welk kevertje?

Gestart door SlechtValk, juli 22, 2012, 02:00:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/69909498
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2009-08-12 France - Aquitaine
Foto's:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

MarjoSmeets

Lijkt mij in de buurt van een Trichodes apiarius te zitten, maar ik heb geen idee of er nog gelijkende zijn, en al helemaal niet in Frankrijk!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

is goed.een mannetje. groeten toon
Toon Keukelaar

belle

Citaat van: MarjoSmeets op juli 22, 2012, 08:47:08 AM
Lijkt mij in de buurt van een Trichodes apiarius te zitten, maar ik heb geen idee of er nog gelijkende zijn, en al helemaal niet in Frankrijk!  ;D

Volgens mij is alleen de Behaarde bijenwolf nog in Frankrijk aanwezig. Is wel een serieuze lookalike. Verschil zit in achterzijde: rood loopt door rond het zwart.  :)

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

beetlestitch

deze heet niet voor niets behaarde bijenwolf. de andere foto is dus een andere soort. groeten toon.
Toon Keukelaar

SlechtValk

Ok ik zie dat het toch ingewikkelder is dan ik verwachtte, ik heb daarom de andere twee foto's die ik van dit exemplaar genomen heb ook maar toegevoegd (zie hier onder). Hierop is inderdaad duidelijk te zien dat het rood NIET doorloopt om het zwarte uiteinde van het schild.



Ik heb zelf de opties die ik in observado kan vinden eens doorgenomen en dan blijf ik toch bij Trichodes apiarius steken (er is een waarneming van deze soort gedaan een stukje noordelijker van mijn waarneming (kan niet goed beoordelen welke afstand). T. alvearius heeft zoals eerder opgemerkt het rood doorlopend rondom het zwarte op de punt van het achterlijf. Dan heb je nog T. leucopsideus die overwegend meer zwart heeft en waarbij de zwarte strepen ook meer met elkaar verbonden zijn. T. nuttalli zal ik maar afstrepen i.v.m slechts 1 waarneming in South Dakota (VS).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

belle

Citaat van: beetlestitch op juli 22, 2012, 10:24:40 AM
is goed.een mannetje. groeten toon

Ik heb voor verwarring gezorgd! Sorry. Toon had al meteen gezegd dat dit Bijenwolf is (T. apiarius), zoals Marjo ook al zei. Ik wilde alleen het verschil nog even duidelijk maken.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

SlechtValk

Citaat van: belle op juli 22, 2012, 16:44:11 PM
Ik heb voor verwarring gezorgd! Sorry. Toon had al meteen gezegd dat dit Bijenwolf is (T. apiarius), zoals Marjo ook al zei. Ik wilde alleen het verschil nog even duidelijk maken.  :)

Nou fijn dat we het uiteindelijk vanuit meerdere invalshoeken bekeken hebben en allemaal op hetzelfde resultaat uitkomen :D is niet slecht om grondig te zijn en de gelijkende soorten uit te sluiten!


Dank jullie allemaal voor het meedenken!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.