Determinaties landelijke excursie

Gestart door Elachista, juli 20, 2012, 23:17:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Wat mij betreft - ondanks het mindere weer - een geslaagde excursie in Brabant! Veel gezelligheid!

Plaats hier alle dieren/foto's die determinatie behoeven  :)
Groet,
Tymo

lucknijnsberg

Ha die Tymo,
was erg gezellig...
Graag nog antwoord op deze
Heb ik aan jouw in potje gegeven.
van de Plateaux
Groetjes Luc


M.S.M. de Keijzer

Die van Luc heb ik ook gefotografeerd. Volgens mij Syncopacma larseniella. Zelf heb ik ook nog eentje waar ik niet uit kom. Ook in potje aan Tymo meegegeven. Maar welke naam hoort hier bij?
Groetjes
Maja

M.S.M. de Keijzer

Beste allemaal,

en nog eentje. ook van de Plateaux, op licht. heb ik opgeschreven als elachista maculicerusella, maar nu twijfel ik door die sterkte vlekken aan de vleugelrand.
Maja

Elachista

Maja: Brachmia blandella en Carpatholechia alburnella. Luc: determinatie volgt, zodra ik weer thuis ben (ben ik nu niet, maar in Enschede!)
Groet,
Tymo

M.S.M. de Keijzer

Hoi Tymo en Grace
Dank je wel.... Laatste is nieuw voor ons. Komt in het excel file naar je toe.
Maja en Carel

jack_windig

Hier twee Dichrorampha's van de vidvijvers. Bij de eerste kom ik op Haakjeswortelmot - Dichrorampha vancouverana uit: http://waarneming.nl/waarneming/view/69934991 gezien op 2012-07-17 Bergeijk - De Maaij
Foto:


De tweede is niet de doen van foto (toch?), maar beide soorten zijn in een potje gegaan, dus dat moet nog goed komen. http://waarneming.nl/waarneming/view/69935214
onzeker Geelvlekwortelmot - Dichrorampha flavidorsana gezien op 2012-07-17 Bergeijk - De Maaij
Foto's:




Elachista

Lijkt me in orde. Maar no 2. vind ik nogal lijken op petiverella. Beide op dezelfde plek gezien?
Groet,
Tymo

JohnvR

Elachista van de 1e avond.

Elachista

Zowel de Ela als de Dichrorampha's heb ik niet in mijn voorraad.. beetje jammer, vooral bij die lastige dieren!
Groet,
Tymo

M.S.M. de Keijzer

Tymo, nog een twijfelgeval... en ik wil het graag goed invullen voor de complete lijst.
Gefotografeerd bij De Liskes, aan de bosrand, op blad Berk. Is dit inderdaad Epinotia immundana?
Maja

Elachista

Groet,
Tymo

M.S.M. de Keijzer

 hoi Tymo

Dank je.  Tja... weer zo'n rare vorm van isertana. had het kunnen bedenken. trap er vaker in.
hierbij nog een foto van een voor jou in een potje gezette micro van de tweede lichtavond in de plateaux, de 18e juli. ik kom zelf uit op bryothropha affinis, klopt dit? Zou voor mij een nieuwe soort zijn. Wat een enorme palpen heeft dit beest!
Maja

Elachista

Je had geen foto bijgevoegd bij Epinotia immundana, dus ik deed een gokje  :angel:

Je Bryotropha lijkt me Aroga velocella, gezien de forse gele palpen.
Groet,
Tymo

jack_windig

Is dit een beetje rommelige dominomot? Ter plekke hadden we het geloof ik Recurvaria leucatella genoemd, maar dat lijkt me niet helemaal te passen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/69987010
onzeker Zwaveldominomot - Oegoconia caradjai gezien op 2012-07-17 De Plateaux
Foto's:


jack_windig

en deze zat in een hoekje van een foto van een andere vlinder, vandaar dat ie zo onscherp is.

http://waarneming.nl/waarneming/view/69987872
onzeker Wilgenoogbladroller - Epinotia subocellana gezien op 2012-07-17 De Plateaux
Foto's:


Elachista

De Oegoconia...lastige. Op de Plateaux had ik één deauratella. Als dit nu ook caradjai is, dan hebben we twee soorten - wat erg bijzonder zou zijn.

2: Eucosma campoliliana
Groet,
Tymo

M.S.M. de Keijzer

Hoi Tymo,
Je hebt het maar druk met onze vragen. Dieimmundana.... foto is inderdaad weggevallen. gaat hierbij.
Ben het eens met de aroga velocella i.p.v. b. affinis. enfin, hij zat in een potje, dus je ziet het wel.
groetjes uit een erg warm Dordrecht
Maja

JohnvR


JohnvR

Zijn de gerapporteerde zwammenmotten geen elfenbankjesmotten of omgekeerd?

Elachista

De Syncopacma's = larseniella (helaas!)
Groet,
Tymo

Elachista

Citaat van: JohnvR op juli 29, 2012, 23:09:59 PM
Zijn de gerapporteerde zwammenmotten geen elfenbankjesmotten of omgekeerd?

Volgens mij alleen choragella..
Groet,
Tymo

M.S.M. de Keijzer

Hoi John en Tymo, ik reageer wat laat, tijdje niet gekeken. Ben het eens met demarniana i.p.v. immundana... Wordt in mijn lijst aangepast.
Tymo, op het rupsenforum staat nog een spanner op berk, van de Liskes. Wordt niet op gereageerd, dus kennelijk niet duidelijk genoeg. Mocht je nog een naam weten, dan hoor ik het wel.
Maja

M.S.M. de Keijzer

hoi Tymo en medelezers,
deze foto heb ik ook nog. Op licht op 18 juli, in potje meegegeven voor tymo. is dit zilvervlekpurpermot
Heringocrania unimaculella (Zetterstedt, 1839)?
ben benieuwd, ben nu bijna door mijn lijstjes heen.
Maja


M.S.M. de Keijzer

foto niet bijgedaan... nu wel

lucknijnsberg