Hoofdmenu

Haren zoogdier

Gestart door vgustings, februari 17, 2007, 20:02:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

vgustings

Bij een wandeling in de Eifel vond ik hoopje haren van een zoogdier. De haren lagen in een weide naast een dennenbos. Ik trof geen bloedsporen of schuursporen aan, alleen deze haren met verderop een tweetal keutels. De haren voelde wat stug aan.

Ondanks mijn pas aangeschafte veldgids dierensporen, kon ik de haren niet determineren. Bij de keutel dacht ik aan een katachtige (????)

Kan iemand mij hierbij helpen?
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

vgustings

foto 2
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

vgustings

foto 3
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

vgustings

foto 4
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

vgustings

#4
Dit is de foto van de keutel. Er lagen er twee, met enkele haren eromheen.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

huysse

#5
Kan iemand z'n hond daar bijgeknipt hebben? Of pony?

Groet,
Marijke

vgustings

#6
Daar heb ik ook aan gedacht, maar het was een heel eind van de bewoonde wereld en de haren voelden niet aan als hondenharen. Haren van ponies (in wintervacht??) waren het ook niet. Ze voelden niet zo aan en er waren geen hoefafdrukken te zien.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

Ze zien er stug uit, waren ze dat ook? en kan het soms een konijn zijn dat zich heeft gelukt?  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#8
Het ziet er wel vreemd uit. De haren lijken mij ook stug en redelijk lang. Verder zijn ze erg wit. Ik denk dat ze van een paard of misschien een geit zijn. Niet van een konijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

nog even een vraag avn de keutel, dat wite ding voor de vinger is de keutel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vgustings

Ja, dat witte ding is de keutel.

De haren voelden inderdaad wat aan als geitenharen. Alleen waren ze ongeveer 5 cm lang. Is dat niet wat lang voor de doorsnee geit? Ze roken ook niet naar geiten (als dat wat wilt zeggen).

De haren zijn te lang en te stug voor een konijn. Vaak liggen konijnenharen ook in plukjes bij elkaar, wat hier niet het geval is.

Ik vraag me ook af wat de haren op deze plek doen. Het lijkt me sterk dat een dier tijdens de rui ineens zoveel haren laat vallen. En niets wees op een gevecht ed. Zoals je kan zien op een van de foto's liggen de haren tussen molshopen die nauwelijks beschadigd zijn.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

de keutel is dus een cm of 2 doorsnee? dan denk ik dat die er niks mee te maken heeft, ik ken geen beest dat zulke keutels legt en die lengte haar heeft, kan het soms zo zijn dat er een hond verdwaalt is, verzwakt is en is opgeggeten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

#12
Die 'keutel' hoeft niet van hetzelfde dier te zijn, ik kan me voorstellen dat het haren zijn van bijvoorbeeld een ruiende ree (of een andere hertensoort misschien) die zich daar heeft gekrabd/geplukt of tegen de grond heeft geschuurd.

Jeroen Nagtegaal

zo wit? dat lijkt me in elk geval geen ree,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

Citeerzo wit? dat lijkt me in elk geval geen ree,
Weleens een ree van achteren gezien?

huysse

Het lijkt mij toch dat er geknipt is?

Misschien de vette lokken van een ouwe zwerver?
(Kerstman?)

Marijke





Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeerzo wit? dat lijkt me in elk geval geen ree,
Weleens een ree van achteren gezien?
Ja vaak genoeg, maar dan zou hij nu helmaal kaal moeten zijjn daar, en ook is het dan opvallend dat er geen enkele rode haar zit, wat mij betreft onoplosbaar,
Volgende keer maar haar meenenem en aan mensen laten zien,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Het afgeknipte uiteinde van de staart van een koe.

Groet,
Marijke

Limosa

Het lijkt mij ook paarden- of koeienhaar, waarbij inderdaad de voorkeur uitgaat naar een gekortwiekte koeienstaart. Ook vooral de hoeveelheid, de manier waarop het op een hoop ligt op de grond en de rechte snijhoek wijzen in die richting.
Groeten,

Joachim

vgustings

#19
Paardenhaar kan wellicht wel, maar koeien lopen daar niet (het was geen weiland, maar een niet gecultiveerd grasland langs een beek tussen bossen).

CiteerVolgende keer maar haar meenenem en aan mensen laten zien,

Ik heb al wat haren meegenomen en zal het eens vragen. Als ik er meer over weet zal ik het jullie vertellen.
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Rudmer Zwerver

#20
Lynx pakt geit,

begint te eten....

Bedenkt zich na een poosje en sleept prooi mee het bos in?????????
Rudmer

tekenaar

Lijken mij wel degelijk haren van een ree. Die zijn zo stug en de vorm komt ook overeen. Reeen-haren zijn alleen aan de punt gekleurd (wintervacht) waardoor zo'n hele ree "gekleurd" oogt. De keutel is niet van een ree, maar eerder van een hondachtige. Heel vaak poepen honden en vossen op sterk ruikende plaatsen: daar heeft het toevoegen van een eigen "geurvlag" het meeste zin want elke soortgenoot zal zo'n plek aan een uitgebreide inspectie onderwerpen.

Als ergens een ree doodgaat (of wordt geschoten o.i.d.) dan kan het gebeuren dat na een paar dagen alleen nog de haren te vinden zijn. De rest is ofwel opgegeten ofwel weggesleept (botten) en deels elders verstopt (zoals een hond een bot begraaft maken ook vossen voorraden). Je kan soms nog andere "onderdelen" vinden in een straal van vele tientallen (of enkele honderden) meters rondom de plek.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Maar als het ree is dan zou de haar moeten breken als je deze inelkaar duwt en weer uitelkaar trekt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vgustings

#23
De haren breken inderdaad erg makkelijk als ze  in elkaar worden geduwd en dan weer uit elkaar worden getrokken. Dus een ree? Is het dan niet vreemd dat er alleen witte haren lagen?
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet of andere zoogdieren het ook hebben maar het is inderdaad vreemd, op de buik is wel redlijk wat wit haar,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees van Bochove

als het iets van een hert kan zijn, lijkt me damhert ook een goede optie
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118