Leukste zelfontdekte soort!!??!!

Gestart door Marijn van Oss, februari 14, 2007, 17:54:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn van Oss

Na het topic van bijvoorbeeld "De mooiste twitch ervaring " dat ik dat dit misschien een leuk onderwerp was.

Groetjes,
Marijn
Groeten,
Marijn van Oss

BWoets

#1
Uhh...
Dunbekmeeuw (1e 3 van Nederland)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Guus Peterse

Kleinst waterhoen, mei 2005 polder Achteraf bij Utrecht: begin van een totale gekte. Uiteindelijk bleken er daar die zomer minimaal 5 roepende mannetjes te zitten.
Daar ook in 2001 een mannetje amerikaanse wintertaling, en in 2004 daar vlak in de buurt (ja, ik kom er nogal eens) een overvliegende slangenarend (samen met Jeroen Steenbergen). Overigens die laatste volkomen ten onrechte niet aanvaard door CDNA.
Verder o.a. nog in mei 1988 een ralreiger langsvliegend op de Knardijk. En april 2005 een zwarte ibis in de Eempolder.
Ja en dan had ik nog in mei 1994 een vrij zekere, vond ik, balkankwikstaart op de Waaldijk bij Ooy, maar ja ...
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

han.endt

#3
Samen met Ruud Brouwer: Bonte Tapuit, okt. '92, Petten.

Bergfluiter: 16 mei 2000, Harderbos. Deze bleek een paar dagen eerder al op de vogellijn te hebben gestaan, maar daar had ik toen geen idee van. Ik was naar zweefvliegen aan het zoeken, toen ik hem hoorde zingen.

Verder semi-zeldzaamheden als Lachstern, Witwangstern, Gestreepte Strandloper, Poelruiter, Kwak e.d.

redmar_woudstra

ik kom niet verder dan een Blonde Ruiter, 13 augustus 2003 in de Ezumakeeg. Ingediend en geaccepteerd!
groet,
Redmar

Weia

Niet zo moeilijk: Siberische Tjif op 7 februari jongstleden.
En ralreiger in 1968.
En een juveniele zwartkopmeeuw toen ik voor het eerst naar juvenielen ging kijken.
En een kleine burgemeester, niet aanvaard, ik was maar alleen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

teunvankessel

De Zwartkopgors, van Brouwersdam 15 okt 2006
samen met Thijs Fijen (die zag de vogel het eerst)
en met de JNM (jeugdbond voor natuur en milieu studie)

en een Draaihals in de Maashorst
en een Kuifaalscholver en Rosse frapo op neeltje jans
maar die kuifali's worden daar elk jaar gemeld
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jan-Pieter

De Dunbekmeeuwen die wij bij de Ven ontdekte was toch wel DE ontdekking voor mij. We wisten op dat moment niet dat ze de dag daarvoor op de Kreupel zaten maar los van dat is het "herontdekken" ook een ervaring op zich!

JP

redmar_woudstra

CiteerDe Dunbekmeeuwen die wij bij de Ven ontdekte was toch wel DE ontdekking voor mij. We wisten op dat moment niet dat ze de dag daarvoor op de Kreupel zaten maar los van dat is het "herontdekken" ook een ervaring op zich!

JP
ik weet niet of je lid bent van Dutch Birding of dat je het vogeljaaroverzicht zelf gekocht hebt, maar je wordt in het commentaar afgedaan als Jan-Peter de Krijger ;)
Ach, voor een paar dunbekmeeuwen zou ik dat wel willen doen!


[size=8]
ps: strakke actie van DB met die dvd![/size]
groet,
Redmar

Bas vd Burg

Effe denken hoor:

- Kleine Spotvogel in Katwijk, 9 september 1996
- Ross'Meeuw over zee langs Katwijk op 15 november 1995 (was overigens dezelfde vogel als die een paar dagen eerder in IJmuiden was ontdekt)
- Kortteenleeuwerik 31 mei 2003 Lentevreugd
- Hop in de duinen ten zuiden van Katwijk ergens begin jaren negentig
- Pallas' Boszanger op 10 december 2005 in Oosterbeek die saampies met een Humes' Blako in 1 boom zat
- Zwarte Zeekoet op 14 november 2005 langs Katwijk in 2005 (moet nog worden ingediend)

En dan nog wat "gewoon spul": Klapekster, Grauwe Klauwier, Lachstern, Reuzenstern, Poelruiter, Witvleugelstern, Draaihals, Kleine Burgemeester, Grote Burgemeester, Bladkoninkje, Rosse Franjepoot, Vorkstaartmeeuw, Kleine Alk, Woudaap, Kleinste Jager, Papegaaiduiker, ed. Ook Kuifleeuwerik die nu tegenwoordig als zeldzaam moet worden beschouwd..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Hans Bossenbroek

Beetje schamel:
- Graszanger, Develbos, 10 juni 2006
- Kwartelkoning (wel leuke regiosoort) bij de Merwelanden, juni 1999 dacht ik  

thijs

Helaas alleen Palla's Boszanger.
En die Kleine Zwartkop voelde ook wel goed.
Verder nog door andere excursie deelnemers ontdekt Draaihals Waterrietzanger en Grauwe Fitis.
En wat minder spektakel-soorten

