Invoerlijst

Gestart door Niko Buiten, februari 14, 2007, 20:09:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Op de invoerlijst staan:

Grofkorrelknikmos - Bryum bicolor

Grofkorrelknikmos Bryum dichotomum

Dit zijn twee namen voor dezelfde soort. Bryum bicolor is de oude naam van Bryum dichotomum. Ik stel voor beide invoermogelijkheden samen te voegen en verder te gaan met: Grof korrelknikmos - Bryum dichotomum. Dan houden we de invoerlijst 1:1 met de standaardlijst van de BLWG, waar ik voorstander van ben.

Zijn hier bezwaren tegen?

Zo niet, dan verzoek ik de Admin dit te verzorgen.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#1
Soms is Kroesmos (Ulota) niet tot op soortsniveau te determineren. Omdat het voorkomen van Kroesmos wel iets zegt over het kilometerhok waarin het gevonden is zou ik het een goed idee vinden wanneer het mogelijk wordt Kroesmos spec - Ulota spec in te voeren. Zou onze Admin Kroesmos spec - Ulota spec s.v.p. op de invoerlijst willen zetten?
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Aan bovenstaande verzoeken is voldaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Corry,

Dank. Ik zal morgen Kroesmos spec - Ulota spec invoeren.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#4
Bij de invoerlijst van korstmossen, paddenstoelen en planten wordt bij het invoeren van zeldzame en zeer zeldzame soorten om bevestiging van de invoer gevraagd met het oog op controle. Dit is niet het geval bij mossen. Dit is omdat in het overzicht van deze soorten bij het voorkomen van deze soorten wordt gesteld dat zij vrij algemeen zijn.

Ik stel voor om dit te verbeteren.
Ik stel voor om de zzz-soorten uit de standaardlijst mossen het predikaat 'zeer zeldzaam' te geven. Deze soorten komen in minder dan 1% van de uurhokken voor.
Ik stel voor om de zz-soorten uit de standaardlijst mossen het predikaat 'zeldzaam' te geven. Deze soorten komen in 1 tot 5% van de uurhokken voor.
De meest actuele versie van de standaardlijst is te vinden in de vorm van de online verspreidingsatlas mossen op de website van de BLWG.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Niko dat kan wel gerealiseerd worden maar niet vandaag.
We doen ons best.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Kan deze s.v.p. op de invoerlijst worden geplaatst:

Plagiothecium denticulatum var. denticulatum

Ik vind deze geregeld en kan hem nu niet kwijt in de database.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#7
CiteerKan deze s.v.p. op de invoerlijst worden geplaatst:

Plagiothecium denticulatum var. denticulatum

Ik vind deze geregeld en kan hem nu niet kwijt in de database.
Niko de variëteit is toegevoegd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#9
Gisteren verscheen dan de Voorlopige verspreidingsatlas van de Nederlandse mossen. Tevens heb ik er de recentste versie van de Standaardlijst Mossen (online via www.blwg.nl) op nagekeken. Want wat blijkt het geval te zijn? De Nederlandse namen Groot duinsterretje, voor Syntrichia ruralis var. arenicola, en Klein duinsterretje, voor Syntrichia ruralis var. calcicola, zijn weer terug. Dat is een duidelijke tegemoetkoming aan de wens van mosseninventariseerders deze Nederlandse namen weer in te voeren.

Ik stel voor dat de invoerlijst van Waarneming.nl zich hierbij aansluit en de namen Groot duinsterretje en Klein duinsterretje weer op de invoerlijst zet.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Dat zal ik wijzigen Niko. Mocht je nog meer tegenkomen dan hoor ik dat wel. We proberen de lijst conform die van de BLWG te houden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#11
Wetenschappelijke naam                       Nederlandse naam
Braamknikmos                                  Roodknolknikmos   Bryum rubens
Philonotis fontana var. caespitosa   Klein staartjesmos      
Polytrichum juniperinum var. affine   Veenhaarmos      
Polytrichum juniperinum var. juniperinum   Echt zandhaarmos      
Racomitrium heterostichum var. obtusum   Stompe bisschopsmuts
Syntrichia ruralis var. ruralis                   Daksterretje      
Weissia controversa var. controversa   Gewoon parelmos      
Weissia controversa var. crispata                    Gekroesd parelmos      
Staafjesiepenmos   Staafjes Iepenmos   Zygodon conoideus
Parkiepenmos   Park Iepenmos   Zygodon rupestris

De bovenstaande nederlandse namen heb ik aangepast, hier stond nl de wetenschappelijke naam nog.

Niet aangepast is Braamknikmos  Roodknolknikmos   Bryum rubens.

Welke is goed, Braamknikmos?

Corryabbink

CiteerWelke is goed, Braamknikmos?

