Hoofdmenu

Oeveraaskever

Gestart door cursorius, juli 18, 2012, 10:53:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

cursorius

Vanmorgen zat er een (mogelijke) Oeveraaskever in mijn vlinderval. Ik herken weinig kevers en ik heb hem aan mijn collega voolgelegd die veel van kevers weet en hij komt tot deze determinatie. Ik zeg mogelijk want de soort zou niet voorkomen in N en Z-Holland. Ik heb hem in IJmuiden gevangen.

Ik zal vanavond een foto posten. Dat kan helaas niet met mn mobiel.

Wellicht kan iemand hier alvast commentaar leveren op het voorkomen van deze kever.

jan cuppen

In de kevercatalogus (2010) wordt het voorkomen van Necrodes littoralis in ZH en NH vermeld; er zijn echter geen recente waarnemingen (van na 1966). Ed Colijn kan je mogelijk meer vertellen omdat hij de Nederlandse aaskevers onderzoekt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ed Colijn

Citaat van: jan cuppen op juli 18, 2012, 12:17:57 PM
In de kevercatalogus (2010) wordt het voorkomen van Necrodes littoralis in ZH en NH vermeld; er zijn echter geen recente waarnemingen (van na 1966). Ed Colijn kan je mogelijk meer vertellen omdat hij de Nederlandse aaskevers onderzoekt.

Bij deze! De huidige kennis van zaken. Voor beide provincies 1 recente waarneming:

Noord-Holland: 2011 uit de Amsterdamse Waterleidingduinen, op licht.
Zuid-Holland: 2011 met foto op http://waarneming.nl/waarneming/view/62338986

Zeer zeldzame soort dus voor deze provincies en leuke waarneming. Zie je foto met belangstelling tegemoet.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

cursorius

Spannend. Ik heb hem gepost op de facebook pagina van die collega. Zoek hem vast op; Ger Bongaards. Ik zal hem sowieso plaatsen vanavond.

cursorius

Hier is ie dan.

Gr Leo

cursorius

Zijn ze uberhaupt voor 1966 wel eens gezien?

Arp

Leuk hoor - gefeliciteerd  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ed Colijn

#7
Citaat van: cursorius op juli 18, 2012, 20:10:49 PM
Zijn ze uberhaupt voor 1966 wel eens gezien?

Ja. De soort was van voor 1966 alleen nog niet bekend uit de provincies Flevoland en Groningen maar daar is ie recent ook waargenomen.

Voer je 'm nog in op waarneming.nl?

[edit: heb 'm al gevonden en goedgekeurd]
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

cursorius

Leuk hoor, zo'n bijvangst!