheden van Ophiogomphus, in oost Europa zit hij op allerlei soorten stromend water.


Oxygastra heeft vroeger ook gewoon in Noord-Brabant gezeten. Een tijdelijke populatie moet gewoon kunnen. Blijvende vestiging weet ik niet, het zou kunnen dat het daarvoor hier te koud is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

Vandaag een aantal uren gezocht bij het bruggetje in Dommelen maar helaas geen Gaffellibel. Het weer was ook een stuk minder natuurlijk hoewel het behoorlijk warm werd als de zon even doorkwam maar wellicht was dat nog onvoldoende (Gaffels houden van echt warm weer). Misschien dat ook de sterk gestegen waterstand (ca. een halve meter sinds gisteren) een negatieve rol heeft gespeeld?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Wij gaan vandaag kijken, in het deel noordelijk van het bruggetje, waar Keersop en Dommel samenkomen. Dat lijkt goed toegankelijk. We hebben een paar dagen geleden de Bronslibel leren kennen in Belgie, dus die houden we ook in de gaten :)

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

florisbrekelmans

Succes, vergeet niet ook een stukje van de Keersop mee te pakken. Voor de bronslibel zijn jullie in de buurt van La Roche en Ardenne geweest? Ben er toevallig eerder dit jaar wezen zoeken, maar toen was het nog wat te vroeg.

Groet,

Floris

frankneijts

Heb gisteren ook nog wat stukjes Keersop 'gedaan', o.a. achter de Dommelsch brouwerij, bij het Valentijns-kapelletje en nog wat stukjes onder Westerhoven. De plek waar Lex is gaan zoeken, de Elshouters, is sowieso een erg fraai stuk en bekend om het voorkomen van Beekrombout (vooral langs het laatste stukje Keersop). Wat dat aangaat is ook het weer iets noordelijker gelegen stuk Dommel bij de Dommelbeemden (tussen Veldhoven en Waalre) interessant: landschappelijk fraai en hier zitten tegenwoordig misschien wel méér Beekrombouten dan langs de Beerze in de Kampina! Heb hier afgelopen jaren overigens al 's gezocht naar Gaffel- (en Bronslibel).......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

#24
Niks te veel gezegd, Frank. Mooi daar, en met potentie, maar met de wind van vandaag niet om naar libellen te kijken.
Geen gaffellibel gezien, ook niet in de weilanden ten noorden van Floris' bruggetje. Daar zitten zoveel weidebeekjes dat het zoeken erg moeilijk wordt  :rolleye: !
Wel opvallend bij de aansluiting van de Keersop op de Dommel dat daar een putlucht hangt (dezelfde als bij de Zandleij); de Dommel is niet zo schoon, maar de aantallen weidebeekjes die er zitten lijken niet te duiden op een gebrek aan zuurstof in het water.
Dit gebied heeft er een paar fans bij :duim:

@Floris: we waren ten noordWESTEN van La Roche, bij Jupille. Eerste poging en meteen raak, dus het zal wel een goede stek zijn....
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

florisbrekelmans

Hoi,

Jammer dat de zoekacties geen gaffels meer hebben opgeleverd. Maar gelukkig wordt het woensdag super lekker weer  8)  (al kan ik helaas niet mee op expeditie). 

Gemeente Valkenswaard legt momenteel bergbezinbassins aan in het Dommeldal, daarmee zouden lozingen die kunnen leiden tot (tijdelijke) zuurstofloosheid in ieder geval beperkt moeten worden. Verder zijn we natuurlijk sterk afhankelijk van de inzet van onze zuiderburen. Er is op internet wel e.e.a. over te vinden, vooralsnog is de laatste jaren sprake van een verbetering van de waterkwaliteit. Dus wie weet hoeveel moois ons nog te wachten staat. Volgend voorjaar maar eens snorkelend langs de grindbedjes om paaiende beeprikken te zoeken?

Groet,

Floris




AvanderHeijden

Ik zie dat ze vandaag ook weer gevonden zijn! Gaat goed daar.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70149955

:duim:

florisbrekelmans


Johannes Klapwijk

Vet! Voortplanting ter plekke is helemaal onwijs!

frankneijts

#29
Vanaf 14 uur (ik kon helaas niet eerder) nog een flink stuk langs de Dommel wezen sjouwen wat 1 of 2 nieuwe Gaffels opleverde: één (een duidelijk mannetje) een flink stuk noordelijker in de Dommelbeemden tussen Waalre en Veldhoven (http://waarneming.nl/waarneming/view/70157117), welke mij op korte afstand voorbij kwam vliegen over het water, en één niet ver van de plek waar Lex van Leur ze vandaag had maar nog iets noordelijker (bij samenvloeiing Dommel/Keersop: http://waarneming.nl/waarneming/view/70157230). Hoewel die laatste even op een hoge plant zat langs de waterkant was dat helaas te ver en te kort om een plaatje te maken en ook het geslacht was niet helemaal duidelijk. Gezien de afstand tot de waarnemingsplek van Lex zou dit één van die 2 exemplaren kunnen zijn geweest.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'