Invoeren waarneming - casus

Gestart door Botervlieg, juli 23, 2012, 17:46:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vandaag maakte ik een situatie mee waarbij ik me afvraag hoe je zoiets moet of mag invoeren. (Let op: Tussen hoe je het 'moet' invoeren en hoe je het 'mag' invoeren kan verschil zitten).

Ik liep in Landgoed Elswout (NH) en zag daar 2 roofvogels, vermoedelijk wespendief. Ik heb ze gefotografeerd en met obsmapp de locatie opgenomen.
Uurtje later liep ik van Elswout terug naar huis en liep daardoor van Elswout het gebied "Haarlem" in. Daar vond ik echter weer 2 roofvogels, vermoedelijk wespendief.
De kans dat het dezelfde betreft lijkt mij erg groot. Ik maakte er weer leuke foto's.

Ik vraag me alleen af.... Hoe zit het nu met invoeren. Als ik samen met iemand anders was geweest, had de één het kunnen melden in Elswout, de ander in Haarlem.
Als er die dag een andere waarnemer was langs geweest op een ander moment, dus waarbij we het niet van elkaar weten, had dezelfde situatie ontstaan. Of de een in het ene gebied de ander in het ander gebied. Of 2 waarnemers melden in hetzelfde gebied 2 wespendieven.

Nu ben ik echter alleen. Maar heb ze wel in 2 gebieden gezien. Kan of mag ik dan de wespendieven op 2 plekken melden?

Ik verwacht dat het antwoord 'nee' zal zijn, maar kan iemand uitleggen waarom? (Dat het antwoord 'nee' is, is wat mij betreft prima, ik heb al een keuze gemaakt waar ik de vogel in dat geval zal melden.)

Mijn vraag:
Wat maakt het verschil tussen dat ik in mijn eentje 2 wespendieven op 2 plekken meld, of dat 2 verschillende mensen dat doen?

Voor alle zekerheid: Het gaat mij hier niet om mijn eigen lijstjes. Wespendief in Haarlem heb ik vermoedelijk al (staat nog even op onzeker) en hoewel ik vogels best erg leuk vind, ga ik niet speciaal op pad voor soorten. Dus daar gaat het niet om. De foto's zijn niet spectaculair, maar ik ben er wel gewoon blij mee. Waar gaat het dan wel om, tja, ik heb ze gewoon op 2 plekken gezien en heb van beide plekken foto's. Lijkt me leuk voor mensen die op waarneming bij Haarlem kijken dat ze zien dat de soort vandaag daar gezien is, en voor Elswout geldt wat mij betreft hetzelfde.

Iemand die het me wil uitleggen?

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Op zich zie ik geen reden om ze NIET twee maal in te voeren, twee verschillende gebieden, twee verschillende tijden ergo twee verschillende waarnemingen. Wat ik wel zou doen is in beide waarnemingen verwijzen naar de andere met de opmerking dat het mogelijk om dezelfde exemplaren gaat.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Bedankt voor je reactie Stefan, ik vind jou suggestie een goed idee. Ik wacht even af wat anderen ervan zeggen/denken.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Volgens een admin zijn het toch buizerds, maar dat maakt voor mijn vraag eigenlijk niet uit.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: M. Baltus op juli 23, 2012, 17:46:06 PM
Ik verwacht dat het antwoord 'nee' zal zijn, maar kan iemand uitleggen waarom? (Dat het antwoord 'nee' is, is wat mij betreft prima, ik heb al een keuze gemaakt waar ik de vogel in dat geval zal melden.)

Antwoord is 'Ja'!

Je mag alles invoeren, zolang het maar klopt. Zeker weet je niet dat het dezelfde vogel is.

Zo heb ik ook wel eens een geringde Pontische Meeuw gehad die in de ochtend bij Maasbracht had, en in de avond bij Venlo. Blijkt één vogel, maar wel op 2 plekken.

Gewoon dus je gevoel volgen en invoeren als jij het nuttig vind, voor jezelf, voor Wrn.nl of voor anderen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Oke.

Ik heb ze toch allebei ingevoerd. Met als reden dat wat ik voor wespendief aanzag toch een buizerd bleek. Dat waren foto's van gebied haarlem.
Dus ik was benieuwd wat dan boven Elswout vloog omdat daar een paar dagen geleden wel wespendieven zijn gemeld.

Maargoed, daar ging dit topic niet over, voor de waarnemingen verwijzing naar het topic buizerd/wespendief: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=195915.0

Bedankt voor jullie reactie.

Nog een vraagje mbt dit topic. Wanneer neigt "ik weet niet of het dezelfde is" naar "dubbeltelling" ? Als het in hetzelfde gebied is?
Met de tuinvogeltelling bijv mag je echt het maximale aantal maar doorgeven, dus 5x 1 merel is 1 merel en niet 5 merels.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Je kan het maximaal aantal vogels invoeren zonder tijd, maar ook alle losse waarnemingen met tijd.
Daarbij kun je een maximum ook bepalen door te letten op leeftijden en sexe.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Oke. Ik doe altijd met tijd erbij.

