Leukste zelfontdekte soort!!??!!

Gestart door Marijn van Oss, februari 14, 2007, 17:54:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Citeerhttp://home.planet.nl/~hend0845/Brunnich&#...0Guillemot.html  :rolleyes:  :(  <_<

M'n eerste en enige Stofje was gaaf. Dit heb ik erover geschreven in m'n waarnemingenoverzicht:
Maandag 13 november – zeetrek Katwijk
Vanochtend 3 uur en een kwartier gestaan (7:45-11:00). Zowel de 1e winter Grote Bur van gisteren als de 3e winter huisbur lieten zich even zien. Ook weer twee Rosse Franjes die misschien ook wel t.p. zaten. Een Noordse Stormvogel en een ver Vaaltje vertegenwoordigden de 'tubenoses' vandaag. Een Kleine Alk naar zuid en een Kleine Alk naar noord.
Rein belde vanmiddag om te vragen of ik nog over zee ging kijken, maar ik besloot om het maar niet te doen. Toen ik echter zag dat er een Stofje langs Den Helder was gezien kon ik het toch niet laten. Heel goed. Rein pikte me op en we hebben bijna 3 uur gestaan (14:30-17:25). Dat was niet onverdienstelijk. De wind was niet zo hard meer, maar best west. Al snel vloog een mooie Kleine Alk langs, even later gevolgd door een NoSto. De Drieteenmeeuwen waren flink op gang gekomen en ook Dwergmeeuw vloog aardig. Om 16:00 vloog een mooi Vaaltje achter de branding langs en om 16:30 vloog een Grauwe Pijl eigenlijk voor de branding! Zo mooi had ik die laatste nog nooit in Nederland gezien! Rond 16:45 zag ik een 'vaaltje' vlak achter de branding maar nog voor ik dit uitgesproken had hupte het diertje over een golf en liet een witte ondervleugelbaan zien! Een ondegelijk woord en daarna een "HET IS EEN STOFJE!!!" volgde. Rein kon 'm snel oppikken. Het beestje had duidelijk geen haast en hing een beetje te foerageren. Echt een klein propje, duidelijk kleiner dan vaaltje! Een hele zwarte grondkleur, een grote witte stuit en recht afgesneden staart. De vlucht was heel strak en doelgericht, laag boven het water en meer flapperend dan zeilend/keilend. Het diertje landde op het water en even konden we 'm zien zitten. Toen ie hierna achter een golf verdween hebben we 'm nooit meer terug gezien, ondanks meer dan een half uur intensief zoeken. Daarom met een 10 gepiept, maar hij zal wel stiekem doorgegaan zijn naar zuid (de golfdalen waren best flink). M'n eerste stofje in jaaaaren zeerukken. De 3e winter Grote Bur zat trouwens nog steeds op het strand.

Verder wel eens een Breedbekje, Kleinst Waterhoen, Kleine Bur (http://home.planet.nl/~hend0845/Iceland%20Gull.html)
Je vergeet Kortbekzeekoet dombo!

Hans Bossenbroek

Voel je niet alleen, Jan-Pieter. In de een na laatste DB spelde ze de achternaam van broer :rolleyes: als Bosschenbroek :angry: .  

redmar_woudstra

CiteerJe vergeet Kortbekzeekoet dombo!
die is niet aanvaard dus dat kan er onmogelijk één zijn ;)
Volgens mij was het gewoon een alk ofzo... :D  
groet,
Redmar

maartenwielstra

Citeer
CiteerJe vergeet Kortbekzeekoet dombo!
die is niet aanvaard dus dat kan er onmogelijk één zijn ;)
Volgens mij was het gewoon een alk ofzo... :D
http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=17990&

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Jan-Pieter

Ik vergeet er nog 1 en ik weet eigenlijk niet eens meer wanneer het was.
Op een zondagmorgen snel langs de pin in de stad, Hoorn, en ik zie tussen de kauwen een kraai met een hoog voorhoofd en een grote snavel en een soort bruine sjaal. Ik zeg tegen mijn vriendin, er zit een Huiskraai maar dat kan helemaal niet. Geen kijker geen camera en geen boek mee en we MOESTEN weg. De hele zondag gezeten en maandag meteen wezen zoeken. Hij zat er nog en het was er echt 1. Ook foto's gemaakt (analoog). Sta je daar meer als een uur omhoog te kijken en iemand uit een winkel ziet je staan. Komt langs lopen en later weerterug en vraagt waar je naar kijkt. Uitgelegt en op gegeven moment vraag ik of ze even door mijn kijker wil kijken. Wil ze wel en wat denk je? Vliegt hij weg!

MVG JP

Jacquesvanmeer

Vandaag een hele geweldige dwerggans in de Prunjepolder. Niet schuw, lekker dichtbij, in een grote groep brandganzen en mooi in de zon. Een plaatje. :D  

Jos Welbedacht

Oke, oke.
Zwarte Ooievaar dan, meerdere keren.
Ook de Kuifaalscholver en de Witbuikrotgans.
Maar de extreem zeldzame soorten moeten nog komen.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

RWester

#38
Op 9 okt 2005, we lopen met een viertal lui uit Nijmegen, een paar Belgen en nog wat mensen op het kerkhof van Westkapelle. Ik zie in de buurt van de vuurtoren een raar beest, maar vind 'm niet terug, blijft onafgemaakt. Paar Bladkoningen worden genoteerd en even later een late Spotvogel bij de boerderij om de hoek. Terwijl ik die sta te bekijken met nog iemand..

Word ik een half uur later gebeld....

.....Roodoogvireo bij de vuurtoren...

Tsja....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Bram Rijksen

CiteerOp 9 okt 2005, we lopen met een viertal lui uit Nijmegen, een paar Belgen en nog wat mensen op het kerkhof van Westkapelle. Ik zie in de buurt van de vuurtoren een raar beest, maar vind 'm niet terug, blijft onafgemaakt. Paar Bladkoningen worden genoteerd en even later een late Spotvogel bij de boerderij om de hoek.

Word ik een half uur later gebeld, Roodoogvireo bij de vuurtoren...

Tsja....
typisch geval van 'oei, die had ik bijna zelf ontdekt-soort'...

Kaja

Citeer'oei, die had ik bijna zelf ontdekt-soort'

Zulle we daar ook een topic van maken :D  

han.endt

CiteerZulle we daar ook een topic van maken :D
Bijvoorbeeld vogels die je niet goed genoeg gezien hebt, maar die toch blijven knagen. Of wat dacht je van soorten, waarvan jezelf overtuigd bent, maar die je toch voor jezelf moet houden, omdat je ze niet hard kunt maken...............

Rinie van Reenen

Bij mij niet veel. Leukste is toch wel de Pallas' op Maasvlakte, paar weken terug (eigenlijk door m'n broer). Verder kom ik niet verder dan Draaihals, Grauwe Franjepoot en Pestvogel.
Groet, Rinie van Reenen

snwja3

#43
Alleen een verhaaltje over een 'near miss', die zijn vaak het leukst.

Hadden die ochtend een fraaie Waterrietzanger ontdekt op de Maasvlakte, welke zich fraai liet bekijken in het Luzerneveld en vele andere vogelaars kwamen de vogel bezichtigen.
Na enige tijd besloten we verder te gaan en gingen eerst de bosjes van de Verzinking checken. Een phyllo met een opvallende roep deed mij de anderen waarschuwen: 'jongens, bekijk die phyllo is, hij riep als Bergfluiter.'
Een van ons (Arnout L.) zag de vogel nog kortstondig, een bleekgrijze phyllo met groen vleugelpaneel ........
Hierna niets meer te vinden, behalve veel Tjiffen, we zouden het wel verkeerd gezien/gehoord hebben. Na een dik half uur gaven we op en gingen we verder.

Een kwartier later werd ik gebeld door Dick G. met de vraag: 'Weet je wat ik in de Verzinking heb ........?'
'Ja', zei ik, 'een Bergfluiter!'
Verbaasd klonk het aan de andere kant: 'Hoe weet jij dat ........?'
Ik legde het verhaal uit en deelde hem mee dat het om de Westelijke ging, wij hadden de vogel toch horen roepen .....

Enige voordeel van het verhaal was dat Dick hem nu moest indienen, maar had de vogel toch graag zelf 'afgemaakt'!
Wietze Janse

RWester

Tsja,

Marmereend 24 aug 1991 bij hectometerpaal 20.4 langs de Oostvaardersdijk.

Zelf ontdekt, door meerdere mensen gezien, maar door de afstand niet kunnen vaststellen of deze, overigens schuw, vriend wel of geen ring droeg. Wel helemaal gaaf in de veren. Werd door een Bruine Kiekendief verjaagd en niet meer terug gevonden.

Zelfde geintje met een Ruigpootuil, ontdekt op 12 maart 1993 tijdens een avondje uilen zoeken met enkele NJN-ers op de Veluwezoom. Toendertijd geen mogelijkheid om opnamen te kunnen maken, dus geen schijn van kans

Een zingend mannetje Roodkopklauwier (practisch op de zang ontdekt), op 2 juni 1991 in het Haaksbergerveen werd wel aanvaard, evenals een Koereiger bij Bathmen een keer.

Alleraardigst waren 7 Bijeneters die op 4 juni 2005 onder me door joegen, terwijl ik op 7 meter hoogte in een festivaltent stond om deze op te bouwen bij Halfweg, Terschelling. De vogels bleven de hele ochtend naast de tent jagen bij een moestuin!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


bramubels

Ja, wat is leuk om zelf te ontdekken?
Mijn 1e nonnetjes ontdekte ik zelf, dat vond ik toen hardstikke leuk! Maar echte harde soorten heb ik (nog?)nooit ontdekt. maargoed, ik ben ook pas 14 dus er ligt nog een hele toekomst voor me....

Maar wel:

koereiger           gisteren in de ooijpolder
kuifaalscholver    1x zeeland
kwak                  1x ooijpolder
zwarte ooi           1x ooijpolder
zwarte rotgans     1x schier
ruigpootbuizerd    1x ovp (en nee, niet het 'bekende' beest)
kraanvogel         meerdere xen ooijpolder, ovp
draaihals           2x bergen aan zee en 1 x in mistnet in de ooijpolder
pestvogel          3x Nijmegen, schier, electra(brubo-plek)
bladkoning        2x schier en vlie

Verder nog wat grappige dingentjes als klapekster, grauwe klauw, visarend, rode en zwarte wouw, grauwe kiek, kwartel, zwartkopmeeuw, pont en velduil(in binneland).

Mvg,
Bram Ubels.

P1234

Hoi Bram,

Da's een hele mooie lijst voor een 14 jarige! Gewoon lekker doorgaan, dan blunder je vanzelf een keer tegen iets leuks aan.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Marten Hornsveld

Leuke dingen in mijn carriere:

Audouins in de jachthaven van schier dit voorjaar. Als deze aanvaard word is dat zonder twijfel de beste zelf ontdeksoort.
De Siberische Strandloper van Ameland dit jaar was ook erg vet!
Verder: 2x pallas op schier, 1x monniksgier op terschelling in 2000 (was wel al op andere plekken gevonden die dagen er voor),


laatvlieger

Citeer
Bijvoorbeeld vogels die je niet goed genoeg gezien hebt, maar die toch blijven knagen.
Zo zag ik ooit in Olst (Overijssel) een snip met donkere tekening op de buik, en zonder witte eindrand op de armpennen samen opvliegen met een watersnip, dus goed kunnen vergelijken....

Helaas kon ik de vogel onvoldoende zien en die dag kon ik ze niet terugvinden. Een dag later breekt er snoeihard de mond en klauwzeercrisis uit en alle gebieden in en om Olst worden afgesloten. Tot op de dag van vadaag blijft die vogel knagen. Het zou namelijk heel goed een stekelstaartsnip geweest kunnen zijn, een first voor Nederland!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Anderhalve week geleden op Ameland tussen de goudplevieren een goudplevier die helemaal grijsbruin was, vrijwel zonder enige geelbruine tinten, en met een sterk contrasterende koptekening: zwartbruine kopkap, opvallende witte, dikke  wenkbrouwstreep en opvallend donker oogmasker. Helaas wilde hij zijn vleugels niet spreiden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ronald nuiver

Alpenheggenmus in mijn geboorteplaats Groningen.
Baltische Mantelmeuw in mijn wijk te Groningen
!6 Vale Gieren boven mijn huis te Groningen
en een Vale Braamsluiper op de vetballen in mijn tuin te Groningen

Er gaat dus niets boven Groningen

Rinie van Reenen

CiteerEr gaat dus niets boven Groningen
Volgens mij gaat (vliegt) er juist wel veel boven Groningen...
Groet, Rinie van Reenen

Gert Veurink

#52

Niet de zeldzaamste die genoemd wordt, maar 8 bijeneters bij ymca/camping de pomp afgelopen mei...

vooral de timing. Ik had heel veel pech die dag, moest eigenlijk weg en dacht "alleen nog even de ymca" in de hoop dan nog even zomertortel oid te zien. Ik was maar half aan het opletten omdat ik ook nog gebeld werd over m'n werk toen er één bijeneter over me heen vloog. Hij/zij vloog in een boom waar er nog 7 zaten... geweldig!
Later bleken het er 9 te zijn en die zelfde avond naar het schijnt nog door 75 vogelaars gezien en de volgende dag ook nog aanwezig.
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Citeerhelemaal niets
nog nooit zelf een vogel gezien? :blink:  
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Tot nu toe eeen Blako, Mijn 1e tevens, en veder wat lokale zeldzaamheden zoals een raaf, Zwarte ooi, en zulk spul.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim de Boer

Zwarte zeekoet langsvliegend door de branding op terschelling, hier ook ooit twee vorkstaarten
Waterspreeuw in de buurt van Apeldoorn
Rosse franjepoot in Scheveningen
Grauwe franjepoot op Terschelling
(mede) Pallas op Texel
(mede) Waterietznager op Terschelling
Slangenarend, fochterloerveen eerste weer na een lange tijd afwezigheid
en ooit een mogelijke kleinst waterhoen
echt botte soort moet nog es een keer komen :P

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

snwja3

Ik zie hier een heleboel 'kale' lijsten langskomen.
Leuke lijstjes, waar men zeker trots op kan zijn, en zeker mag vermelden.
Wat ik echter mis is het verhaal achter zo'n ontdekking. Volgens mij de bedoeling van deze thread.
Vaak zitten er een leuk verhalen achter met veel bloed, zweet, tranen en adrealine, welke juist veel leuker zijn om te lezen.

Ofwel allen die alleen een lijst hebben neergezet (of nog niet gereageerd hebben), doe (nog eens) een poging om een leuk verhaal erbij te zetten. Zal dit onderwerp zeker ten goede komen!
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

Die Blako van mij dan,
20 oktober 2007, ik kwam 1 dag later op Heka vlisingen omdat ik op de vrijdag moest werken, Ik was te vroeg bij het gebouwtje, dus ga maar even wachten en kijken wat er zit, Hee een Goudhaantje oid. Rustig gevolgd, en huh das een Blako, ANWB onder uit mijn tas getrokken midden op straat, verrekijker eruit gehaald. En mijn kleren lagen daar op straat. En toen ging ie roepen, en pats het klopt, TOF dacht ik, camera eruit, plaatjes willen maken, komt de rest van het kamp, ff begroeten en beest kwijt, Maja goed gezien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BWoets

CiteerIk zie hier een heleboel 'kale' lijsten langskomen.
Leuke lijstjes, waar men zeker trots op kan zijn, en zeker mag vermelden.
Wat ik echter mis is het verhaal achter zo'n ontdekking. Volgens mij de bedoeling van deze thread.
Vaak zitten er een leuk verhalen achter met veel bloed, zweet, tranen en adrealine, welke juist veel leuker zijn om te lezen.

Ofwel allen die alleen een lijst hebben neergezet (of nog niet gereageerd hebben), doe (nog eens) een poging om een leuk verhaal erbij te zetten. Zal dit onderwerp zeker ten goede komen!
Goed punt Wietze.. ik zal binnenkort nog eens mijn Dunbekmeeuw-belevenissen hier mededelen  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets