Hoofdmenu

Rozetten 2

Gestart door huysse, februari 17, 2007, 19:56:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Nee beide niet goed,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Limosa

Ik geef het op, ik kom er niet uit. Mocht ik dit rozet ergens tegen komen dan vergeet ik dat in ieder geval niet meer denk ik ^_^ !
Groeten,

Joachim

huysse


Windekind

MMM, misschien moet ik het zo maar vertellen, dan is er altijd nog mijn andere mysterie. Mijn laatste hints:

- de soort staat in Zuid-Limburg in een grashelling van een holle weg naast b.v. Getande veldsla, Grote centaurie en meer kalkminners.
- het rozet wordt niet zoveel groter (enkele dm doorsnede).
- er zijn twee soorten in Nederland die dezelfde nederlandse achternaam dragen, maar ze behoren wel tot een verschillend geslacht (dus de wet. voornaam is verschillend)

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

Heggedoornzaad

Marijke

Windekind

#35
Nee jammer Marijke, Joachim, Marc

maar ik denk dat je door het fanatieke gepuzzel snel leert.

Ik geef het antwoord nu:

Bunium bulbocastanum = aardkastanje.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik dit vanaf een willekeurige foto zelf had gekund dus schaam jullie vooral niet (al staat hij bij mij in de tuin en dat helpt  :rolleyes: )

Jullie kwamen jmeer dan aardig in de buurt.

Groetjes,

Elmar


p.s. misschien hoor ik nog van jullie van de andere mysterie. Foto3.
Let er op d.i. een Composiet !!!!
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud

Leuke puzzle.

In de eerste rozetten topic had ik een andere lastige schermbloem geplaatst, die vroeger ook wel gegeten werd. Nooit een antwoord op gezien...
Nog maar een keer, dus:
vr gr, marc

Datura

#37
Hoi Marc,

Mijn gevoel zegt Zwartmoeskervel (Smyrnium olusatrum), al heb ik deze maar 1 keer kort gezien op Texel, dus ik kan er naast zitten. Kort gezien omdat het bosje waar hij staat verboden toegang is en ik dus driehonderd meter door het open veld heen en weer gerend ben om een mogelijke boete te ontlopen :). Overigens staat hij aan de rand van het bosje (ik zag hem al met de verrekijker) zodat je de broedvogels in het bosje niet verstoord.

Groet van Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

mcbud

Klasse Kim, dat is hem helemaal!

De foto is helaas niet van de (laatste?) wilde groeiplaats op Texel maar werd op 12 jan. jl. genomen in Thijsses's Hof, in Bloemendaal. Daar staan een aantal uitgezaaide exemplaren met een naambordje er bij; ik denk niet dat ik hem anders zonder bloeiwijze en vruchten op naam zou hebben kunnen brengen.

Complimenten!

marc

Datura

#39
Hmmm de composiet van Elmar is idd lastig. Ik moest eerst aan Waterpunge denken, maar niet genoeg en dat is ook geen composiet natuurlijk....
Volgens mij is het rozet niet behaard dus dan valt een boel leuks en lastigs af. Het enige waar ik verder aan denk, maar welke ik nog nooit gezien heb (en ook nog niet uitgebreid nagezocht) is Kleine schorseneer (Scorzonera humilis), maar eigenlijk weet ik het gewoon niet (hopelijk heb ik een Oja moment bij de oplossing :)  )

Groet van Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Bedankt voor de complimenten Marc!

Mocht ik hem nog een keer willen zien dan zal ik dus maar naar Bloemendaal gaan, stuk minder risico, minder reistijd (vanaf Nijmegen) en dan wordt de laatste groeiplaats ten minste ontzien :). Overigens lijkt het me ook in rozetstadium niet te verwarren met andere (inheemse) soorten (makkelijk praten nu ik hem goed heb). Groot glanzend blad, met grote deelblaadjes welke oppervlakkig alleen op Angelica sp. lijken, maar toch duidelijk verschillen.

Groet van Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

mcbud

Gokje dan maar: Rozenkransje?

marc

Windekind

Nee , dat is hem niet.

Hint: Een geelbloeiende composiet met alleen lintbloemen (dus geen buisbloemen).
(zoals een paardebloem dus).




Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Zal ik hem maar bekend maken ?

Eerst nog een hint; kenmerkend is dat vanuit het midden een stengeltje oopstijgt (10 cm) dat zich wat meer naar boven vertakt in een of enkele slecht ontwikelde hoofdjes en een of enkele goed ontwikkeld hoofdjes.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

Die heeft toch Paardebloemachtige rozetbladen?
zie:
Glad biggenkruid

Ik vind de bladvorm nog het meest op een Hieracium (pilosella? lactucella?) lijken, maar voor pilosella klopt de beharing niet, en bij lactucella zouden de rozetbladeren rechtop moeten staan.
Ik geef het maar even op.

marc

Esther

Ik ben ook een bioloog van niets, ik zoek me rot en ik weet het echt niet.
Wel erg leuk en leerzaam! Ik ben op allerlei plantenwebsites geweest om het te vinden door te vergelijken met foto's.

Groet Esther

Windekind

Marc, toch zit je helemaal goed: dit is Hieracium lactucella.

Allemaal met vriendelijke groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Limosa

Ik ben het met Marc eens dat de balderen het meest weg hebben van Hieracium, behalve dus de beharing. Arnica past hier m.i. op vanwege buisbloemige bloeivorm, gele bloem, gave bladrand en geen beharing. Alleen spreken de hoogte (meer dan 10 cm), de onvertakte bloeiwijze dit tegen, maar verder kom ik niet wat betreft dit rozet, al heeft madelief hier ook wel sterk wat van weg, maar deze is om verschillende redenen uit te sluiten.
Groeten,

Joachim

Limosa

Dus toch.....Hieracium. Hij was leuk Elmar!
Groeten,

Joachim

Esther

Even heel erg leuk om te vermelden is dat de Koninklijke Hippische Sportfederatie in een nieuwsbericht aandacht heeft geschonken aan de rozettenshow.
Ze schijven " Op de site kan je bij "Multimedia" eenvoudig alle verschillende rozetplanten van Jakobskruiskruid tot Paardenbloem herkennen aan de hand van vele foto's. Bovendien kan je planten uitgebreid bekijken met verschillende diashows.

Bovendien is de pagina met de feiten en fabels herschreven. Hier krijg je antwoord op vragen als: is Jacobskruiskruid gevaarlijk om met de blote handen aan te raken? Kan één hapje van het Jacobskruiskruid geen kwaad? Door feiten en fabels van elkaar te scheiden hopen de initiatiefnemers van de site onrust bij mensen weg te kunnen nemen.

Ik wil jullie allemaal al heel hartelijk bedanken voor alle hulp met de rozettenshow, ik heb er nog lang geen genoeg van.
Er is er vandaag nog een diashow  bijgekomen van Pieter Pelser over kruiskruiden over de hele wereld, die is echt heel erg lang ik geloof ruim 140 dia's, er zitten echt hele bijzondere kruiskruiden bij.

Groeten Esther

Pieter Stolwijk

H. lactucella: mooi! lang niet gezien.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Windekind

Ik vind het ook een leuke soort, pieter.
Ik zie hem elk jaar in Zuid-Limburg langs de Gulpen, maar dit is gefotografeerd op landgoed Larenstein.

Nu nog een die ik toch makkelijker inschat.  Misschien willen de echte deskundigen even terughoudend zijn.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

Madeliefje is m'n eerste gedachte.

Marijke

Windekind

Helemaal goed !!!

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

Eieieieieindelijk! :D

Groet,
Marijke