Hoofdmenu

tuinkruid?

Gestart door Hinko, juli 31, 2005, 12:24:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Hoi,

ik ben een plantje tegengekomen op de kademuur in L'warden dat ik niet thuis kan brengen. In eerste instantie dacht ik aan akkermunt, daar heeft ie een beetje het voorkomen van. Deze plant rook echter sterk als een tuinkruid. Hij heeft een aar met schijnkransen en erg kleine (2mm) paars-lila bloemkroon. De stempel is 2x zolang als de kroonbuis en ik kan geen meeldraden ontdekken. De schutbladen zijn eliptisch eirond, puntig. De stengel, bladen en kelk zijn afstaand behaard. Kelk is rood-paars aangelopen.

wie het weet mag het zeggen. ;-)
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Hoi Hinko,

Zonder foto of herbariummateriaal is een zekere determinatie denk ik niet mogelijk. In het boek van Ton Denters over Stadsplanten staan nogal wat verwilderde tuinkruiden en sierplanten. Misschien kun je daar eens in neuzen.

Denk ook aan bv. Citroenmelisse, Kattenkruid enz.

Tip: als de plant naar munt ruikt, moet je eens denken aan Polei (Mentha pulegium). Deze wordt tegenwoordig ook in tuincentra te koop aangeboden, en zou dus kunnen verwilderen. Als wilde plant zeer zeldzaam.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

#2
beetje vage foto en een beetje verlept plantje. Een beetje een 'suterig exemplaar' zou mijn grote leermeester Jacob Koopman zeggen.
Ruikt naar het potje 'Italiaanse kruiden' uit m'n kruidenrekje. Daar zit oa Majoraan, Oregano en Kruizemunt in.

mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Het spijt me; de foto helpt me niet verder.
Misschien moet je het plantje netjes drogen en naar (min vriend) Jakob sturen.

Succes!

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Bram Rijksen

Volgens mij is dit Stinkende Ballote.

Hinko

Het plantje heeft inderdaad wel wat weg van Stinkende Ballote. Deze laatste is alleen veel groter en heeft een sterke netel geur. Mijn plantje ruikt lekker oregano achtig. Ook zijn de kelktanden bij de ballote genaald, wat mijn plantje niet heeft.

dus helaas
mvgr, Hinko

Hinko

Na bestudering van de orriginele planten, samen met een ervaren florist, hebben we de plant toch het label 'akkermunt' gegeven. Wel een meetje vreemd dat de plant niet echt een sterke munt-geur heeft. Komt misschien door de groeiplaats (kade muur) en het miezerige materiaal. De plant was gedeeltelijk 'gestoomd' door gemeentelijke onkruidbestrijders.
mvgr, Hinko

Bram Rijksen

CiteerDe plant was gedeeltelijk 'gestoomd' door gemeentelijke onkruidbestrijders.
Tja, dan verliest alles wel een beetje z'n geur en smaak natuurlijk.. Nou ja, altijd nog beter dan spuiten, nietwaar?