Jager geeft lezing op Dutch Birdfair

Gestart door Norman, juli 19, 2012, 19:53:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Op de Dutch birdfair word een lezing gegeven door de plezierjager Rudi Debruyne.
Vinden jullie dit kunnen.

Voor mij is het in ieder geval een reden om niet te gaan.

Jeroen Nagtegaal

Je moet inzien dat er jagers zijn, wil je echt iets bereiken dan zul je in gesprek moeten gaan en blijven.
Ik vind het gedurfd maar wel zinvol!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Is dat het eerste resultaat van die verstoringscommissie?

Herman van der Meer

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 19, 2012, 20:20:12 PM
Je moet inzien dat er jagers zijn, wil je echt iets bereiken dan zul je in gesprek moeten gaan en blijven.
Ik vind het gedurfd maar wel zinvol!

Dat begrijp ik. Om je een idee te geven; mijn schoonfamilie bulkt van de jagers. Prima, ben ik ook voortdurend mee in gesprek.
Maar op een birdfair een lezing houden vind ik ongepast. Zo'n vent word betaald van o.a. mijn entreegeld. De birdfair zou een bijeenkomst moeten zijn voor en door natuurliefhebbers, voor de jagers is er de Gamefair. Ik ben benieuwd of de Faunabescherming daar ook een lezing zou mogen geven.

vuurvlinder

Ik las dat die lezing gaat over het filmen en fotograferen van vogels.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

G.Eding

ik heb niets tegen jagers. ik vind dat ze op een respectvolle en waardige manier omgaan met hun wild en dat ze op hun eigen manier zorgen voor een evenwicht in een jachtveld... we moeten de jagers niet verwarren met de mensen die misstanden jacht begaan! ik ben zelf talloze keer mee gegaan met een jagers genootschap en ze hebben me veel geleerd over de flora en fauna al daar en dat in weer en wind. (jachtseizoen) vergeet niet dat er mafkeezen zijn die alle regels aan hun laars lappen en dat die de naam van een ouderwetse jager best wel schaden, verder ben ik ook niet tegen het doodschieten van een dier om op te eten want.. iedereen weet wel waarom anders ben je naiëf

hendrik.h

gr hendrik.

Norman

Ik heb ook niets tegen de jacht als het gaat om eigen consumptie. Maar beheersjacht is een misselijk excuus voor prijsschieten en heeft niets met de natuur te maken.

Mijn ervaring is dat de kennis van de gemiddelde jager geen haar verder gaat dan het jachtwild. Predatoren (lees concurrenten) of vermeende concurrenten worden te vuur en te zwaar bestreden op onmenselijke methoden die verre van de weidelijkheid staan die jagers zo graag prediken, maar vervolgens wel een Das een hele nacht in een vangkooi laten zitten of de honden een burcht (vos en/of Das) om na soms uren de vos er uit te jagen en deze dood te schieten.

Ik ben ook wel eens met een jager mee geweest. Je krijgt dan keurig de geneugten van de jacht te zien. Maar ga je eens bezig houden met de bescherming van 'concurrenten' van de jager. De ene misstand na de andere misstand komen je op je pad.

Norman

#8
Citaat van: amstel op juli 19, 2012, 21:22:18 PM
ga een goed glas met hem drinken en bespreek dan je probleem,
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=9177

Mijn probleem? Ik jaag niet! Ik heb geen probleem.

Lees zijn stukje in het interview eens over de jacht.

Het is altijd zo mooi dat jagers hun hobby goed praten door te spreken over de eigen consumptie.
Ik kan je verzekeren uit eigen waarneming dat vrijwel alle kraaien, ganzen, etc. die afgeknald worden achterblijven in het veld.

Maar een heel klein deel van het afschot dient voor eigen consumptie.
De rest valt onder beheersjacht die niet nodig is, omdat de natuur de populaties prima zelf weet te reguleren.

G.Eding

dat zijn dus geen jagers!

Citaat van: Norman op juli 19, 2012, 21:23:53 PM
Ik heb ook niets tegen de jacht als het gaat om eigen consumptie. Maar beheersjacht is een misselijk excuus voor prijsschieten en heeft niets met de natuur te maken.

Mijn ervaring is dat de kennis van de gemiddelde jager geen haar verder gaat dan het jachtwild. Predatoren (lees concurrenten) of vermeende concurrenten worden te vuur en te zwaar bestreden op onmenselijke methoden die verre van de weidelijkheid staan die jagers zo graag prediken, maar vervolgens wel een Das een hele nacht in een vangkooi laten zitten of de honden een burcht (vos en/of Das) om na soms uren de vos er uit te jagen en deze dood te schieten.

Ik ben ook wel eens met een jager mee geweest. Je krijgt dan keurig de geneugten van de jacht te zien. Maar ga je eens bezig houden met de bescherming van 'concurrenten' van de jager. De ene misstand na de andere misstand komen je op je pad.

