Knutten larven?

Gestart door Botervlieg, juli 21, 2012, 15:25:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Zijn dit larven van knutten? Zo niet, heb je een idee wat het dan wel is?

http://waarneming.nl/waarneming/view/69894794
Knutten, knaasjes of knijsjes - Ceratopogonidae indet. gezien op 2012-07-20 Haarlem - Houtvaartkwartier

Groetjes, Marleen

Ton van Haaren

knutten is o.k.
kun je kijken of er aan het uiteinde duidelijke doch kleine bruinige haken zitten of dat daar alleen haren zitten?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Botervlieg

Citaat van: Ton van Haaren op juli 21, 2012, 17:15:43 PM
knutten is o.k.
kun je kijken of er aan het uiteinde duidelijke doch kleine bruinige haken zitten of dat daar alleen haren zitten?

Ja, dat kan ik proberen.  :duim:

Botervlieg

Citaat van: Ton van Haaren op juli 21, 2012, 17:15:43 PM
knutten is o.k.

Ik denk iets haak-achtigs. Ik heb geen microscoop, maar een binoculair, dus kan niet zo heel erg vergroten.
Zal proberen foto's te maken.

Dit ding zwemt tenminste niet zo wilt als die rode dansmug larven  ;D

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Hierbij een foto.

Ik denk dat dit valt onder "bruinige haken". Wat betekend dit voor de familie of soort in vergelijking met als het haren had gehad?

Groetjes, Marleen

Ton van Haaren

ja, die haken bedoel ik, dat betekend dat het tot het genus Dasyhelea behoort. Dit is een taxon dat je vaak tegenkomt in pionierssituaties als teiltjes, vogelbaden etc. als het gewoon haren waren is het een ander genus van de knutten.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Botervlieg

Dank je wel, Ton.

Als het haren had gehad, wat had het dan geweest? Want dan zet ik dat in mijn determinatie schrift voor "een volgende keer" dat ik het kan terugvinden.

Ik heb de waarneming in elk geval aangepast. Dank je wel voor je hulp, Ton!

Groetjes, Marleen

Ton van Haaren

je hebt mijn antwoord te snel gelezen  ;D
ik heb er nog wat bijgeschreven....
Lange dunne naaldjes in het water zijn in principe altijd knuttenlarven, een aantal genera kun je herkennen, soorten eigenlijk nooit. Een van de makkelijkste is dus Dasyhelea met van die staarthaken. Andere genera (muv Forcipomyia/Atrichopogon) hebben daar korte of lange haren zitten.
Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-

Botervlieg

Oei, pardon, ik zal wat langzamer zijn. Zat me een beetje op je reactie te verheugen, haha.

Dank je wel  ;D