Leeftijd en sexe ja, dat is een goede, kijk merel man/vrouw lukt wel maar bij veel soorten vind ik dat nog lastig te zien.

Maargoed, het is me wel wat duidelijker nu in elk geval.

Bedankt!

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 23, 2012, 19:46:41 PM
Zo heb ik ook wel eens een geringde Pontische Meeuw gehad die in de ochtend bij Maasbracht had, en in de avond bij Venlo. Blijkt één vogel, maar wel op 2 plekken.

Dit is natuurlijk een prachtig voorbeeld waar het ook nog informatie over de migratie van zo'n beest geeft. Ik krijg de indruk dat het verhaal van Marleen over aangrenzende gebieden gaat en daarom minder met verplaatsing van doen heeft, maar geeft wel aan waarom het waardevol kan zijn om melding te maken van beide waarnemingen.

Stiekem zat ik ook al een beetje te denken dat het misschien toch wel buizerds zouden kunnen zijn... maar dat doet voor de vraag al dan niet beiden invoeren idd niet ter zaken.

Citaat van: M. Baltus op juli 23, 2012, 19:51:05 PM
Nog een vraagje mbt dit topic. Wanneer neigt "ik weet niet of het dezelfde is" naar "dubbeltelling" ? Als het in hetzelfde gebied is?
Met de tuinvogeltelling bijv mag je echt het maximale aantal maar doorgeven, dus 5x 1 merel is 1 merel en niet 5 merels.

Dubbel tellen is altijd een risico van het vak, en voorkomen hiervan zit ook een beetje in gezond verstand. Sommige (vaak zeldzame soorten) worden soms meerdere tientallen soms zelfs hondertallen keren per dag gemeld (terwijl het om één vogel gaat die gewoon aanwezig is).

In theorie zou je elke keer dat je een vogel ziet, nadat je even een andere kant op gekeken hebt, als nieuwe waarneming kunnen zien, toch zul je weinig mensen zien die dit elke keer invoeren. Maar mijns inziens, als je een vogel over ziet vliegen (of zoals in het geval van veel roofvogels rond ziet zweven) en je ziet een aanzienlijke tijd (alweer naar eigen invulling) later weer een vogel (en je bent niet zeker dat het dezelfde vogel betreft) zie ik geen reden om hem niet in te vullen... (eventueel zoals eerder vermeld met een verwijzing naar de andere waarneming).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op juli 23, 2012, 19:58:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 23, 2012, 19:46:41 PM

Dit is natuurlijk een prachtig voorbeeld waar het ook nog informatie over de migratie van zo'n beest geeft. Ik krijg de indruk dat het verhaal van Marleen over aangrenzende gebieden gaat en daarom minder met verplaatsing van doen heeft, maar geeft wel aan waarom het waardevol kan zijn om melding te maken van beide waarnemingen.
Klopt het gaat echt om gebieden pal naast elkaar.

Citaat van: SlechtValk op juli 23, 2012, 19:58:53 PMStiekem zat ik ook al een beetje te denken dat het misschien toch wel buizerds zouden kunnen zijn... maar dat doet voor de vraag al dan niet beiden invoeren idd niet ter zaken.
Nou ja, ik ga er een beetje vanuit dat de meeste roofvogels boven Haarlem en pal er naast dat het buizerds zijn. Wel blijven opletten natuurlijk en dat er in de waarderpolder een slechtvalk zit weet ik. Echter. Gister deed ik een waarneming waarvan Jeroen vermoed dat het wespendief is. En er zijn boven Elswout 2 dagen geleden door Lars wespendieven gemeld. http://waarneming.nl/waarneming/view/69896797 Geen idee of die vogels op zo'n plek een paar dagen blijven.
Dus 1+1+1 en plaatjes kijken in het boek..... Maargoed eerlijk is eerlijk, ik ben een leek op het gebied van (roof)vogels.

Citaat van: SlechtValk op juli 23, 2012, 19:58:53 PM
Citaat van: M. Baltus op juli 23, 2012, 19:51:05 PM

Dubbel tellen is altijd een risico van het vak, en voorkomen hiervan zit ook een beetje in gezond verstand. Sommige (vaak zeldzame soorten) worden soms meerdere tientallen soms zelfs hondertallen keren per dag gemeld (terwijl het om één vogel gaat die gewoon aanwezig is).

In theorie zou je elke keer dat je een vogel ziet, nadat je even een andere kant op gekeken hebt, als nieuwe waarneming kunnen zien, toch zul je weinig mensen zien die dit elke keer invoeren. Maar mijns inziens, als je een vogel over ziet vliegen (of zoals in het geval van veel roofvogels rond ziet zweven) en je ziet een aanzienlijke tijd (alweer naar eigen invulling) later weer een vogel (en je bent niet zeker dat het dezelfde vogel betreft) zie ik geen reden om hem niet in te vullen... (eventueel zoals eerder vermeld met een verwijzing naar de andere waarneming).

Ik denk dat ik het gewoon per situatie moet bekijken en bij twijfel even kan navragen aan iemand. Bedankt Stefan!

Groetjes, Marleen