Hoofdmenu

Plantennaam?

Gestart door agamemnon, juli 29, 2005, 19:28:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

agamemnon

Heb een stekje gekregen via-cia en die doet het prima. Maar ik ben nog steeds niet achter de naam gekomen (degene van wie ik het stekje kreeg, weet het ook niet meer).

Een afbeelding vind je op Foto plant

Dit is de plant in de avond, overdag, wanneer de zon erop staat, openen de bloemen zich weer en zijn dan kelkvorming waarbij de kelkrand zich ombuigt. De kleur is ook dan zeer licht geel.

Wie weet de naam van deze plant en weet of het een eenjarige, tweejarige of vaste plant is?


han.endt

Het is Brugmansia arborea, een verwant van de Doornappel, Datura stramonium.

Han.

agamemnon

Op de Brugmansia was ik ook al gekomen,
maar die heeft toch altijd hangende bloemenkelken?

Bij deze plant staan alle bloemen recht overeind,
of ze nu open of dicht zijn.

agamemnon

Ik heb toch nog eens met Google gezocht met de naam Brugmansia arborea, maar krijg dan, los van het feit dat de bloemen hangen, ook immer planten die qua blad (vooral nervatuur en randen) er in het geheel niet op lijken.


han.endt

#4
De bloemen van de plant op de foto moeten zich nog volledig ontwikkelen. In dit stadium staan de bloemen nog overeind. Van Brugmansia zijn er vele kweekvormen en hybriden. Als je dan bij bv. Google gaat kijken dan krijg je inderdaad allerlei plaatjes, wel of niet goed op naam. Maar het is misschien het verstandigste om bij planten waar de herkomst niet van bekend is het te houden op Brugmansia spec.

Han.