Hoofdmenu

Boommarter toch?

Gestart door Norman, juli 18, 2012, 20:25:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman








Ik ben onervaren met boom- en steenmarter. Kan iemand deze marter de juiste naam geven?

d.donders

als ik zo kijk en als ik naar de oorstand kijk, nijg ik toch erna om te zeggen dat het een steenmarter is.
hij lijkt ook een licht gekleurd neusje te hebben maar is lastig te zien..
iemand anders zal het denk ik wel voor 100% bevestigen wat voor een het is, ik kan het ook fout hebben natuurlijk
groetjes, daniella

maurice.lahaye

Hallo Norman,

100% zeker een steenmarter. Inmiddels door diverse andere waarnemers via een andere route (mail-rondje onder marter-deskundigen) ook bevestigd. Leuke locatie!

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Norman

Maurice bedankt voor je bevestiging. Ik heb je nog een PM gestuurd.

Carolien

Mooie plaatjes Norman. Ik ging in eerste instantie ook uit van een boommarter omdat de keelvlek m.i. niet licht-wit is, maar wat troebel-donkerder gekleurd. :huh: (misschien gezichtsbedrog door het zwart/wit beeld) Verder denk ik behoorlijke oren te zien, maar ik zit er blijkbaar dus toch ook finaal naast..  :rolleye: Lijkt me leuk en leerzaam als iemand n.a.v. Normans foto's kan uitleggen waarom het 100% een steenmarter is en geen boommarter. Ik zie het verschil namelijk echt niet op de foto's :huh:

MVG, Carolien Reindertsen

Norman

Ik heb nauwelijks tot geen ervaring met de Boom- en Steenmarter, vandaar maar de check op het forum.

De keelvlek is niet diagnostisch er is veel variatie bij Boom- en Steenmarter. Door de zw/w beelden kun je niets met de neus en moet je afgaan op de stand en de afmetingen van de oren. Er werd door direct geroepen Boommarter en ik neigde hier ook een beetje naar.

Na de bevestiging van Maurice ben ik nog eens gaan kijken en vergelijken en is het voor mij ook een Steenmarter. Bij Boommarter zijn de oren toch groter en staat ze hoger op de kop.

Carolien

Dank je wel Norman, dat heb je duidelijk uitgelegd.  :duim:

Rob Koelman

Ik zie niet alleen een steenmarter, maar ook een dassenburcht!   ;)

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Carolien

Citaat van: Rob Koelman op juli 18, 2012, 23:13:49 PM
Ik zie niet alleen een steenmarter, maar ook een dassenburcht!   ;)

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Ja, inderdaad, haha.. Dat valt inderdaad nu pas op..Go Norman Go  ;D

d.donders


ja door de oortjes had ik ook mijn vermoedes....

zo zie je maar dat je door zo`n camera leuke en mooie beelden kan krijgen :duim:
leuk!!!!
groetjes, daniella

Carolien

Maar vestigen steenmarters zich dan in dassenburchten?

d.donders

misschien was hij alleen aan het rondlopen of op zoek naar wat eten, denk niet dat ze zich er vestigen als de burcht bewoond is.
zal dan een niet al te gezellige situatie worden denk ik...
groetjes, daniella

Maarte5n

Citaat van: Rob Koelman op juli 18, 2012, 23:13:49 PM
Ik zie niet alleen een steenmarter, maar ook een dassenburcht!   ;)

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

je meent het rob dat had ik nog niet gezien  :P  ;D  ;D

ik ga eens kijken of ik oostrijkse marters en dassen zie op de webcam bij het huisje,

Groetjes Maarten
Maarten vd Berg

Norman

Inderdaad staat hier een Dassenburcht op de foto's. De Steenmarter was inderdaad een toevallige voorbijganger. Ik ken geen gegevens over Boom- of Steenmarters die gebruik maken van Dassenburchten. Op deze burcht, welke op een bijzondere locatie ligt, wonen 3 Dassen die dit jaar helaas geen jongen hebben gehad. De camera was overigens niet van mij, maar één van onze medetellers.

Veel burchten kennen naast de Dassen, vaak wel gasten. In grote burchten kan het zijn dat er naast een Dassenfamilie ook een Vos met jongen intrek neemt in een deel van de burcht. Daarnaast had ik dit jaar ook een Hermelijn die uit een pijp kwam rennen, waar later op de avond de Dassen uit kwamen. Daarnaast regelmatig muizen en konijnen gezien die uit de burchten komen.

Tim Hofmeester

Hi Norman (en de rest),

Ik weet dat Ruud van den Akker (lid van de WBN en werkt veel met cameravallen voor boommarters en dassen op de Utrechtse Heuvelrug) wel veel filmpjes heeft van Boommarters bij dassenburchten. Het idee bestaat dat de boommarters worden aangetrokken door de geurvlaggen die dassen achterlaten. Zal wel interessant ruiken, dus als ze toevallig langslopen komen ze even een kijkje nemen en vaak laten ze er ook een keutel achter. Verder ken ik geen verhalen over boom- of steenmarters die dassenburchten gebruiken, maar ik zie niet in waarom ze dat niet af en toe zouden kunnen doen als dagrustplaats.

Groetjes,
Tim
Tim Hofmeester

Norman

Citaat van: Tim Hofmeester op juli 24, 2012, 11:58:34 AM
Hi Norman (en de rest),

Ik weet dat Ruud van den Akker (lid van de WBN en werkt veel met cameravallen voor boommarters en dassen op de Utrechtse Heuvelrug) wel veel filmpjes heeft van Boommarters bij dassenburchten. Het idee bestaat dat de boommarters worden aangetrokken door de geurvlaggen die dassen achterlaten. Zal wel interessant ruiken, dus als ze toevallig langslopen komen ze even een kijkje nemen en vaak laten ze er ook een keutel achter. Verder ken ik geen verhalen over boom- of steenmarters die dassenburchten gebruiken, maar ik zie niet in waarom ze dat niet af en toe zouden kunnen doen als dagrustplaats.

Groetjes,
Tim

Tim,

Bedankt voor je bericht. Klein wereldje weer. Ik ken Ruud van den Akker wel. Ik deel het idee wel dat de geurvlaggen aantrekkelijk zijn voor andere dieren. Ik garandeer ook niet dat de burchten niet gebruikt worden als dagrustplaats door Boom- of Steenmarter. Maar voor zover mij bekend is dit nog niet waargenomen.

Tim Hofmeester

Ik heb net gelezen dat in Ierland wel boommarters gevonden worden in verlaten dassenburchten. Zou dus gaaf zijn als jij met de cameravallen aan zou kunnen tonen dat boom/steenmarters dat in Nederland ook doen!

Groetjes,
Tim
Tim Hofmeester

Aaldrik pot

Afgelopen voorjaar een paar dagen een cameraval bij een verlaten vossenburcht gehad omdat op de 'oprit' enkele verse marterprenten  stonden en in de nabijheid enkele uitwerpselen lagen... Zonder resultaat overigens.

Groet Aaldrik
Aaldrik Pot

Rene Janssen

#18
Over de herkenning steen- en boommarters op IR-beelden kort-door-de-bocht:

- Past er een breedte van een oor tussen beide oren, dan is het een steenmarter; anders boommarter
- Zijn het echt flappen van oren die bovenop de kop staan --> boommarter
- Licht de flank op in tegenstelling tot de poten? Dit komt door de lichte onderharen van steenmarter.


René
René Janssen