Hoofdmenu

Bruinekorst

Gestart door J&L, februari 19, 2007, 16:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L



Welke korstzwam is dit? Hij is echt donkerbruin.Gr.tjes Jacob

Corryabbink

#1
Het zou heel goed de Grijze buisjeszwam(Bjerkandera adusta)
kunnen zijn. Die meen ik ook op de achtergrond te zien. De resupinate vorm.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L


Corry kun je hier meer op zien?
Gr.tjes Jacob

Corryabbink

#3
Dag Jacob,

Als het naaldhout is waar die op zit dan zou het de Paarse dennenzwam(Trichaptum abietinum) kunnen zijn. Die kan purperbruin worden. Dat is net zo'n grapjas als de Grijze buisjeszwam en kan ook korstvormig verschijnen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L

Hoi Corry,
Sorry voor de houtsoort. Ja het is naaldhout. 'kheb gekeken bij Paarse dennenzwam. Als jij het zegt, maar deze is echt donkerbruin hoor. Inderdaad heeft hij net zo als de Grijze buisjeszwam rare vormen(weet ook ik uit ervaring).
Ik weet het nog niet.
Gr.tjes Jacob

Corryabbink

Jacob goed kijken naar de structuur van de poriën en de zwam. De kleur zegt veel maar niet alles. Verder is deze nogal variabel van kleur. Natuurlijk kan het een andere soort zijn ik zit ook maar op een foto te turen en dat is wel anders dan in het veld.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

J&L

Hoi Corry,
Ik waardeer je en jou werk ontzettend(ik leer er héél veel van.)Ik heb inmiddels door dat je meer moet doen dan alleen een GOEDE foto te maken. Natuurlijk is het beter als je ze zelf ziet, dan maar kijken naar een foto. Ik heb nu ook een mesje mee om eventueel een stukje los te snijden om ook zoals in dit geval de achter kant te zien.Nog één vraag: Dus als ik het goed begrijp kan een Grijze buisjeszwam zowel met de bruine als wel met de grijzekant op het hout zitten.
Gr.tjes Jacob

Corryabbink

Hallo Jacob,
In dit geval hebben we het nu over de Paarse dennezwam(Trichaptum abietinum) want ik denk dat die het zou kunnen zijn.

De Paarse dennenzwam kan evenals de Grijze buisjeszwam korstvormig verschijnen. Meestal vormt deze dan losse randen en kun je elders op de stam ook vormen vinden met hoedjes langs de rand of bijna alleen hoedjes.
Het bruine oppervlak dat je ziet is in wezen de onderkant van hoed. Je ziet de poriën die in dit geval door de vorm en kleur richting Paarse dennenzwam doen denken.
Helemaal onderaan de stam zitten ook zwammen daar zie je duidelijk hoedjes waarschijnlijk van dezelfde soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Heb onlangs ook oude vruchtlichamen van T. abietinum met dezelfde kleur gezien. Ik denk dus ook dat het Paarse dennenzwam is.
admin nachtvlinders waarnemingen.be