Norman

Citaat van: G.Eding op juli 19, 2012, 21:27:55 PM
dat zijn dus geen jagers!

Citaat van: Norman op juli 19, 2012, 21:23:53 PM
Ik heb ook niets tegen de jacht als het gaat om eigen consumptie. Maar beheersjacht is een misselijk excuus voor prijsschieten en heeft niets met de natuur te maken.

Mijn ervaring is dat de kennis van de gemiddelde jager geen haar verder gaat dan het jachtwild. Predatoren (lees concurrenten) of vermeende concurrenten worden te vuur en te zwaar bestreden op onmenselijke methoden die verre van de weidelijkheid staan die jagers zo graag prediken, maar vervolgens wel een Das een hele nacht in een vangkooi laten zitten of de honden een burcht (vos en/of Das) om na soms uren de vos er uit te jagen en deze dood te schieten.

Ik ben ook wel eens met een jager mee geweest. Je krijgt dan keurig de geneugten van de jacht te zien. Maar ga je eens bezig houden met de bescherming van 'concurrenten' van de jager. De ene misstand na de andere misstand komen je op je pad.

Dat is zo'n gehersenspoelde dooddoener die de KNJV ook altijd roept.

Ze hebben een jachtakte, dus zijn het volgens de Nederlandse wet jagers. De misstanden gebeuren in de hoedanigheid van jager, vaak met het geweer binnen handbereik.

hendrik.h

CiteerMijn probleem? Ik jaag niet! Ik heb geen probleem.
jawel u vindt dat rudy wie tevens jagen als hobby heeft, wordt betaalt uit u entree geld,terwijl hij geeft een lezing over fotografie en filmen.
gr hendrik.

Norman

Zoals beschreven. Ik ga niet. De jager word dus niet betaald van mijn entreegeld.

Ik heb dus geen probleem.

Overigens staat er in de regels van waarneming.nl beschreven dat berichten met de eigen naam ondertekend dienen te worden.

hendrik.h

CiteerOverigens staat er in de regels van waarneming.nl beschreven dat berichten met
de eigen naam ondertekend dienen te worden.
beetje sneu ventje ben jij.

gr p. de vries
gr hendrik.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: amstel op juli 19, 2012, 22:20:47 PM
CiteerOverigens staat er in de regels van waarneming.nl beschreven dat berichten met
de eigen naam ondertekend dienen te worden.
beetje sneu ventje ben jij.

gr p. de vries
Dit bevorderd de discussie al helemaal niet...

Verder zijn er velen die dieren doden. Ik wil dan ook niet weten wat er allemaal sterft of verstoord wordt door de Dutch Birdfair en haar bezoekers....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hendrik.h

CiteerVerder zijn er velen die dieren doden. Ik wil dan ook niet weten wat er allemaal
sterft of verstoord wordt door de Dutch Birdfair en haar bezoekers
...
dat bedoel ik, maar ik respecteer dat norman niet gaat ,en daar een andere mening over heeft.
gr p de vries
gr hendrik.

KorHaan

Iedereen moet zelf maar uitmaken of hij daarom niet naar de Birdfair gaat, maar zoals Astrid al opmerkte, gaat de lezing over filmen en fotograferen. Als het over jagen zou gaan, zou de zaal leeg blijven, en terecht.

Ik heb vrijkaartjes, dus ik ga wel, want ik heb voor de jeugdactiviteiten de mascotte Zeepie de Zeearend getekend en ik wil zien hoe die gelanceerd wordt op de Birdfair. Bovendien wil ik mensen spreken, en de nieuwste optiek eens uitgebreid bekijken. Ik kom niet eens aan lezingen toe, en heb er ook geen behoefte aan. Verder ben ik mordicus tegen de jacht, in wat voor vorm dan ook.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

SlechtValk

Hoewel ik ook zeer tegen de jacht ben (in NL hebben we het echt niet meer nodig om te leven van zelf geschoten wild, en die mensen die een biljartlaken als tuin willen hebben moeten maar niet op de veluwe gaan wonen), vind ik het ver gaan om niet naar de Birdfair te gaan omdat er iemand een lezing geeft die tevens ook nog een hobby heeft die je afkeurt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Carolien

Ik ben 100% anti-jacht, maar laat me dus niet weerhouden om de 25ste even een kijkje te gaan nemen omdat er één of andere cowboy een lezing geeft. Dan zou ik ook niet meer uit eten kunnen in mijn favoriete restaurant omdat ze er (geschoten) wild serveren (wat ik overigens zelf niet bestel, maar dat daargelaten..) Jammer dat dit je weerhoudt om te gaan Norman, misschien is het juist wel een mogelijkheid om persoonlijk met zo'n persoon in gesprek te komen en jouw argumenten/standpunten wat betreft de jacht te kunnen ventileren c.q. verdedigen.

