Enquête over open kauwennesten

Gestart door Klaas van Dijk, juli 14, 2012, 10:51:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Tim van Nus is bezig met het maken van een landelijk overzicht van het fenomeen open kauwennesten en vroeg mij of ik onderstaande oproep op het forum van waarneming.nl wilde zetten. De oproep/enquête staat ook al op een aantal andere fora (onder andere Ringersnet en EBNNL). Tim heeft hierdoor al aardig wat interessante meldingen gekregen, maar hij heeft het idee dat er meer informatie over moet zijn. Vandaar dus ook een oproep op het forum van waarneming.nl. Het is de bedoeling de informatie te gebruiken voor een publicatie in het tijdschrift Limosa.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Vriendelijke groeten (mede namens Tim van Nus timvannus@hotmail.com),

Klaas van Dijk

PS: niet-relevante vragen kunnen gewoon worden overgeslagen.
----------------------------------------------------
----------------------------------------------------


Naar aanleiding van het artikel "Opmerkelijke nestplaats en gedrag van Kauwen" in Limosa 84 (2011), probeer ik meer te weten te komen over het fenomeen "open kauwennesten". Met een "open kauwennest" bedoel ik een nest van Kauwen dat zich niet in een duidelijke nestholte in een boom, bouwwerk of de grond (konijnenhol) bevindt. Denk hierbij aan 'vrije' kauwennesten in bomen (soms in roekenkolonies) en struiken, of onder overkappingen van gebouwen en onder bruggen. Andere vormen zijn ook mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij het nestelen op een onafgesloten zolder, vaak gekenmerkt door een enorme hoeveelheid nestmateriaal, waarbij de begrenzingen van een nestholte ontbreken.

Omdat deze vorm van nestbouw in ons land slechts incidenteel beschreven is, wil ik u vragen mij te informeren over uw mogelijke ervaringen met open kauwennesten. Kent u een of meerdere open kauwennesten in uw omgeving of herinnert u zich deze, dan zou ik het op prijs stellen als u hiervan, met behulp van onderstaande puntenlijst, een beschrijving zou willen opstellen en mij deze zou willen terugsturen. Ook verneem ik graag van gevallen van open kauwennesten beschreven in literatuur, media of andere bronnen, voor zover deze bij u bekend zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijk groet,
Tim van Nus  timvannus@hotmail.com

-------------------------------------------------------------
Beschrijving open kauwennest(en):

1. Wanneer zag u één of meerdere open kauwennesten?

2. Waar zag u één of meerdere open kauwennesten?

3. Het aantal open kauwennesten op deze locatie(s).

4. Is voor het betreffende geval ooit een SOVON-nestkaart ingevuld of zijn er jongen geringd?


Omschrijving van de nestplaats:
5. Soort bebouwing, boomsoort of anders.

6. Afstand tot bosrand en bebouwde kom.

7. Soort foerageergebied (agrarisch, stedelijk gebied, e.d.) en afstand tot foerageergebied.

8. Hoogte van het nest (gemeten vanaf de grond).

9. Afmetingen en constructie van het nest (vorm en materiaal).

10. Zelf gebouwd of ingepikt van andere soort?

11. Hoe lang in gebruik (aantal broedseizoenen)?

12. Onderlinge nestafstand t.o.v. andere open nesten op de locatie.

13. Nestafstand t.o.v. dichtstbijzijnde andere nesten in holtes.

14. Aantal andere broedgevallen van Kauwen binnen een straal van 500 meter rond de locatie (een algemene indruk is hier voldoende).

15. De aanwezigheid van - of de afstand tot - een zomer- of winterslaapplaats van Kauwen.

16. Zijn er foto's gemaakt van het nest of de nestplaats? (indien mogelijk a.u.b. graag foto meesturen).

17. Verdere opmerkingen ... (bijvoorbeeld iets over het ontstaan of verdwijnen van de u bekende open kauwennesten).

- Uw naam:
- Uw e-mailadres: