Vogelgeluiden opnemen

Gestart door gvenhuizen, november 09, 2006, 13:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

gvenhuizen

Is er iemand die mij kan vertellen hoe je (betaalbaar) vogelgeluiden kan opnemen met nog enige kwaliteit? Ik heb het al eens met mijn mobiel geprobeerd, maar dat gaat nergens over, zeker niet als er veel bijgeluiden zijn.
Is er misschien speciale software voor het opnemen van geluiden die op een PDA of zo te installeren is?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Dank,
Geert Venhuizen
Geert Venhuizen

ellen007

Hoi Geert,
Begin dit jaar kwam ik iemand tegen die de geluiden van de jonge grote bonte specht wilde opnemen. Kwam ze de volgende dag weer tegen. En wat schets mijn verbazing. Ze namen het op met hun PDA. Gewoon memofunctie.
Geluid was verbazend duidelijk.
Heb het zelf ook uitgeprobeerd en heb nu al enige geluiden en alarmroepen.
Allen duidelijk te herkennen. Wel moet je redelijk dicht in de buurt zijn en duidelijk richten
Groetjes
weer een lerende natuurliefhebber

gvenhuizen

Hoi Ellen,

Bedankt,. Ik heb zelf wel een PDA van een jaar of 5 oud, maar ben niet erg tevreden over de kwaliteit van het geluid. Misschien tijd om mezelf maar eens te trakteren op een nieuwe ;)

Groet,
Geert Venhuizen


Piter Anjema

Deze heb ik afgelopen voorjaar gemaakt:

Zanglijster

Tuinfluiter

Volgend jaar schaf ik nog een betere microfoon aan.

Benodigdheden:

Mp3 speler die 128 kb mp3 kan opnemen
Microfoon

meer niet

Steven Wytema

hoi,

ik heb een Creative ZEN MicroPhotovan 8 Gb, waarmee ik op goed geluk geluid op ben gaan nemen, en hij werkt prima bij mij;
De truc zit hem voornamelijk in de microfoon welke toevallig van goede kwaliteit moet zijn.
Anders is het eerstvolgende niveau van hogere kwaliteit een richtmicrofoon waar je los al snel een dik aantal euro's voor neerlegt.
De Kleine Vliegenvanger op de Veluwe van 19 juni en de
Noordse Nachtegaal avn Koningssteen op 17 mei zijn van mijn hand.
Steven Wytema


RWester

Hoi Geert,

Je vraag kun je beter in dit topic plaatsen en anders kun je hier kijken of er misschien al antwoorden staan op je vraag.

Ik verplaats je vraag/dit topic naar dit onderdeel

Multimedia
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


marijn

Kennen jullie deze al? Nog niet in NL te koop...

de "RememBird"

Lijkt een mooie uitvinding, waar best wat vogelaars zeer geinteresseerd in zullen zijn! Ziet er vooral zeer handzaam uit en zal ook uitstekend werken voor het opnemen van veldbeschrijvingen of als memorecorder bij het tellen. Wel prijzig: €295. Of hij het bij het opnemen van vogelgeluiden qua geluidskwaliteit haalt bij het 'echte' werk, valt te betwijfelen. Wat ik me vooral heel erg afvraag is of je uit een 64kbps-mp3-opname (= het hoogste/beste wat het apparaat registreren kan) wel echt bruikbare sonagrammen kunt destilleren. Ik vrees van niet, want door de sterke compressie gaat er een hoop subtiele geluidsinformatie verloren en worden bijvoorbeeld hele toonbereiken weggelaten of afgevlakt.
Tikkende gorzen en moeilijke piepers afmaken met dit ding zal dus wellicht lastig worden! (Weet iemand of je hier per se wav-files voor nodig hebt of hoe groot de bitrate minimaal moet zijn?)
Maar het lijkt me wel een handige tool voor de (beginnende) vogelaar die snel onbekende vogelgeluiden op wil kunnen nemen om later eens te (laten) checken.
Marijn Prins

gvenhuizen

#8
Allen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik zeker wat mee!
Ik zal mogelijk via priveberichten een aantal van jullie nog wel wat extra vragen willen stellen. Ook alvast bedankt voor de medewerking daar.

Groet,
Geert Venhuizen