Ja.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

Het lijkt ingewikkelder te zijn:
Braamknikmos Bryum rubens
Roodknolknikmos Bryum rubens s.l. (=B. rubens + B. bornholmense + B. microerythrocarpum)


Niko Buiten

#14
Ik zou zeggen:

Braamknikmos Bryum rubens s.s.

Goed werk. Ik zie dat deze nieuwe soorten inmiddels ook op de invoerlijst staan:

Hakig dubbeltandmos Didymodon ferrugineus
Klein beekvedermos Fissidens pusillus
Weideklauwtjesmos Hypnum pratense
Wormmos Pseudocalliergon trifarium
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#15
Klopt, ik heb
Aloina;a   2504   Aloina aloides var. aloides      
Aloina;b   2505   Aloina aloides var. ambigua      
Dcllas;r   3263   Dicranella schreberiana var. robusta   
Dcllas;s   3262   Dicranella schreberiana var. schreberiana      
Didydfer   2553   Didymodon ferrugineus   Hakig dubbeltandmos      
Fissid;d   2740   Fissidens dubius var. dubius      
Fissid;m   2741   Fissidens dubius var. mucronatus      
Fissipus   3537   Fissidens pusillus   Klein beekvedermos      
Hypnupra   3236   Hypnum pratense   Weideklauwtjesmos      
Micrbd;c   2930   Microbryum davallianum var. conicum      
Micrbd;d   2931   Microbryum davallianum var. davallianum   
Plagtd;u   2890   Plagiothecium denticulatum var. undulatum   
Pscallyc   3535   Pseudocalliergon trifarium   Wormmos
Racomc;c   2955   Racomitrium canescens var. canescens   Zandbisschopsmuts   
Racomc;e   2956   Racomitrium canescens var. ericoides   Geveerde bisschopsmuts   
Racomc;i   3233   Racomitrium canescens var. intermedium   Hakige bisschopsmuts   
Racomh;a   3157   Racomitrium heterostichum var. alopecurum         
Schisrss   3259   Schistidium rivulare s.s.   Beekachterlichtmos
Scorprss   3110   Scorpidium revolvens s.s.   Purper schorpioenmos
toegevoegd.

De volgende soorten heeft wrn wel maar de BLWG niet:
  • Duinsterretje   Syntrichia ruralis   (blijkbaar alleen de ondersoorten bij de BLWG
  • Beekachterlichtmos   Schistidium rivulare    (met of zonder s.s.)
Bovendien heeft wrn nog een aantal verzamelsoorten:
  • Trentepohlia spec.   Trentepohlia spec.   
  • Kroesmos spec.   Ulota spec.   
  • Klauwtjesmos   Hypnum   
  • Heidestaartje en Bekermos   Cladonia spec.   
  • Haarmos spec.   Polytrichum spec.   
  • Gewoon & Fraai Haarmos   Polytrichum commune + formosum   
  • Eendagsmos sl   Ephemerum sl

Niko Buiten

CiteerDe volgende soorten heeft wrn wel maar de BLWG niet:

  • Duinsterretje   Syntrichia ruralis   (blijkbaar alleen de ondersoorten bij de BLWG
  • Beekachterlichtmos   Schistidium rivulare    (met of zonder s.s.)
Ik heb dit de BLWG gemeld. Mogelijk is er per abuis iets misgegaan.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#17
CiteerBovendien heeft wrn nog een aantal verzamelsoorten:
Trentepohlia spec. Trentepohlia spec.
Kroesmos spec. Ulota spec.
Klauwtjesmos Hypnum
Heidestaartje en Bekermos Cladonia spec.
Haarmos spec. Polytrichum spec.
Gewoon & Fraai Haarmos Polytrichum commune + formosum
Eendagsmos sl Ephemerum sl

Die verzamelsoorten worden geheel volgens hun eigen standaardlijst (gepubliceerd in Buxbaumiella) opgenomen wanneer een mos niet verder op naam te brengen is. Met nr. en code. Die kunnen niet zomaar verwijderd worden omdat er dan waarnemingen verloren gaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#18
CiteerNiet aangepast is Braamknikmos  Roodknolknikmos   Bryum rubens.

Welke is goed, Braamknikmos?
De soortebnlijst van de recente atlas van vorige week lijkt me beter dan de standaardlijst. In de atlas komt duinsterretje nog voor en wordt zowel Braamknikmos als Roodknolknikmos genoemd en uitgewerkt.

marcel123

#19
CiteerGisteren verscheen dan de Voorlopige verspreidingsatlas van de Nederlandse mossen. Tevens heb ik er de recentste versie van de Standaardlijst Mossen (online via www.blwg.nl) op nagekeken. Want wat blijkt het geval te zijn? De Nederlandse namen Groot duinsterretje, voor Syntrichia ruralis var. arenicola, en Klein duinsterretje, voor Syntrichia ruralis var. calcicola, zijn weer terug.
Er is een verschil tussen de 2006.asp versie en de Excel-sheet die ze op hun site hebben staan: in Excel bestaat er geen ned. naam voor de ondersoorten van het duinsterretje. De soorten die ik heb toegevoegd heb ik ontleend aan de 2006.asp-versie van de standaardlijst die ze op het web hebben staan.

