---> HOE VOER IK EEN WAARNEMING IN? GRAAG LEZEN.

Gestart door Elachista, juni 06, 2009, 16:20:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista



Het valideren van waarnemingen is in sommige gevallen best moeilijk geworden, omdat vaak
1. niet te achterhalen is hoe iemand op de soortnaam is gekomen
2. "kleed" oftewel het stadium niet wordt ingevuld.

Wij zullen het op prijs stellen, wanneer u in het veld Opmerkingen de naam van diegene die de soort op naam bracht, wilt vermelden (bijvoorbeeld "det. J. Jansen").

Ook vragen wij u om een stadium in te vullen, grote kans dat dit IMAGO, RUPS, ZAK/KOKER is. Probeer dus de status "onbekend" altijd te vermijden.

Bedankt!  ;)
Groet,
Tymo

rrrrr

Een ander punt wat mij nog even inviel:
Op een aantal van mijn op het forum gezette vragen kwam geen reactie, dus heb ik na een zekere tijd (een aantal dagen en mijn vraag een bladzijde opgeschoven was) die melding met foto op onzeker gezet en ingevoerd.
Gevolg: werk voor de admins....(is natuurlijk niet de bedoeling).
Ik zou die melding ook niet kunnen invoeren, maar dat lijkt mij uiteindelijk toch ook niet de bedoeling van waarneming.nl.
Als leek heb ik serieus ondersteuning nodig bij de determinatie en is alle hulp welkom (en die komt gelukkig ook meestal ;D.)
Dank aan allen die mij geholpen hebben!!
Niet voor niets meer dan 200 soorten rond ons huis!!! en die heb ik echt niet allemaal zelf bedacht of gedetermineerd.
Daarmee kom ik op het volgende punt: als ik iemand denk te helpen met een determinatie (b.v. omdat ik dat betreffende beestje net zelf gezien heb en bevestigd heb gekregen) dan kan er mogelijk een onzekere waarneming "op zeker" gezet worden, stomweg omdat een leek zoals ik de "bevestiging" geeft aan een andere leek en staat er : det. J. Jansen (leek)......
Kortom: wie bepaalt hoe betrouwbaar een determinatie is van een leek zoals ik?
Is daar nog wat mee te doen? (inkoppertje: niet helpen, maar het forum is volgens mij een mogelijkheid om elkaar te helpen, maar dan wel goed  graag).

Rob

Elachista

Danke Rob voor je reactie, ik zal het nog een staartje meegeven:

Wanneer is mijn waarneming betrouwbaar?
In principe moet het zo zijn dat alle waarnemingen met een beoordeling door een validator best wel verantwoord zijn. Ik zelf baseer dat altijd op/voor de andere admins zal het op een zelfde wijze gaan:

* waarneming binnen de juiste vliegtijd
* aanwezig correct beeldmateriaal
* ervaring en serieuze houding van de waarnemer
* is er een kenner of admin aan te pas gekomen. Sommige waarnemers vermelden de determinator of admin als naam. Dat is handig, want dan is in ieder geval duidelijk dat je er ook nog iemand anders bij de naamgeving betrokken is/de naam beamen.

Wanneer gebruik ik welk stadium?
Het is goed om even het geheugen op te frissen:
- imago >> de vlinder zelf, oftewel de adult
- rups >> weet iedereen, maar ook bewoonde zakdragers (die kruipen, met een rups er in..) zijn rups
- pop >> spreekt voor zich, maar in het systeem principe ook hetzelfde als cocon (spinseltje rondom de pop).
- zak/koker >> alle verlatenkokers of zakjes van zakdragers, kokermotjes en kleermotten
- mijn >> zowel bewoonde als onbewoonde mijnen van kleine mineermotjes



Groet,
Tymo

marcel123

#3
Citaat van: Avondrood op juni 08, 2009, 00:07:12 AM
- mijn >> zowel bewoonde als onbewoonde mijnen van kleine mineermotjes
Deze optie kon ik niet meer kiezen voor de Robiniamineermot, terwijl Sifra expliciet gevraagd heeft via commentaar om deze in te vullen. Zie nu dat het hier ook staat.

Overigens zou ik alle opties in het kleed maar even langslopen...

Actie voor de admins?

Elachista

misschien heb je niet vooraf de Nachtvlinders en micro's - groep geselecteerd?
Groet,
Tymo

JohnvR

#5
Nog even een aanvulling met betrekking tot wat afspraken met betrekking tot het invoeren:

* Bij vangsten op licht gebruik je de datum van de dag, waarbij de betreffende avond hoort. Als je bijv. vlindert van zaterdag op zondag nacht, dan voer je alle waarnemingen in op de zaterdag, ongeacht of de waarneming voor of na middernacht gedaan zijn, zelfs als het zo zou zijn dat je na middernacht begint. Dit is een afspraak die helpt bij het begrijpen van de waarneming voor admins. Stel bijvoorbeeld, iemand gaat na een nachtje vlinderen de middag daarna zijn of haar waarnemingen in voeren, dan komt er te staan: waarneming op licht, terwijl de nacht/avond nog moet beginnen.

