Nog een Russula

Gestart door Gert Kremer, juli 21, 2012, 23:31:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

deze russula stond onder wilgen, aan de waterkant. Het is een natuur gebied, waar oude Vechtarmen zijn (water van vroeger). Ook deze was half opgevreten.
Bros en niet echt bitter. lamellen wel breekbaar.
Help even waar ik moet zoeken, stukje zit ook in het bakje, moet de sporen nog bekijken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

De eerste foto is om te schamen,  :-[  leeftijd.   :P
Steelkleurd met ijzersulfaat oranje/bruin.
Mic. foto's, in melzer.
Lamellen smaken naar knollen. Niet bitter, beetje smaakloos.
Sporen met stekers, vorm een egeltje.  ;D 
Sporenmaat  7-8X6-7mu.
Grondsoort: Klei/Leem en veel water/mest van de koeien door elkaar getrapt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op juli 23, 2012, 10:30:41 AM
Lamellen smaken naar knollen. Niet bitter, beetje smaakloos.
Krijg je thuis niets anders te eten?  :P  Leuke kleur sporen heb je

xenion

Je hebt al een vrij complete beschrijving, kleur van sporee en ornamentatie nog bekijken en je zou een eind moeten kunnen komen met een sleutel.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Hannie,
mijn eten verbouw ik zelf en een beetje van AH.   ;D   
De kleur doet melzer (denk ik)
 
Martin,
ik ben er nog mee bezig, Sporee zal moeilijk worden, en de (versiering) stekels van de sporen lijken grof en soms nogal lang en dik (doornachtig), zal morgen nog eens in de Olie bekijken.
Eerst weer bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#5
Sporee is wit.
Zoals ik al opmerkte de vorm egeltjes sporen met dikke stekels of wratachtig met puntjes. (zelf nog 1500x bekeken) maar daar wordt de stekels niet duidelijker van. (beetje piramide model?)
Soms denk ik dat het een Smakelijke is, omdat de geur wel iets van hazelnootachtig aandoet, en omdat de steel verkleurd met ijzersulfaat oranje/bruin (zalm).  :-[
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Bij de sporen van Russula's gaat het naast de grootte van de wratten ook om het net op de sporen, afwezig, deels aanwezig, compleet? En dat moet je met 1000x bekijken.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

het is 1000X in olie, mooier/beter en meer kan ik niet aanleveren.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Het gaat niet om wat je op de foto kan krijgen, maar wat je zelf door de microscoop doet :)
Groeten,
Martin

Gert Kremer

je vroeg om de kleur van de sporee en ornamentatie toch? Het materiaal is op/vergaan.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.