Hoofdmenu

hulpvraag

Gestart door rieja, juli 22, 2012, 12:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

Hallo, een vraag om hulp. We dachten een woelmuizenplaag in de bloemen- kruiden en moestuin te hebben. Speciale muizenvallen gemaakt(zodat vogels er niet in kunnen) maar die helpen niet afdoende. Evenals overal flesjes op kop in de gaten in gras en moestuin. Elke keer komen er meer ronde gaten in moes- en bloementuin en verdrogen zonnebloemen, artisjokken en de rode biet wordt bovengrongs afgeknabbeld. Zelfs in de kas zat er een mooi (!) rond gaatje en de komkommerplant heeft het niet overleeft. Mollenklemmen staan ook opgesteld want overal komen mollengangen in de moestuin. Nu zat er vandaag geen mol (ja, sorry hoor, liever deed ik dit ook niet maar de jonge sla plantjes worden door de gangen opgetild en doen het vervolgens niet meer) maar een woelmuis in (zie foto). Maar is dit nu een woelmuis of een woelrat? Aan de overkant van de woning loopt een slootje die meestal droog is en ligt er agrarische grond en de andere kant van de tuin grenst aan een camping. Wie kan helpen determineren en wat te doen wanneer het woelratten zijn? Groet, Ria.

Rob Koelman

De muis op de foto is een woelrat.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

rieja

Hallo Rob, dank voor je antwoord. Nu toch maar hopen dat er een woelrat is en de rest woelmuizen zijn? We hebben er geen ervaring mee maar woelratten? In de bebouwde kom? Moeten we dit melden ergens? Groet Ria.

Rob Koelman

Een woelrat is feitelijk gewoon een grote woelmuis...

De woelrat is niet zeldzaam in Nederland, dit in tegenstelling tot in Groot Brittannië, waar de soort hard achteruit gegaan is.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

rieja

Hallo Rob,
gisteren zag ik er een lopen! Zeldzaam of niet; geen ratten in een dorp toch? Ze zijn toch een gevaar voor de gezondheid van de mens? De natuurlijke vijanden zie je hier niet. Alleen de kat en de bos- en steenuil. Veel water is hier (Achterhoek zuid) niet alleen beekjes die nu weer bijna droog staan. Ik lees ook nergens dat je moet melden dat er woelratten zijn in de bebouwde kom.Wegjagen lijkt me dan ook niet erg zinvol.Verplaatsen is het dan en dat is niet eerlijk om er dan een ander mee op te zadelen. Ze lijken echt op een rat en die horen niet in tuin en terras. Ik vind het niet prettig om er een te zien wanneer ik op het terras zit en al helemaal niet nu ik ook lees dat ze dol op rozenwortels zijn. Vandaar dat er ook rozen doodgaan! We zullen dus zelf moeten zorgen dat we de woelrat 'kwijt' raken.
Wat ik me afvraag is het mijn eigen schuld? In de zomer heb ik veel eenjarige bloemen (voor de bijen) en laat die s'winters staan voor het zaad voor de vogels. Dit voorjaar bij het opruimen vond ik hier een hoop zand met gangen eronder. Ik heb het dichtgetrapt maar ik vraag me nu af: zat hier de familie woelrat in de winter? En maar opruimen in de herfst de uitgebloeide eenjarige zomerbloemen? Ik zal het wel jammer vinden maar als dit de woelratten aantrekt? Weet u dit of dat kan?
Groet, Ria.

Rob Koelman

In Nederland komen twee echte ratten voor: bruine rat en zwarte rat. Deze kunnen in theorie ziektes over brengen en schade aan bijvoorbeeld voedselvoorraden veroorzaken en worden daarom op veel locaties bestreden. In de vrije natuur vormen ratten niet echt een probleem. Dat ratten 'vies' zouden zijn is een menselijke gedachtegang. Ratten zijn niet viezer dan de kat of hond van de buren of andere zoogdieren in de omgeving.

Een woelrat is een woelmuis en géén rat. Er is geen meldingsplicht of iets dergelijks. Een 'groene tuin' is een aantrekkelijke biotoop voor veel soorten dieren, waaronder in jouw geval ook de woelrat. Deze kunnen in tuinen best wel lastig zijn omdat ze wortelstokken van gewassen aanknagen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

rieja

Dank je wel Rob voor je antwoord. Een heel stuk wijzer ben ik nu. Groet, Ria.