Welke 2 kevers heb ik hier op de foto?!

Gestart door joostverhoeven, juli 19, 2012, 21:24:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostverhoeven

Hoi,
Weet iemand de namen van deze kevers?!
Alvast bedankt!
Foto 1:
Foto 2:
Groeten,

Joost Verhoeven

Ed Colijn

groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

jan cuppen

Wil je svp de vindplaats, datum en grootte van de waterkever opgeven.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

harry60

Meeste keren is de grote het probleem, dat is hier met een beetje reken werk toch redelijk nauwkeurig te achterhalen.
Leg een Liniaal op het doek waar de kever op zit maak een foto tel de gaatjes hoeveel gaatjes b.v. 5 mm is vergelijk dat met de kever en je weet de grote :)

M.Vr.Gr. Harry de Koning

joostverhoeven

De vindplaats is de Plateaux (NB) op 17juli tussen 22:00 en 01:45 op licht.
De 2e tor was niet heel groot, maat niet opgemeten, kan het de kleine spinnende watertor zijn?!
Gr.
Joost
Groeten,

Joost Verhoeven

jan cuppen

Het is geen kleine spinnende watertor, want de laatste antenneleden zijn niet verdikt. Bij alle Hydrophilidae (spinnende watertorren) zijn de laatste drie tot vijf antenneleden verdikt en vormen een drie- tot vijfledige knots. Deze kever heeft draadvormige antennen. Je kever zal ruim 11mm lang zijn geweest.  Probeer het nog eens.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

joostverhoeven

Groeten,

Joost Verhoeven

beetlestitch

Toon Keukelaar

joostverhoeven

Dan geef ik het op! In heb ook geen literatuur van kevers enkel foto's waarneming.nl ik laat hem wel op onbekend staan! Bedankt allen! Gr.
Groeten,

Joost Verhoeven

MarjoSmeets

Citaat van: harry60 op juli 19, 2012, 22:54:36 PM
Meeste keren is de grote het probleem, dat is hier met een beetje reken werk toch redelijk nauwkeurig te achterhalen.
Leg een Liniaal op het doek waar de kever op zit maak een foto tel de gaatjes hoeveel gaatjes b.v. 5 mm is vergelijk dat met de kever en je weet de grote :)

Als je nu eens doet wat Harry voorstelde, dan kom je misschien op de juiste lengte en kunnen Jan of Toon je verder helpen!  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo