vis in natuurwater

Gestart door d.donders, juli 14, 2012, 22:40:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

d.donders

hallo, ik kwam deze gisteren tegen in het natuurwater.
http://waarneming.nl/waarneming/view/69774921
is dit nu werkelijk een koi?
bij opmerking staat ook een link naar youtube, ik heb hem ook opgenomen.
alvast bedankt
groetjes, daniella

augustvansteensel

Ja, dat kan goed.
Sommige mensen dumpen hun goudvissen en uitheemse vissen in de rivieren en meren...
en die nijlgans die je in het filmpje ziet, is ook een exoot.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

d.donders

ja van nijlgans had ik begrepen dat dat eigenlijk ontsnapte dieren zijn die het blijkbaar goed doen hier in het wild. klopt toch he?

maar stond echt even stom te kijken toen ik die vis zag,kon het amper geloven, ik kan het gewoon niet begrijpen dat men "huisdieren" ergens dumpen. het boeit hun niet dat ze het hele systeem in elkaar gooien. ze zijn nog te lui om naar een goede oplossing te vinden voor hun dieren grrrr
groetjes, daniella

augustvansteensel

Ja, laatst waren mensen aan het vissen, en toen sloegen ze een piranha aan de haak!
Mensen hadden dus blijkbaar hun aquarium geleegd...
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

d.donders

dat meen je niet????
straks zijn alle inheemse dieren verdwenen, zie je alleen nog maar aquariumvissen in het wild :S
groetjes, daniella

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

thomas3

het is een koi, zo te zien met wat zwart, rood en wit. Geen zwart op de kop.

Dat zou dus een sanke moeten zijn. Had die ook zwart op de kop, dan was het een showa.

O ja, ik ben koihouder en keur het af, dat mensen hun koi in de vrije natuur uitzetten. Voor hetzelfde geld heeft de koi het zogenaamde KHV, koi herpes virus. Dan kan je dus een complete karperbestand doden.

Groet,

Thomas.

augustvansteensel

zo te zien zijn we het allemaal oneens met kois in de natuur uitzetten.
Als je je koi weg wilt hebben, kan je hem beter verkopen op marktplaats dan uit zetten in de natuur.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Ton van Haaren

ik heb zelf ooit eens geconstateerd dat iemand zijn dode vijvervissen in het oppervlaktewater "flikkerden", waaronder koi en zelfs eens steur......terwijl een biobak toch meer voor dehand ligt, toch? Heb er foto's van gemaakt. gelukkig waren het geen levende dieren, want dat echt een kwelling worden voor die beesten, denk ik zo maar.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

tekenaar

zo verspreid je natuurlijk wel visziekten ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tom1980

Zeker,
En als die koi,parasieten bevat of ziek is...
Dan kan het binnen een paar maanden alles uitroeien.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Danny katerbarg

Sommige karpers hebben een fout in hun pigment waardoor sommige wilde karpers ook een oranje kleur kunnen krijgen.
Maar natuurlijk is de meest voor de hand liggende optie dat de mens hier weer een dier heeft helpen te ontsnappen de wilde natuur in.
Er zijn nog maar weinig wateren waar geen exotische vissen zwemmen. want zelfs karper en snoekbaars zijn uiteindelijk uitgezet door de mens.
De rivieren komen steeds voller met allerlei exotische grondels door het Donau Rijn kanaal die de vissen een nieuwe doorsteek naar Nederland gaf.
Overal zitten bijna al goudvissen, zonnebaarzen, goudwindes enz enz enz
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

thomas3

een verspreiding van vissen uit het buitenland naar ons land ontstaat natuurlijk ook door al die vistrappen.
Het is niet alleen maar gunstig voor zalmen en steuren. Onze wateren worden ook steeds schoner en daardoor kunnen er ook steeds meer soorten in leven. Zullen ook weer soorten verdwijnen, omdat het water te helder wordt.

Mutatie bij de karpers komt van nature voor. Zo is uiteindelijk ook de koi ontstaan.

hans parlevliet

En niet alleen door vistrappen, vooral door nieuwe verbindingen, zoals bv het Donau-Rijnkanaal.
Daardoor is ondermeer de roofblei in ons land gearriveerd, maar ook een aantal soorten grondels.
En of we met die grondels blij moeten zijn is nog maar zeer de vraag..
mvg
Hans