CiteerSyntrichia ruralis   (Hedw.) F.Weber & D.Mohr   Duinsterretje
Syntrichia ruralis var. arenicola   (Braithw.) J.J.Amann   
Syntrichia ruralis var. calcicola   (J.J.Amann) Moenk.   
Syntrichia ruralis var. ruralis 

Niko Buiten

Ik heb dit ook doorgegeven, Marcel.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#21
Citeer
CiteerNiet aangepast is Braamknikmos  Roodknolknikmos   Bryum rubens.

Welke is goed, Braamknikmos?
De soortebnlijst van de recente atlas van vorige week lijkt me beter dan de standaardlijst. In de atlas komt duinsterretje nog voor en wordt zowel Braamknikmos als Roodknolknikmos genoemd en uitgewerkt.
In een telefoongesprek met Laurens Sparrius gaf deze aan dat alle vondsten die nog met de naam Roodknolknikmos(Bryum rubens) opgegeven werden als dusdanig gehandhaafd blijven. Er wordt bij de BLWG nog altijd gebruik gemaakt van oude namen van soorten die niet zomaar onder te brengen zijn in de nieuwe soortenlijst. Gewoon omdat de regels veranderd zijn en niet iedereen zijn oude vondsten op basis van de nieuwe nomenclatuur gaat herbenoemen of uitsleutelen.

Mijn vondsten in de database betreffen allemaal Roodknolknikmos(Bryum rubens sl) en die zijn momenteel dus met Braamknikmos verkeerd benoemd. Bryum rubens sl. is nu uiteengevallen in  Braamknikmos(B.rubens ss), Roestknikmos(B. microerythrocarpum) en Aardappelknikmos(B.bornholmense).
Graag zou ik ook de oude benaming Roodknolknikmos(B.rubens sl) weer toevoegen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ik vind dat zowel Bryum rubens s.l. als Bryum rubens s.s. op de invoerlijst moeten staan. Om de redenen die zowel Laurens als Corry aangeven.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#23
CiteerIk vind dat zowel Bryum rubens s.l. als Bryum rubens s.s. op de invoerlijst moeten staan. Om de redenen die zowel Laurens als Corry aangeven.
Ik heb de Bryum met sl en ss in de database gezet. Die staat nu goed evenals de waarnemingen die toen gedaan zijn.

Er zijn echter nog meer soorten op de oude lijst die veranderd zijn en waarvan het misschien ook zinvol is die op te nemen. Misschien zijn die al onterecht gewijzigd in de database. Niko wil jij jouw mening ook even geven?
http://www.blwg.nl/mossen/standaardlijst/s...005oudetaxa.xls
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#24
Citeer
CiteerIk vind dat zowel Bryum rubens s.l. als Bryum rubens s.s. op de invoerlijst moeten staan. Om de redenen die zowel Laurens als Corry aangeven.
Ik heb de Bryum met sl en ss in de database gezet. Die staat nu goed evenals de waarnemingen die toen gedaan zijn.

In wnPDA staan nu 3x Bryum rubens
Bryum rubens
Bryum rubens s.s.
Bryum rubens s.l.

http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?...us=0&werkgroep=

Is dat gewenst?

Corryabbink

Nu niet meer dus.

http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?...us=0&werkgroep=

Marcel wat doen die waarnemingen van jou er dan in met een 0 GPScode?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Corryabbink

#27
CiteerMoet het niet Bryum rubens s.s. zijn?
Zo stond die er eerst. Op de lijst staat die toch ook niet met ss evenals vele andere soorten die ss zijn. Voor de duidelijkheid kan er ss bijgezet worden. Bij dezen.
http://www.waarneming.nl/nieuwe_soorten.ph...ens&werkgroep=O
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

CiteerEr zijn echter nog meer soorten op de oude lijst die veranderd zijn en waarvan het misschien ook zinvol is die op te nemen. Misschien zijn die al onterecht gewijzigd in de database. Niko wil jij jouw mening ook even geven?
http://www.blwg.nl/mossen/standaardlijst/s...005oudetaxa.xls
Indien er soorten van de oude lijst op de invoerlijst onterecht zijn veranderd is dat onjuist en behoort dat te worden teruggedraaid.

Wanneer mensen soorten van deze lijst oude taxa willen opnemen is dat m.i. geen probleem. Ik weet niet of je die soorten nu al op de invoerlijst moet zetten, maar zou dat laten afhangen van vragen van gebruikers.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

CiteerZo stond die er eerst. Op de lijst staat die toch ook niet met ss evenals vele andere soorten die ss zijn.
Daar heb je gelijk in.