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

maartenwielstra

-Zwartkopgors 2003 Katwijk (1e voor Katwijk)
-Kleinst Waterhoen 2004 Lentevreugd (2e voor Katwijk)
-Sperwergrasmus 2001 Katwijk
-Roze Spreeuw 4 keer zelf gevonden (o.a. 1e , 2e en 3e voor Katwijk)
-Gestreepte Strandloper 2003 Lentevreugd (1e voor Katwijk)
-Graszanger 2006 Rijnsburg (2e voor Katwijk)
-Poelruiter 2 keer zelf gevonden (o.a. 1e voor Katwijk)
-Breedbekstrandloper 2003 Prunjepolder
-Waterrietzanger 2004 Lentevreugd (3e voor Katwijk)
-Woudaap 2006 Wassenaar
-Kwak 2006 Rijnsburg
-Vale Pijl, beide Rotganzen, Morinel, Blako, Draaihals, Lach- en Reuzenstern, Grote Bur, Vorkstaartmeeuw, Kleinste Jager, Zeearend, Visarend, Zwarte Ooievaar, Roodkeelpieper, Dwerggans, Sneeuwgans, Ijsduiker, beide Franjepoten, Kerk- en Velduil, Porseleinhoen, Kwartel, Kraanvogel, etc.

jeroensteenbergen

-Griel (Houten)
-Kleine Vliegenvanger (Meijendel)
-Draaihals (zingend, Planken Wambuis)
-Slangenarend (Tienhoven, zie ook bijdrage Guus)

P1234

Ik vond zelf de Giervalk van Holwerd wel een aardige. En een Dwergarend op het Bargerveen was ook niet verkeerd, maar deze is jammer genoeg niet telbaar; hij heeft het bij de CDNA niet gehaald...

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jan Zwaaneveld

Mijn allermooiste was de Roze pelikaan van de Keersluisplas op 6 mei 1990.
Het was een mooie, zonnige voorjaarsdag met oostenwind en de dag ervoor hadden vrienden van me in de Lauwersmeer een Vorkstaartplevier ontdekt. Ik gunde het mijn vrienden van harte, zo'n mooie Vorkstaart, maar ik was eerlijk gezegd ook stikjaloers, want iets van het formaat Vorkstaartplevier was ik zelf nog nooit spontaan tegen het lijf gelopen. Dus vertrok ik met drie vrienden op 6 mei maar weer eens naar de Flevopolders en ik was buitengewoon gemotiveerd om nu zelf ook eens een flinke klapper te maken.
Maar je zult het altijd zien: ondanks het perfecte weer was het een uiterst slome dag qua vogels, en om een uur of half drie zakten we een beetje ontgoocheld neer aan de rand van de Keersluisplas aan de Knardijk, wat in die tijd een hotspot voor roofvogeltrek was.
Mijn drie vrienden lagen in no time half te pitten en links en rechts van ons zaten enkele andere vogelaars in luie stoeltjes met een half oog de lucht af te speuren.
Ik wist van geen ophouden en zat de godganse tijd in mijn telescoop te loeren, ondanks dat er nauwelijks enige beweging was in de lucht. Na een tijdje stond ik op het punt om op te geven en wilde ook eens lekker onderuit zakken in het gras om een tukkie te doen. Ik keek nog één keer in mijn telescoop en wat zie ik? Daar kwam een gigant van een zwart-witte vogel met een enorme bek mijn beeld in gevlogen.
'PELIKAAN!' schreeuwde ik en het kwartier dat volgde was nogal hectisch. Volgens mijn vrienden had ik mezelf enige tijd niet meer onder controle, zo vernam ik later. De vogel zelf bleef gelukkig een tijdje boven de plas cirkelen, zodat alle aanwezige vogelaars hem konden zien, en ik kon zelfs nog een man of vier dutch birders uit een toevallig passerende auto plukken om ze het beest aan te wijzen.
Na een minuut of tien landde de vogel achter de Keersluisplas. Vanaf de Praamweg was hij nog vaag te zien.
De Roze pelikaan werd destijds aanvaard als de derde voor Nederland, meen ik. Intussen zijn ook een paar oudere gevallen aanvaard, waardoor de mijne wat is afgezakt in de rangschikking. Maar voor mij blijft -ie de mooiste Roze pelikaan van de wereld!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

JohanvantBosch

#16
't ging toch om de kwaliteit... niet om de kwantiteit?
Maar goed, ik doe wel mee, hoor
ralreiger lentevreugd
dwergarend alphen aan den rijn
koningseider vlieland (toegegeven, aat vond 'm en ik stond er naast en mocht zeggen wat die eend met die rare oranje snavel was)
1x koereiger
2x pallas
2x sperwergrasmus
2x kleine vlieg
En dan ook de nodige in de serie franjepoten, poelruiter, blako, draaihals, roodhalsgans, dwerggans, duin- en grote pieper etc.

