Pootafdruk van een das?

Gestart door Dragonfly, februari 18, 2007, 23:36:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Vrijdag 16 februari vond ik bij in de Brand, bij de Loonse en Drunense Duinen, onderstaande pootafdruk.
Is dit van een das??? Zou leuk zijn, het eerste levensteken dat ik dan ooit van een das ben tegengekomen  :rolleyes:
Voor de grootte: de munt erboven is een 50ct munt.

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Pim

Ik mis een beetje de afdruk van de teenkussens en niervormig middenvoetkussen (met hulp van de KNNV Diersporengids).

Maar de lange nagelsporen lijken wel weer richting das te gaan.

Mogelijk kan iemand anders uitsluitsel geven.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

vgustings

Ik ben pas bezig met sporendeterminatie, dus al te veel verstand heb ik er (nog) niet van, maar zal toch een suggestie geven. De poot heeft vijf tenen met stevige nagels en is zo'n 50 mm (schatting) lang. De breedte is zo'n 35 mm.  De kleinere marterachtigen en hond/vos (vier tenen) vallen dan al af. Blijf m.i de das en de wasbeer over. Maar je kan duidelijk het kussen en de polsafdruk zien, dus ik zou voor de das gaan.

Het zou dan gaan om de linkerachtervoet (de achtervoet is wat kleiner en smaller dan de voorvoet). Ook zitten bij de achtervoet de tenen dichter op de kussens.

Plausibel?
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Pim

Ik denk ook steeds meer aan das, zeker na je goede motivatie....

Alleen de kussens zijn niet zo mooi te zien als uit het boekje, maar niet elke afdruk is natuurlijk helemaal gaaf.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Verder is de bodem hier erg nat en hij is "uitgegleden" daardoor zie je kussen ook al minder,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dragonfly

Joepie, dus waarschijnlijk toch een das! Enne, is iemand er zeker genoeg van dat ik de waarneming op zeker kan zetten?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jeroen Nagtegaal

Ik ben er zeker van hij kan er wat mij zo meteen op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#7
CiteerIk ben pas bezig met sporendeterminatie, dus al te veel verstand heb ik er (nog) niet van, maar zal toch een suggestie geven. De poot heeft vijf tenen met stevige nagels en is zo'n 50 mm (schatting) lang. De breedte is zo'n 35 mm.  De kleinere marterachtigen en hond/vos (vier tenen) vallen dan al af. Blijf m.i de das en de wasbeer over. Maar je kan duidelijk het kussen en de polsafdruk zien, dus ik zou voor de das gaan.

Het zou dan gaan om de linkerachtervoet (de achtervoet is wat kleiner en smaller dan de voorvoet). Ook zitten bij de achtervoet de tenen dichter op de kussens.

Plausibel?
Zeker! Als je inderdaad kijkt naar de pootafdruk, de lengte van de nagels en de vorm van de kussens, dan heb je gelijk. De afdruk lijkt wel erg smal, maar volgens mij komt dat o.a. omdat de afdruk aan de linkerkant niet volledig is. Misschien wel weggedrukt door die laars?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rudmer Zwerver

CiteerMisschien wel weggedrukt door die laars?
Ik denk ook dat de vijfde teen is ingedrukt. Je kunt het zelfs een beetje zien, er is links een smalle vijfde teen aanwezig.

Voor de rest lijkt het namelijk sterk op een Das.
Rudmer

mlahaye

Heren en dames,

De foto laat inderdaad een voetafdruk van een das zien. De lange tenen (nagels) zorgen wellicht voor enige verwarring, maar zulke nagels zijn niet ongewoon voor een das.
Verder heeft de voetafdruk van de laars de buitenste teen ingedrukt, waardoor het geheel een smalle indruk geeft. Het 'ronde' patroon van de voetzooltjes is echter onmiskenbaar das.

Leuke waarneming waarvan ik zou zeggen: onmiddellijk invoeren!

Maurice La Haye
admin zoogdieren

Dragonfly

#10
Bedankt allen! De waarneming is al langer ingevoerd, maar ik zal 'm nu op zeker zetten. Mijn eerste dassen-levensteken  :lol:

CiteerMisschien wel weggedrukt door die laars?
Tja, ik stond er nog bijna bovenop ook, voordat ik 'm zag staan...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!