Hoofdmenu

Onbekend plantje

Gestart door Rolf van Leeningen, februari 17, 2007, 18:06:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rolf van Leeningen

Hallo,

weet ook iemand wat voor dit plantje is? Ik heb het vorig jaar gevonden op Terschelling. Ik dacht iets in de richting van de vetmuren, of zit ik er dan echt naast?

Alvast bedankt,

Rolf
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

Niko Buiten

#1
Deens lepelblad. Groeit langs de kust. Tegenwoordig ook veel langs snelwegen. Zoals bijvoorbeeld ook Hertshoornweegbree. Deze planten volgen in het binnenland het spoor van de pekelwagen.
Groet,

Niko Buiten.


Rolf van Leeningen

Bedankt voor dit snelle antwoord.

Groet,

Rolf van Leeningen
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

Windekind

Dag Nico vind je de kroonbladen niet erg groot en de bladen a-typisch voor Cochlearia danica ? i
Ik denk aan Cochlearia officinalis. Dan laat ik de subsp. even in het midden want daarvoor kan ik niet alles goed genoeg zien. Subsp. officinalis is overigens veel zeldzamer op terschelling met slechts 2 vindplaatsen dan subsp. anglica.

Rechtsonder overigens nog Glaux maritima (melkruid).

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rolf van Leeningen

Ik heb ook nog wel een close-up foto van een bloem. Moet ik deze hier ook nog laten zien? Of helpt dat verder niet met de determinatie?

Groet,

Rolf
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

Windekind

Misschien Rolf,

maar vooral het Cochlearia officinalis-complex is lastig en daar heb je eigenlijk details voor nodig. B.v. duidelijk vorm vruchten en het liefst de binnenkant daarvan (vals tussenschot).

Maar wie weet.

Kun je ook de vindplaats aangeven in km-hokken of anders beschreven  ? En de standplaats ? Die kunnen ook nog helpen.


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

#6
Dag Elmar,

Ik heb Heukels erbij gepakt en kom er dan eerlijk gezegd niet uit welk Lepelblad het is. Ik vind de bladen typisch voor Deens lepelblad en de lengte van de kroonbladen zou moeten worden opgemeten.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Hoi Niko,

ik vind de vorm van bladen juist heel a-typisch voor Deens lepelblad en daarbij lijken ze lijken (half)stengelomvattend en ik vind de bloemen ook te groot.
Ik houdt dit op C. officinalis spec., maar er komt misschien nog een foto van de inzender.

Wie weet komen we er nog uit.

Misschien dat Corry en/of Pieter en/of Marc of anderen nog aangeven wat zij denken.


Groetjes,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rolf van Leeningen

Hallo,

ik heb toch maar die close-up toegevoegd. Misschien helpt het.

Het plantje stond in kilometerhok 01-54-31, rond de coördinaten x = 155 en y = 602.
Hij stond dicht langs de kust, op enkele meters van het wad.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet Rolf
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen

Windekind

Mmm, ik durf het op basis hiervan niet te zeggen.
Ik mis kenmerken ( middenbladen en grondbladen etc)en kan geen grootte inschatten van bloemen door de tegenwoordige prima macromogelijheden en computervergrotingen. In het veld zie je dit verschil onmiddelijk.
Dan heeft engels lepelblad echt veel grotere bloemen dan deens lepelblad die redlijk klein zijn.

Van de gevonden plek is echt lepelblad niet bekend en gezien zijn zeldzaamheid en groeiplaats vrijwel uit te sluiten.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

#10
Op basis van een grotevergelijking tussen de bloemetjes van Melkkruid (Glaux maritima) rechtsonder en het lepelblad en de vorm van de stengelbladen (voor zover zichtbaar) zou ik ook voor Cochlearia officinalis gaan.

Groet van Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Corryabbink

#11
Dag Elmar,
Het lijkt mij ook Engels lepelblad te zijn. In ieder geval geen Deens lepelblad.
Je kunt er natuurlijk een spec. van maken maar Echt lepelblad kan ik er niet van maken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#12
Oké Elmar, Kim en Corry,

Ik geef het op. Het is Engels/Echt lepelblad.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

#13
Dat moet dan gezien alle inbreng Engels lepelblad zijn.

Lijkt me het meest voor de hand liggend en uit een verspreidingsatlasje wat ik hier bij de hand heb uit 2001 van Jacob Koopman en Willem Stouthamer blijkt de dichtstbijzijnde bekende Cochlearia officinalis subsp officinalis 8 km van aangegeven plek. En er zijn slechts twee stippen op het hele eiland.
Voor zowel C. danica als C. officinalis subsp. anglica is aangegeven plek een bekende plek. (volkomen onwetenschappelijk en niet verantwoord natuurlijk om op af te gaan ), maar al met al denk ik ..... C. officinalis susp. anglica.




Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rolf van Leeningen

Dan houden we het maar op Cochlearia officinalis susp. anglica. Of iemand anders wil nog wat toevoegen?

In ieder geval, allen bedankt voor de moeite.

Groet,

Rolf
Met vriendelijke groet,
Rolf van Leeningen