vlieg onbekend, bruin\gelig

Gestart door vosje50, juli 20, 2012, 13:07:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Nog een vlieg die ik niet op naam kan brengen.
Welke is dit?

Groet,
Janny

Reinaerde

Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

vosje50

Hallo Reinoud,

Ja heb ik al gedaan maar vond het lastig de juiste naam erbij te vinden, ik kon geen goed gelijkende foto vinden.

gr, Janny

Reinaerde

Ben geen kenner op het gebied van snipvliegen, maar ik vind deze wel lijken op Rhagio tringarius, wellicht reageert er nog een expert.
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

vosje50

Bedankt nog voor je reactie.
Ik heb hem ingevoerd als Rhagio tringarius. Hij lijkt er toch wel veel op.
gr, Janny

javanerkelens

CiteerHij lijkt er toch wel veel op
Ik denk dat we uit moeten kijken met een soortnaam te geven aan wat voor vlieg ook, doordat deze er veel op lijkt.
Niet om te zeuren....want ik ben ook beslist niet heilig, maar het valt mij gewoon op dat veel mensen niet meer tevreden zijn met alleen een geslacht-naam.
Het is uiteraard leuk als je een vlieg weg kunt schrijven met een soortnaam, maar ik zou de vlieg voorlopig even wegschrijven als een Rhagio species.
Ik zal een voorbeeld aangeven waarom dit van belang kan zijn.
Iemand zet een foto op z'n site van een vlieg met een soortnaam eraan gekoppeld (op basis van dus....hij leek erop)
Dan komt een bezoeker jouw site eens bekijken en ziet jouw foto en heeft een vlieg die er ook wel op lijkt en denkt.....ahá, die van mij lijkt er precies op.
Deze zet hem ook weer op zijn site
Op een gegeven moment zijn er ineens veel foto's in omloop van die bepaalde vlieg, maar nu blijken er toch verschillen in te zitten (poten toch een andere kleur, antenne net iets langer, meer stippen op de abdomen, toch een kleurtje in de vleugels, etc).......welke van al die vliegen met dezelfde naam is dan nu de juiste.??
Dit is natuurlijk iets wat sterk overdreven, maar ik denk dat we er toch voor moeten waken om als we het niet zeker weten (met uitleg waarom het die soort is) dat we er dan .....of een geslachtnaam aan geven.....of er een cf. voor zetten.
De cf. betekend dan "lijkt er op" en dan geef je hier mee aan dat de vlieg lijkt op de soort, maar dus er nog niet zeker van bent.
Waarom zeg ik dit nu......omdat het mij op valt, dat een heleboel mensen geen genoegen meer nemen met een vlieg zonder soortnaam.
Het is dus eigenlijk een algemene opmerking en zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar je gaf zo'n leuke inkopper met "hij lijkt er toch wel veel op"..... ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

vosje50

Hallo javanerkelens,

Leuk stukje, lekker kritisch :)

Ik ben bang dat ik me wat ongelukkig uitgedrukt heb met: hij lijkt er veel op.
Dat was gewoon de reactie op de door Reinaerde gebruikte formulering: ik vind hem wel veel lijken op.
Ik herken me ook niet in 'de soort mens' die jij beschrijft hoor :) Ik ga juist erg secuur om met het invoeren en namen geven. (vind ik zelf dan;))

Ik heb, voor ik hem invoerde, foto's zitten bekijken van alle snipvliegen en daarna alle foto'sbekeken van de Rhagio tringarius. En mijn conclusie was dat het deze moest zijn.
Maar om dan te schrijven: het is een Rhagio tringarius, dat lijkt me wat arrogant, ik ben geen professionel en een vergissing is altijd mogelijk.
Wat je schrijft over cf is me niet bekend. Dat tik je - als je de naam aangeklikt hebt - in het vakje vóór de naam?
Als ik er niet zeker van ben, zet ik hem altijd op onzeker.

Groeten,
Janny

harry60

cf is gelijk aan onzeker, in en of voor de naam kun je niets veranderen bij de waarneming.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

javanerkelens

Het is ook absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor!  :D
Ik ga er ook echt wel van uit dat je serieus om gaat met je waarnemingen!
En de experts op Waarneming.nl vertrouw ik ook als betrouwbaar en zullen de "foute" waarnemingen er ook best uitfilteren!
Wou het alleen even gezegd hebben ..
En cf. is een afkorting van het Latijnse woord "confer" en betekend "in vergelijking met" en wordt veel gebruikt om voor een soortnaam te zetten, in het geval de vlieg sterkt lijkt op......
Dus bijvoorbeeld Rhagio cf. tringarius (Een Rhagio die veel lijkt op de tringarius, maar met nog enige twijfel)
Hartelijke groet hoor!
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Het is zeker Rhagio tringarius, een vrouwtje.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

vosje50

Bedankt voor jullie reacties.

Harry: het cf wat Joke schreef, is dus het vinkje bij zeker uitvinken, thnx!

Joke: Ik had het ook totaal niet persoonlijk opgevat. En ik hoop dat velen het lezen  ;)
En... maak van je hart vooral geen moordkuil  ;D

Niels-Jan: Een vrouwtje, heb ik nog even aangepast. Thnx!  'Hier spreekt dus de professionel!' :blink:
(Nu het 'groene v'tje nog,  ach ja, ben ook maar een mens ;)

groeten,
Janny

harry60

Citaat van: vosje50 op augustus 22, 2012, 12:20:33 PM
Bedankt voor jullie reacties.

Harry: het cf wat Joke schreef, is dus het vinkje bij zeker uitvinken, thnx!

groeten,
Janny

:duim:
M.Vr.Gr. Harry de Koning

vosje50

:blink:
(en ik blíjf maar denken, dat er een beestje op m'n scherm zit ;))
Maar wel leuk gedaan.

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning