Leukste zelfontdekte soort!!??!!

Gestart door Marijn van Oss, februari 14, 2007, 17:54:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Lang geleden maar vooruit.. 't Is 23 november 1970 en ik heb de dag ervoor bericht van de politie gekregen dat m'n gestolen bromfiets is teruggevonden. Bij station Eindhoven haal ik 'm op om te ontdekken dat-ie niet meer loopt, ik moet dus te voet het zware kreng naar huis sjouwen. Om een stuk af te snijden pak ik een smal weggetje door een groot braakliggend terrein tegenover het station. Hijgend, vloekend, zwetend ploeter ik voort en zie desondanks zowaar een vogel, een tapuit. Ondanks de zweetdruppels ontwaar ik een donkere keel, dus géén Tapuit! Waarschijnlijk heb ik toen het Brabants record sjouwen-met-zware-Sparta-over-2km-of zoiets verbroken want binnen 'n goed half uur was ik terug op pa's Peugeootje èn m'n kijker. De rest is geschiedenis: de eerste Woestijntapuit voor Nederland was een feit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

#61
Prachtig verhaal! Echt leuk!
groet!
Gert Veurink



redmar_woudstra

CiteerLang geleden maar vooruit.. 't Is 23 november 1970 en ik heb de dag ervoor bericht van de politie gekregen dat m'n gestolen bromfiets is teruggevonden. Bij station Eindhoven haal ik 'm op om te ontdekken dat-ie niet meer loopt, ik moet dus te voet het zware kreng naar huis sjouwen. Om een stuk af te snijden pak ik een smal weggetje door een groot braakliggend terrein tegenover het station. Hijgend, vloekend, zwetend ploeter ik voort en zie desondanks zowaar een vogel, een tapuit. Ondanks de zweetdruppels ontwaar ik een donkere keel, dus géén Tapuit! Waarschijnlijk heb ik toen het Brabants record sjouwen-met-zware-Sparta-over-2km-of zoiets verbroken want binnen 'n goed half uur was ik terug op pa's Peugeootje èn m'n kijker. De rest is geschiedenis: de eerste Woestijntapuit voor Nederland was een feit.
Volgens mij stond dit verhaal in een boekje dat ik eens uit de bieb gehaald had, "vogels nieuw in Nederland" heet het geloof ik. Staat het verhaal van Ronald Nuiver ook in volgens mij (Alpenheggemus).

Was jij blij dat je bromfiets gestolen was! ;)
groet,
Redmar

frankneijts

#63
Citeer
CiteerLang geleden maar vooruit.. 't Is 23 november 1970 en ik heb de dag ervoor bericht van de politie gekregen dat m'n gestolen bromfiets is teruggevonden. Bij station Eindhoven haal ik 'm op om te ontdekken dat-ie niet meer loopt, ik moet dus te voet het zware kreng naar huis sjouwen. Om een stuk af te snijden pak ik een smal weggetje door een groot braakliggend terrein tegenover het station. Hijgend, vloekend, zwetend ploeter ik voort en zie desondanks zowaar een vogel, een tapuit. Ondanks de zweetdruppels ontwaar ik een donkere keel, dus géén Tapuit! Waarschijnlijk heb ik toen het Brabants record sjouwen-met-zware-Sparta-over-2km-of zoiets verbroken want binnen 'n goed half uur was ik terug op pa's Peugeootje èn m'n kijker. De rest is geschiedenis: de eerste Woestijntapuit voor Nederland was een feit.
Volgens mij stond dit verhaal in een boekje dat ik eens uit de bieb gehaald had, "vogels nieuw in Nederland" heet het geloof ik. Staat het verhaal van Ronald Nuiver ook in volgens mij (Alpenheggemus).

Was jij blij dat je bromfiets gestolen was! ;)
In dat boekje staat alleen de waarneming 'sec' beschreven en een meer gedetailleerde beschrijving van de vogel zelf. Waaròm ik mij daar bevond was voor dat boekje niet relevant maar, als reactie op het verzoek van Wietze, op deze plek wel dacht ik. En ja Redmar, ik geloof niet dat ik me die dag verder nog bekommerd heb om die k.... brommer.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

#64
Redmar Frank, Redmar :grin:

Kom door m'n mail van net zeker :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronald nuiver

Ik zat midden in de examenweek en om even mijn gedachten te schonen besloot ik even een rondje te gaan fietsen.
Voor het stadsvogelproject was ik o.a de Zwarte Roodstaarten aan het inventariseren.
Op een afgesloten terrein aan de Peizeweg hoorde ik een zwarte roodstaart zingen.
Om de vogel te zien te kunnen krijgen moest ik over een sloot springen en over een hoog B&G hekwerk klimmen.
Op het terrein aangekomen had ik de roodstaart al snel ontdekt op een oude schuur.
Terwijl ik de vogel in de kijker had, zag ik vanuit mijn ooghoek iets vlak naast mij bewegen, waarbij steentjes en plukjes mos in het rondvlogen.
Het bleek een Alpenheggenmus te zijn. Binnen enkele minuten was ik thuis en belde ik mijn vogelmaatje Peter Los
Hij kon pas s avonds en ik moest ook weer terug naar de examens.
De volgende avond langdurig gezocht maar de vogel niet kunnen vinden.
Toch de vogel aan lokale vogelaars doorgegeven (met veel ongeloof natuurlijk ontvangen). De volgende ochtend (snel voor het examengeweld) toch nog een keer terug en samen met Peter konden we de vogel op het terrein terugvinden.
Helaas konden we niemand van de lokale vogelaars bereiken (piepers, mobieltjes etc bestonden er nog niet) Ik had toen besloten om de lokale krant te bellen (DvhN) en die stuurden een fotograaf die de vogel prachtig wist vast te leggen op de plaat.
Het bewijsmateriaal was veilig gesteld.
Op dat moment kwam toevallig Paul Gnodde langs die bij de vogel kon blijven en vervolgens de vogel doorbelde naar vogelend Nederland. Ik moest zelf helaas weer een examen volgen.  
Aan het eind van de middag nog even weer terug, waar inmiddels een grote groep vogelaars de vogel mooi in eeld hadden.
U begrijpt dat een herexamen nodig was om toch mijn diploma te kunnen halen

GijsB

Citeer!6 Vale Gieren boven mijn huis te Groningen
Er gaat dus niets boven Groningen
karkassen in je tuin gelegt?

en ik ben het met je eens, er gaat niest boven groningen:D
Gijs

Imperator

Een aantal jaar geleden zag ik in het Wekeromsche Zand een Roodkopklauwier. En boven mijn dorp zag ik ooit Kraanvogels.  
vriendelijke groet,

Trees

Hathor

In 1995 woonde ik in Hoofddorp.. nu heerlijk in Brabant. En in de winter  van 1995- 1996 was het in februari heel koud en ik was net zwanger van mijn dochter, ik had nog geen vogelboek (errug he) enm ik liep van de supermarkt terug naar huis. Ik zag ineens een heel groepje vogels zitten in de malusbomen met appeltjes.
HEE zijn dat geen ... neee vast niet, thuis gekomen belde ik mijn moeder (met vogelboek) mam volgens mij heb ik pestvogels gezien.. ze zien er zo en zo uit.. JAA hoor dat zijn pestvogels! EN weet je wat het leukste was ze kwamen de dag erna (mijn  moeder was er ook) voor het huis in de malus eten!!! Daarna nooit meer gezien.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

frankw

#70
Ik liep 1e kerstdag 2005 de borrel van de vorige dag eruit, op de heide bij Reemst/Otterlo, ineens zag ik in de verte een V formatie aankomen. Op een gegeven moment hoor ik een heel typerend geluid en kijk nog eens. En wat blijkt kraanvogels! Vervolgens bleven ze 5 minuten boven mij circelen  om vervolgens weer verder te vliegen. Dat was mijn kerstcadeau 2005  :duim:


Verder ben ik nog niet echte zeldzaamheden tegen gekomen, wel een aantal 'getwitched'. Maar dat komt nog wel,  eerst de algmene soorten nog betger onder de knie krijgen..

Robert

#71
ik had een hop :D  
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

GijsB

ik ook een keer een kraanvogel
ik fietste naar school zoals elke doordeweekse dag zie ik in eens een grote vogel in de wei vol paarden staan, ik dus even stoppen, zie ik dat het een kraanvogel was, was toen niet echt bezig met vogelen (nu ook nog niet superveel, allen op weg naar school en als ik van school kom).
midden in de zomer een kraanvogel, ik vond het maar vreemd (wist toen niet eens dat ze in nederland voorkwamen), ik dus even op internet kijken (kwam toen voor de eerste keer op waarnemingen.nl) maar toch, een kraanvogel!
Gijs