Hoofdmenu

Zwarte Wegslak?

Gestart door han.endt, juli 29, 2005, 14:45:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Deze staat ingevoerd als Zwarte Wegslak, Arion ater. Dat lijkt me niet goed. http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=312514

Groet, Han.

gardensafari

Waar dacht jij aan? Limax maximus? De foto laat door schittering bitter weinig details zien, helaas. Ik zie wel wat vlekjes. De voetrand wijst niet op A. rufus.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#2
Inderdaad de Grote Aardslak. Dat is hem volgens mij. Hij heeft wel weinig vlekken, maar dat komt waarschijnlijk door de glans. Bij mij in de omgeving zie ik deze slakken regelmatig, maar niet zoveel als Arion rufus natuurlijk.

Han.

gardensafari

Er staan twee foto's bij de Zwarte Wegslak en die tweede is volgens mij al even fout. De oranje voetrand laat volgens mij geen andere conclusie toe dan dat dat een A. rufus is. Ik wacht even op iemands bevestiging en zal ze dan allebei corrigeren. De echte Zwarte Wegslak is in drie soorten gesplitst trouwens, vooral denk ik om aan de verwarring nog een dimensie toe te voegen!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

CiteerEr staan twee foto's bij de Zwarte Wegslak en die tweede is volgens mij al even fout. De oranje voetrand laat volgens mij geen andere conclusie toe dan dat dat een A. rufus is.
Inderdaad dat is volgens mij ook rufus. Ik meen te weten dat de Zwarte Wegslak buiten Limburg heel zeldzaam in ons land is. Het zou dan gaan om zwarte Gewone Wegslakken.

Groeten,

Han.

gardensafari

Ik heb commentaar gegeven bij de twee waarnemingen met foto. Ik heb geprobeerd uit te zoeken hoe zeldzaam die Zwarte Wegslak nu eigenlijk is, maar de meest betrouwbare bron: Anemoon meldt de soort niet meer. Waarschijnlijk door de splitsing in drie nieuwe soorten. Ik meen mij echter te herinneren dat het wel meevalt met die zeldzaamheid. In ieder geval zit hij gewoon bij mij in de tuin (als A. distinctus, gedetermineerd door Tom Meijer, die zijn e-mail als volgt afsluit

Tom Meijer - Malacologist
Section Paleo-environmental Research (PMO)
TNO-NITG - National Geological Survey
P.O. Box 80.015, 3508 TA Utrecht, The Netherlands

Ik ga er dus vanuit dat hij wel deskundig is. Zwarte uitvoeringen van A. rufus lijken natuurlijk wel héél veel op de Zwarte Wegslak, maar dat vind ik wel wat zwak om nu de waarnemingen in twijfel te trekken. Maar slakken blijven erg lastige beestjes, dat mag duidelijk zijn!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

CiteerTom Meijer - Malacologist
Section Paleo-environmental Research (PMO)
TNO-NITG - National Geological Survey
P.O. Box 80.015, 3508 TA Utrecht, The Netherlands
Wanneer kunnen admins ook zo afsluiten? Geeft wel wat meer cachet aan onze opmerkingen :lol: .

Han.

gardensafari

Citeer
CiteerTom Meijer - Malacologist
Section Paleo-environmental Research (PMO)
TNO-NITG - National Geological Survey
P.O. Box 80.015, 3508 TA Utrecht, The Netherlands
Wanneer kunnen admins ook zo afsluiten? Geeft wel wat meer cachet aan onze opmerkingen :lol: .

Han.
Hebben wij toch niet nodig?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.