Belangrijker is echter om nationale of internationale vergelijken te kunnen maken als je waarnemingen wilt koppelen aan weersomstandigheden, bepaalde vangnachten met elkaar wilt vergelijken etc., dan is het nodig dat iedereen hetzelfde systeem gebruikt.

* Een andere afspraak is bij kweken. Stel je vindt een rups (of ei) en je besluit die op te kweken, omdat je niet zeker bent van de determinatie. Vaak gaat er weken of maanden overheen voordat eindelijk de vlinder uitkomt en de determinatie zeker wordt. Het is dan de bedoeling dat de waarneming wordt ingevoerd onder de datum, vindplaats en stadium van de originele vondst. Als je een rups vindt, voer je dus alleen de rups in. Het is prima, zelfs wenselijk, om dan bij de waarneming een foto van de vlinder te doen, want dat is immers bewijsmateriaal. Het is wel handig dan even een opmerking te plaatsen dat het om kweek gaat en om ook bij het uploaden van de foto van de vlinder 'imago' te selecteren. Deze afspraak heeft ermee te maken dat elke vlinder zijn eigen karakteristieken heeft voor wanneer de rupsen leven, de vlinders vliegen etc. Het begrip hiervan wordt in de war gestuurd als je niet de zuivere waarneming invoert.

bas waanders

Normaal gesproken wandel ik met de camera door een biotoop en als mij iets opvalt , maak ik er een foto van . Één van de dingen die ik als heel belangrijk ervaar , is dat foto's ten alle tijden duidelijk moeten zijn , maar soms zie je foto's die determinatie onmogelijk maken . Dus .... op macrostand ( of objectief ) en een aantal plaatjes schieten , tot soms wel 20-30 . Die voer ik in op waarneming . Dus , dat is serieus genoeg . Alle gegevens invullen die nodig zijn , maarrrrrrrrrr , ik ben geen afgestudeerd entomoloog , maar ik wil wel aan de hand van waarnemingen wel deelnemen aan deze site omdat ik het eerstens heel leuk vind en ik heb het gevoel bij te dragen aan een zinvolle database die een overicht oplevert omtrent de biodiversiteit hier ten lande . Maar determineren is en blijft voor mij soms een lastige opgave , en soms heb ik niet de mogelijkheid om via escape mijn waarneming te plaatsen . Wat is de juiste weg ? Soms kopíëer ik de waarneming en upload de foto , andere keren zet ik de gegevens op het forum , mét foto (uiteraard) en plaats de waarneming na determinatie . Hoop dat ik het goed doe ! groetjes , Bas Waanders

Elachista

Hallo Bas,

Escape is geen optie. Escape staat ook voor "ontsnapt", dus een ontsnapt dier, bijv. een kanariepiet etc.

Ik zou gewoon "microlepidoptera indet." als soortnaam invullen. Hij komt dan onder een verzamelsoort en als admins af en toe even tijd hebben dan kijken ze wel naar dit soort foto's en voorzien deze van commentaar.
Groet,
Tymo

SlechtValk

Citaat van: baswaanders op juni 24, 2012, 14:25:35 PM
Soms kopíëer ik de waarneming en upload de foto , andere keren zet ik de gegevens op het forum, mét foto (uiteraard) en plaats de waarneming na determinatie.

Ik begreep uit een ander topic (door hisko) wat ik momenteel even niet meer zo snel terug kan vinden, dat het de voorkeur geniet om de waarneming gewoon via de site in te voeren met "nachtvlinder onbekend" of "xxxx onbekend" (xxx kan de soortgroep of een specifiekere familie zijn). En dan via de link "determineren via het forum" (rechts in beeld bij de waarneming) de waarneming op het forum te plaatsen. Dit met name om te voorkomen dat er foto's dubbel gepost worden (wat heel veel ruimte in neemt).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

bas waanders

@ Avondrood : escape staat dus voor "ontsnapt" , moest inwendig wel even lachen , had zelf begrepen dat escape een mogelijkheid was om aan te geven dat determinatie niet zeker was en een escape mogelijkheid had . Had ik dus mis , weer wat bijgeleerd hahaha . Maar wel duidelijk , mvrgr , Bas

Elachista

Kan gebeuren! Zo las ik jarenlang in Microsoft Word bij foto-tools "bijsnijden" als "besnijden", en zo!
Groet,
Tymo