Zeldzaam: subsong van Kleine Karekiet

Gestart door HPM, juli 26, 2012, 11:15:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Gisteren heb ik subsong van Kleine Karekiet opgenomen.
Korte versie http://waarneming.nl/sound/3/15753.mp3
Lange versie http://www.xeno-canto.org/sounds/uploaded/OXKHFMOYKQ/Kk-sub_Buyt_120725-10xc.mp3
Ik was verrast toen ik ontdekte dat het een kleine Karekiet was. Geen idee dat die zo'n zacht gekwetter konden produceren. Af en toe liet hij normale geluiden horen. Ik heb er nergens een voorbeeld van kunnen vinden maar ik zag dat het op een van de CD's van 'The Sound Approach' staat (die ik niet heb).
De opname is van minder dan twee meter afstand gemaakt en versterkt.
Merkwaardig is dat ik vorig jaar op vrijwel dezelfde plek even zachte subsong van Zwartkop heb opgenomen.

Herman van der Meer

rombout

Leuk! Als ik dit in het voorjaar op Lesbos had gehoord had ik er vast een Vale Spotvogel van gemaakt.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

HPM

Citaat van: rombout op juli 27, 2012, 00:34:48 AM
Leuk! Als ik dit in het voorjaar op Lesbos had gehoord had ik er vast een Vale Spotvogel van gemaakt.

Ik ben blij dat ik in het veld niet op die gedachte ben gekomen want dat zou op een teleurstelling zijn uitgelopen.
Het is natuurlijk wel de vraag of Oostelijke Vale Spotvogel net zo'n subsong heeft.

Herman van der Meer

jameslidster

je bent gek op geluiden maar dat (die) Sound Approach boek (en) heb je niet?
:o
James

HPM

Citaat van: jameslidster op juli 27, 2012, 15:05:07 PM
je bent gek op geluiden maar dat (die) Sound Approach boek (en) heb je niet?
:o
James

Ach, hoeveel van de mensen die dat spul in de kast hebben staan zijn dit geluid wel eens tegengekomen?
Herman van der Meer

Norman

Bij Naturalis in Leiden hadden ze laatst nog enkele exemplaren liggen. Dit i.t.t. wat op de website stond (voorraad 0).
Wel een aanrader voor je Herman. Echt een prachtboek over vogelgeluiden, met mooie opnamen.

HPM

#6
Om jullie tevreden te stellen heb ik The Sound Approach to Birding maar aangeschaft.  ;) De subsong van Kleine Karekiet (CD2-14) daar lijkt niet op mijn opname en is ook gemakkelijk als Kleine Karekiet te herkennen.
Wat er wel sterk op lijkt is de subsong van Bosrietzanger (CD2-13).
Daar ben ik mooi klaar mee. Moet ik nu Mark Constantine cs geloven of toch maar mezelf? Ik ben behoorlijk zeker van mijn determinatie (Voor zover je bij Boskieten zeker kan zijn) .
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: HPM op augustus 14, 2012, 16:09:35 PM
Om jullie tevreden te stellen heb ik The Sound Approach to Birding maar aangeschaft.  ;)

En? Zelf ook tevreden gesteld met het boek? 

HPM

Citaat van: Norman op augustus 14, 2012, 19:45:55 PM
Citaat van: HPM op augustus 14, 2012, 16:09:35 PM
Om jullie tevreden te stellen heb ik The Sound Approach to Birding maar aangeschaft.  ;)

En? Zelf ook tevreden gesteld met het boek?

Ik kan alleen nog maar een oordeel hebben over het formaat.
Wie bedenkt dat oblong wel handig is?
Herman van der Meer

Norman

Ik niet in ieder geval. Het formaat is waardeloos. De inhoud daarintegen...

frankneijts

Och, bekijk het van de 'bright side': in een volle boekenkast zijn die afwijkende maatjes makkelijker terug te vinden....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 14, 2012, 21:21:50 PM
Och, bekijk het van de 'bright side': in een volle boekenkast zijn die afwijkende maatjes makkelijker terug te vinden....... 8)


Ja, het voegt wel iets aan het zoekbeeld toe.
Een nette boekenier wordt er wel door verplicht om zijn boeken uit te lijnen met de voorrand van de plank om te voorkomen dat dit er tussenuit steekt.
Maar ja, het is minder erg dan die boeken die zo abnormaal hoog zijn dat ze daardoor niet op de juiste plek kunnen staan. Het zou verbóden moeten worden.
Herman van der Meer

jvdlaan

Het formaat is zo gekozen om de sonogrammen optimaal tot hun recht te laten komen. Prachtig boek, fantastische inhoud, leesbaar, begrijpelijk en enthousiasmerend.

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Inderdaad interessant maar het blijft tobben met die boskieten. Bij normale soorten heb je aan een glimps meestal voldoende om een onbekend geluid op naam te brengen maar bij deze niet.

Dit roept ook weer vragen op. Als de opnames van Magnus en van mij beide Kleine Karekiet zijn, hoe klinkt dan subsong van Bosrietzanger? Hetzelfde?

Herman van der Meer