Hoofdmenu

Dagpauwoog?

Gestart door sjonnoh, juli 21, 2012, 14:26:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Goeden middag forum.


deze pop hangt nu al een paar weken aan ons huis, nu vroeg ik me af welke vlinder hier uitkomt. Zelf vond ik het lijken op een pop van een dagpauwoog.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Bert van Rijsewijk

Of kleine vos: wachten tot ie uitkomt!
Bert.

sjonnoh

Bert, bedankt voor je reactie! Zijn deze 2 in pop stadium niet te onderscheiden? Ook de vraag: Hoelang kan het duren tot deze uitkomt? Komt hij/zij dit jaar nog uit of wordt het wachten tot de volgende vroege lente?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Bert van Rijsewijk

Als de pop nog leeft, moet hij binnen enkele weken uitkomen: zowel de kleine vos als de dagpauwoog overwinteren immers als vlinder.
Harde kenmerken om de pop van de dagpauwoog en de kleine vos van elkaar te onderscheiden ken ik niet.
Bert.

sjonnoh

Dan weet ik genoeg, dan houd ik het in de gaten! Bedankt voor de info  :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

sjonnoh

Zojuist 2 prachtige jonge vlinders zien rond vliegen in de tuin en vlak rond het huis (nog geen 2 meter er vandaan). Toen ik ging checken bleek ook 2 van de 4 poppen uit te zijn gekomen. Het waren uiteindelijk toch kleine vosjes. Nu vroeg ik me toch af hoe lang zo'n proces duurt van uitkomen tot wegvliegen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Violet (en Remco)

Voor prachtige fotoseries van rups-pop-vlinder kijk eens op Vlinderskieken
En de teksten bij de foto's zijn leuk en leerzaam.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

sjonnoh

Bedankt voor de site Remco & Violet!


Het zijn zeer mooie plaatjes!


Er staat bij de reeks van pop tot vlinder van de kleine vos 10 uur en 46 minuten, is dat de tijd dat een kleine vos erover doet om uit zijn pop te komen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Violet (en Remco)

Ja, is echt een prachtige site, vooral de metamorfoses zijn schitterend.

Bij de eerste foto van de sessie Kleine vos pop tot vlinder begint de actie om 10.31 uur en is de vlinder om 10.50 uur gevlogen. De vlinder is dus om 10.30 uur begonnen om uit de pop te komen en was na 20 minuten al klaar voor de eerste vlucht. Gaat best snel dus  ;)

Hoe lang dit proces duurt is veelal afhankelijk van de weersomstandigheden volgens mij. Als het zonnig is zal het sneller gaan dan wanneer het bewolkt en frisjes is. En misschien verschilt dit per soort vlinder ook wel, maar dat weet ik niet precies.

Als je wat meer van die foto-series bekijkt krijg je misschien een beter idee van hoe lang zo'n proces kan duren (of hoe snel het kan gaan). In ieder geval een genot om te zien hoe rupsen tot pop worden en er uit zo'n pop weer een vlinder tevoorschijn komt. Vooral in de winter kijk ik graag naar de series, even genieten tijdens de donkere dagen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

sjonnoh

Dat is dan goed om te weten, dan houd ik ze nog even in de gaten. Er zitten nog 2 poppen aan ons huis en 1 lijkt alsof die elk moment eruit kan gaan gezien die heel donker is.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~