Wij gaan er in ieder geval heen omdat we erg benieuwd zijn naar Ronalds Zeepie de Zeearend!!    ;D
Mvg, Carolien Reindertsen




Norman

Carolien,

Je zou toch moeten weten dat een discussie met een jager zinloos is. Ik ken geen enkele situatie waarbij een jager door een discussie zijn geweer aan de wilgen heeft gehangen.

Overigens is 98% van het wild dat straks in oktober weer geserveerd word helemaal niet wild, maar afkomstig van boerderijen die kralen met zwijnen en Edelherten vol hebben. Dit ter zijde.

Daarnaast heb ik niets tegen de jachten voor eigen consumptie, maar beheersjacht is gewoon prijsschieten, ofwel recht praten wat krom is.

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar Zeepie, dat zou een bijzonder goed argument zijn om wel te gaan.

KorHaan

'Tuurlijk, gewoon gaan, jôh.  :duim:


Zeepie staat al in het kinderprogramma vermeld (kleurplaat):

http://www.dutchbirdfair.nl/kinderprogramma.html


Vriendelijke groet,

Ronald

Frank van de Putte

Citaat van: Norman op juli 19, 2012, 21:23:53 PM
Ik heb ook niets tegen de jacht als het gaat om eigen consumptie. Maar beheersjacht is een misselijk excuus voor prijsschieten en heeft niets met de natuur te maken.
[...]
Dat standpunt snap ik niet helemaal; waarom wel mogen jagen voor de eigen consumptie? Dat is in NL toch echt niet nodig lijkt me, met alle kiloknallers kip in onze supermarkten. Waarom zou je je dan nog een konijn of fazant gaan schieten?

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Norman

Omdat een wild konijn of fazant een beter leven heeft gehad en doorgaans een beter einde dan een konijn of een fazant uit de fokkerij.

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op juli 19, 2012, 20:33:00 PMIs dat het eerste resultaat van die verstoringscommissie?

Het lijkt mij dat er een duidelijke relatie met de verstoringscommissie / gedragscode bestaat. Ik denk dat de organisatie in ieder geval wel open kaart moet spelen. En niets staat natuurlijk bezoekers van de Bird Fair in de weg om eens met Rudi Debruyne door te bomen over zijn standpunt dat hij het leuk vindt om voor de lol vogels met een geweer dood te schieten.

Hij heeft een eigen website http://www.rudidebruyne.be/ en heeft toch niets te verbergen?

Het voor je lol doden van een Wilde Eend is nu eenmaal niet strafbaar in Nederland en in België (mits aan een aantal voorwaarden voldaan). Maar het gaat natuurlijk wel over de ethiek.

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 22, 2012, 19:35:20 PM

Citaat van: HPM op juli 19, 2012, 20:33:00 PM

Is dat het eerste resultaat van die verstoringscommissie?


Het lijkt mij dat er een duidelijke relatie met de verstoringscommissie / gedragscode bestaat.
[...]
Voor de duidelijkheid: Met de 'vraag' die je hier van me citeert gaf ik aan dat ik er een beetje een tegenstrijdigheid in zag en niet dat ik dacht dat die lezing een gevolg was van die net ingestelde commissie.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op augustus 22, 2012, 19:51:43 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 22, 2012, 19:35:20 PM
Citaat van: HPM op juli 19, 2012, 20:33:00 PMIs dat het eerste resultaat van die verstoringscommissie?
Het lijkt mij dat er een duidelijke relatie met de verstoringscommissie / gedragscode bestaat.[...]
Voor de duidelijkheid: Met de 'vraag' die je hier van me citeert gaf ik aan dat ik er een beetje een tegenstrijdigheid in zag en niet dat ik dacht dat die lezing een gevolg was van die net ingestelde commissie.

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik zie de tegenstrijdigheid dus ook duidelijk en ik zie eveneens geen aanleiding dat de lezing een gevolg zou zijn van de net ingestelde commissie.

Het is volgens mij eerder omgekeerd! Juist door het instellen van deze commissie (en van de discussie op waarneming.nl en elders) worden we meer bewust van de gevolgen die verstoring kunnen hebben. En plezierjagers c.s. veroorzaken nu eenmaal erg veel verstoring bij het uitvoeren van hun hobby.

En dan kan dus ook de vraag rijzen (Norman stelde hem hier al) of het wel handig / slim (etc.) is om een plezierjager op zo'n dag uit te nodigen. Ik vind dus van niet, onder andere omdat niet duidelijk wordt aangegeven dat het gaat om een plezierjager en omdat plezierjacht veel te veel verstoring veroorzaakt.

Ga je dus ook een fotograaf uitnodigen waarvan iedereen weet dat hij alle regels (zie andere topic) moedwillig overtreedt? Is het hek nu niet van de dam?

Groetjes, Klaas