Veel voorkomend op boomstronk

Gestart door Grada Menting, februari 18, 2007, 23:01:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Op de stronk varenachtig mos. Bladen met lange punt. Ik zie geen bladnerf. Zat erg vast. Vermoedelijk eikenboom.
Aan de zijkant van de stronk groeide hetzelfde mos met veel sporenkapsels zie foto 2 en 3.

Grada Menting


Grada Menting


Niko Buiten

Dag Sofie,

Heb je misschien ook materiaal mee naar huis genomen? Ik zou namelijk graag van je vernemen of de kapselsteel ruw (= bezet met papillen) is. Verder wil ik je vragen om nog eens goed daar de blaadjes te kijken om te zien of je daarin echt geen nerf zit.

Zo op het eerste oog denk ik denk dat het Gewoon dikkopmos is. Maar er zijn een paar alternatieven.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerDag Sofie,

Heb je misschien ook materiaal mee naar huis genomen? Ik zou namelijk graag van je vernemen of de kapselsteel ruw (= bezet met papillen) is. Verder wil ik je vragen om nog eens goed daar de blaadjes te kijken om te zien of je daarin echt geen nerf zit.

Zo op het eerste oog denk ik denk dat het Gewoon dikkopmos is. Maar er zijn een paar alternatieven.
Hallo Nico,
Ik heb materiaal meegenomen.
Nogmaals gekeken naar de bladnerf...maar kan er geen ontdekken.
Wat is de kapselsteel?

Niko Buiten

#5
Dag Sofie,

Allereerst probeer ik uit te leggen wat een kapselsteel is.
Op foto 3 staat het sporenkapsel mooi scherp afgebeeld. Het sporenkapsel staat op een steel, ook wel kapselsteel genoemd. Deze kapselsteel, waarvan er op foto 2 meer te zien zijn, is op foto 3 vaag afgebeeld. De vraag is of er minuscule wratjes op de steel zitten.

Over de bladnerf.
Bij sommige mossen is het moeilijk de nerf te zien, omdat ze heel dun zijn. Het handigst is dan om de blaadjes met een loepje te bestuderen (10x of 20x vergroting). Vermoedelijk zie je met een loepje op de blaadjes van dit mos in de lenterichting van de blaadjes donkere streepjes lopen. Zie je dat? Eén van deze rimpeltjes is de nerf.

Ik ben nu in de richting van Gewoon dikkopmos aan het redeneren. Wanneer de kapselsteel glad is en de blaadjes geen nerf hebben is dit Gesnaveld klauwtjesmos. Eigenlijk zou ik dan nog graag een foto van de bovenkant van de stronk willen zien om de habitus van het mos te bekijken.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Hallo Nico,

Allereerst hartelijk dank voor je duidelijke uitleg, daar heeft een leek, zoals ik,  iets aan.

Het mos aan de zijkant van de stronk is Gewoon dikkopmos.
Bladnerf aanwezig; gek dat ik dat gisteren niet heb gezien.
De kapselsteel  lijkt glad maar hier en daar kleine oneffenheden dit zullen de minuscule wratjes wel zijn.

Het mos op de stronk daar zie ik nog steeds geen bladnerf zitten. Anders dan Gewoon dikkopmos zat dit erg vast op de stronk. Ik moest het met een mes eraf halen.
Ik zal van dit mosje een goede foto maken.

ps je dacht toch niet dat ik dit zonder loep deed. ^_^  

Niko Buiten

Sofie,

Oké, de kapselsteeltjes zijn dus van Gewoon dikkopmos. Wanneer je de wratjes op de steeltjes goed wilt zien is het handig de steeltjes eerst drijfnat te maken. Bij uitdroging van de steeltjes zijn de wratjes namelijk niet goed te zien.

Prettig dat je de nerven nu gezien hebt.

Is de foto nog gelukt?
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Hierbij de foto van het mosje op de stronk.

Niko Buiten

Dag Sofie,

Ik stop even met de topic om per email met je te overleggen.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerDag Sofie,

Ik stop even met de topic om per email met je te overleggen.
Wat is het geworden en kan dit topic afgesloten worden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Dit topic kan m.i. nog niet worden gesloten. Ik denk nerven te zien, maar wil dat voor de zekerheid ook aan de collectie zelf zien. Bovendien wil ik de bladcelstructuur bestuderen. Ik heb ter controle materiaal opgevraagd bij Sofie.  
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Inmiddels is het duidelijk dat het Gewoon dikkopmos is.
Dank allemaal speciaal Nico. :)