Aalscholvers nestend in hoogspanningsmasten.

Gestart door RonJMBerkhout, juli 19, 2012, 21:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

Dit voorjaar was ik in Bulgarije en nabij Burgas vielen me de grote broedkolonies van aalscholvers in hoogspanningsmasten op! Of dat echt veilig is voor de vogels?!

Maar goed, ik vroeg me af of in Nederland ook al aalscholvers in masten broeden. Is dit al waargenomen??

Met vriendelijke groet.

Ron

Oenanthe

Ik ben daar in 2010 ook geweest en toen zaten de hoogspanningsmasten ook vol met nesten maar liepen er geen leidingen. Dat kon dus helemaal geen kwaad. De masten stonden in het water en dat komt in Nederland nergens voor. Daarom zullen onze aalscholvers niet gauw in een mast gaan nestelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

RonJMBerkhout

Citaat van: Oenanthe op juli 20, 2012, 13:27:01 PM
Ik ben daar in 2010 ook geweest en toen zaten de hoogspanningsmasten ook vol met nesten maar liepen er geen leidingen. Dat kon dus helemaal geen kwaad. De masten stonden in het water en dat komt in Nederland nergens voor. Daarom zullen onze aalscholvers niet gauw in een mast gaan nestelen.
Hoi Maarten,

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Bij ons staan die masten nooit in het water. Maar goed het zou ook kunnen dat onze aalscholvers deze optie nog niet "overwogen hebben". Er hoeft er maar een te beginnen...

Rikstar

#3
Over Aalscholvers in electriciteitsmasten gesproken: Volgens mij staan er bij de Kamperhoek Electriciteitsmasten in het water tussen oost flevoland en NOP waar altijd wel aalscholvers in zitten.
Ook tussen Almeerderstrand en Muiderberg staat een electriciteitsmast in het water waar volop Aalscholvers in zitten (niet broedend in de mast)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

RonJMBerkhout

Citaat van: Rikstar op juli 20, 2012, 13:48:18 PM
over Aalscholver in electriciteitsmasten gesproken: Volgens mij staat er bij de Kamperhoek Electriciteitsmasten in het water tussen oost flevoland en NOP waar altijd wel aalscholvers in zitten.
En nu schiet mij ook te binnen dat bij de hollandsche brug (aan de almeerse kant) ook altijd aalscholvers in de mast zitten. Die staat ook (min of meer) in het water. Daar zouden ze kunnen gaan nestelen...

Rikstar

#5
haha, zie mijn ge-edit bericht

Citaat van: RonJMBerkhout op juli 20, 2012, 13:50:31 PM
Citaat van: Rikstar op juli 20, 2012, 13:48:18 PM
over Aalscholver in electriciteitsmasten gesproken: Volgens mij staat er bij de Kamperhoek Electriciteitsmasten in het water tussen oost flevoland en NOP waar altijd wel aalscholvers in zitten.
En nu schiet mij ook te binnen dat bij de hollandsche brug (aan de almeerse kant) ook altijd aalscholvers in de mast zitten. Die staat ook (min of meer) in het water. Daar zouden ze kunnen gaan nestelen...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Zullen er vast ook nog bomen dichtbij moeten staan om nestmateriaal te verzamelen, zoals bij Burgas meen ik het geval is.
Groeten,

Bram ter Keurs

mhoekstein

ook in het Markiesaatsmeer bij Bergen op Zoom staan meerdere hoogspanningsmasten in het water. Er zitten vaak behoorlijk veel Aalscholvers in. Ik heb gehoord dat er daar wel eens een los aalscholverei is gevonden op een traverse.
Ook op de Hellegatsplaten staat er een in het water en ook in de Biesbos (althans direct aan het water).
vr.groet
Mark Hoekstein

Jeroen Nagtegaal

In Limburg is een kolonie vlakbij hoogspanningsmasten (Molengreend) Kan best zijn dat als de bomen op het mast-vrije eiland ze doorgaan op de grond en eventueel gaan uitbreiden naar de struiken of hoogspanningsmast op het andere eiland.

Denk dat het voor de vogels overigens lastiger broeden is in de hoogspanningsmasten dan op de grond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com