Sprinkhaan Frankrijk

Gestart door SlechtValk, juli 22, 2012, 23:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ja ik ben een beetje een inhaalslag aan het slaan met alle foto's die ik een tijd geleden gemaakt heb, maar die ik nog niet op naam heb kunnen brengen. (aangezien sprinkhanen niet echt mijn specialiteit zijn dus veel uit deze groep ;) )

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/69937470
onzeker Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2009-08-13 France - Aquitaine
Foto's:




Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Mogelijk is het dezelfde als deze, waar ik ook graag van wil weten wat het is

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/69943029
onzeker Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2009-08-16 France - Aquitaine
Foto's:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

belle

#2
Ik denk dat het allebei nimfen zijn van een (Zuidelijke) sikkelsprinkhaan. Dus Phaneroptera falcata of nana, maar misschien zijn er in Zuid-Frankrijk nog wel meer soorten.  ??? Volgens Fauna Europaea alleen deze twee soorten in Frankrijk. Allebei mannetjes.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

SlechtValk

Citaat van: belle op juli 23, 2012, 13:06:01 PMIk denk dat het allebei nimfen zijn van een (Zuidelijke) sikkelsprinkhaan. Dus Phaneroptera falcata of nana, maar misschien zijn er in Zuid-Frankrijk nog wel meer soorten.  ??? Volgens Fauna Europaea alleen deze twee soorten in Frankrijk. Allebei mannetjes.

Dank je wel voor de aanwijzingen. Ik heb zelf nog een beetje gekeken en buiten de falcata en de nana hebben geen van de andere Phaneroptera- een Franse naam (op observado) geen sluitend bewijs maar wel een aanwijzing dat deze inderdaad niet in Frankrijk voorkomen.

Daarom heb ik ze beiden op onzekere Phaneroptera falcata gezet. Misschien dat iemand nog een goed argument weet om er toch een P. nana van te maken, of een geheel andere soort.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

florisbrekelmans

Hoi,

Phaneroptera spec. lijkt me een veiligere keuze. Ik weet niet of de vorm van de kielen bij nymfen een zeker kenmerk is.

Groet,

Floris

SlechtValk

Citaat van: florisbrekelmans op juli 23, 2012, 22:58:20 PM
Phaneroptera spec. lijkt me een veiligere keuze. Ik weet niet of de vorm van de kielen bij nymfen een zeker kenmerk is.

Mee eens, die mogelijkheid had ik niet gezien, inmiddels alweer aangepast!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

florisbrekelmans

Maar inderdaad, uit Frankrijk zijn alleen Phaneroptera nana en P. falcata bekend. De vorm van de zijkant van het halsschild vormt een goed kenmerk (bij falcata breder dan hoog, bij nana hoger dan breed).

Groet,

Floris

SlechtValk

Citaat van: florisbrekelmans op juli 23, 2012, 23:16:15 PM
Maar inderdaad, uit Frankrijk zijn alleen Phaneroptera nana en P. falcata bekend. De vorm van de zijkant van het halsschild vormt een goed kenmerk (bij falcata breder dan hoog, bij nana hoger dan breed).

Dank je wel voor deze extra informatie, dan snap ik meteen waarom het zo moeilijk is om die twee te onderscheiden. Al moet ik zeggen dat als ik naar foto 2 van de eerstgenoemde waarneming kijk, mijn indruk is dat de breedte groter is dan de hoogte (wat voor P. falcata zou pleiten), uiteraard kan dit ook door perspectief komen dus ik zal me er niet aan wagen om het als sluitend kenmerk te zien ;) .
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

florisbrekelmans

Klopt! Maar bij nymfen zijn lichaamskenmerken en verhoudingen die we voor determinatie van imagos  gebruiken vaak onbetrouwbaar. De dieren groeien en vervellen immers nog. Om daar achter te komen zouden we nymfen van beide soorten moeten opkweken en goed de verschillende kenmerken vastleggen.

Groet,

Floris

SlechtValk

Oh je moet ook aan zoveel denken... zeker als je interesse erg breed ligt (over bijna alle soortgroepen) zoals die van mij, helaas blijft mijn kennis een beetje achter ;) maar ik leer elke dag weer wat. Nogmaals bedankt voor de extra informatie!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.