Albert de Jong

#17
Net krijg ik een mail dat de Aziatische Goudplevier van 27 juni 2005 van R/J. VLot, A. Kolders en mij is aanvaard. (Eindelijk!) Daarmee ook gelijk mijn beste zelfontdeksoort tot nu toe. o.a. Roodmus, BlaKo, Sperwergrasmus, Koereigers achter zich latend. Hopelijk komt die ene keer van Reuzenzwartkopmeeuw of Roodkeelnachtegaal eens.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Wouter

In mijn woonplaats alphen a/d rijn en omstreken:
europese kanarie 2 ter plaatse, draaihals, bladkoning, lachstern, poelruiter, alpengierzwaluw.

Wouter

Maarten Hotting

#19
Hoi,

Natuurlijk de Rotszwaluwen in Hoorn was mijn mooiste zelf ontdekte zeldzame soort.
En een lachstern overvliegend toen ik rustig aan de waterkant aan het vissen was.
De rest hoop ik dat nog gaat komen.
Groet,
Maarten

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rutger

Griel op 6-5-2004

Verder lachstern, kleinste jager, taigaboomkruiper, kleine bur, poelruiter, draaihals, zwarte rotgans en nog een paar dingen die ik nu vergeet.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jan-Pieter

Nou dat is lekker zijn ze dus mooi een i vergeten in mijn naam. Ik heet Jan-Pieter. Sta ik eindelijk eens in een van de boeken spellen ze mijn naam verkeerd terwijl in de periodiek mijn naam toch echt goed staat.

MVG JP

maartenwielstra

Oja, kleine vlieg ook een keer, Grote Piepers, Ortolanen, Grauwe Gorzen, Eurokannetjes...ik denk nog even verder. Wat een bikkel ben ik toch ;)

Jaap Denee

#24
Een bikkel was vroeger toch vijf knikkers waard?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thomas van der Es

Niet te lastige soorten ;-) al kunnen ze  alsnog een mooi fraai groen ringetje hebben zoals onze vriendlijke koereiger afgelopen najaar..

Koereiger 29-11-2006 rijnstrangen
Ralreiger  7-9-2003  Bleskenschraaf
Roodkopklauwier  30-4-2003
Bijeneter  3-5-2003
Pallas boszanger  najaar 2002 texel

kleurrijke soortjes! en verder wat pestvogeltjes, bladkoninkjes, zwarte ooievaar..
en  wat overvliegend spul.

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Ben Wielstra

http://home.planet.nl/~hend0845/Brunnich&#...0Guillemot.html  :rolleyes:  :(  <_<

M'n eerste en enige Stofje was gaaf. Dit heb ik erover geschreven in m'n waarnemingenoverzicht:
Maandag 13 november – zeetrek Katwijk
Vanochtend 3 uur en een kwartier gestaan (7:45-11:00). Zowel de 1e winter Grote Bur van gisteren als de 3e winter huisbur lieten zich even zien. Ook weer twee Rosse Franjes die misschien ook wel t.p. zaten. Een Noordse Stormvogel en een ver Vaaltje vertegenwoordigden de 'tubenoses' vandaag. Een Kleine Alk naar zuid en een Kleine Alk naar noord.
Rein belde vanmiddag om te vragen of ik nog over zee ging kijken, maar ik besloot om het maar niet te doen. Toen ik echter zag dat er een Stofje langs Den Helder was gezien kon ik het toch niet laten. Heel goed. Rein pikte me op en we hebben bijna 3 uur gestaan (14:30-17:25). Dat was niet onverdienstelijk. De wind was niet zo hard meer, maar best west. Al snel vloog een mooie Kleine Alk langs, even later gevolgd door een NoSto. De Drieteenmeeuwen waren flink op gang gekomen en ook Dwergmeeuw vloog aardig. Om 16:00 vloog een mooi Vaaltje achter de branding langs en om 16:30 vloog een Grauwe Pijl eigenlijk voor de branding! Zo mooi had ik die laatste nog nooit in Nederland gezien! Rond 16:45 zag ik een 'vaaltje' vlak achter de branding maar nog voor ik dit uitgesproken had hupte het diertje over een golf en liet een witte ondervleugelbaan zien! Een ondegelijk woord en daarna een "HET IS EEN STOFJE!!!" volgde. Rein kon 'm snel oppikken. Het beestje had duidelijk geen haast en hing een beetje te foerageren. Echt een klein propje, duidelijk kleiner dan vaaltje! Een hele zwarte grondkleur, een grote witte stuit en recht afgesneden staart. De vlucht was heel strak en doelgericht, laag boven het water en meer flapperend dan zeilend/keilend. Het diertje landde op het water en even konden we 'm zien zitten. Toen ie hierna achter een golf verdween hebben we 'm nooit meer terug gezien, ondanks meer dan een half uur intensief zoeken. Daarom met een 10 gepiept, maar hij zal wel stiekem doorgegaan zijn naar zuid (de golfdalen waren best flink). M'n eerste stofje in jaaaaren zeerukken. De 3e winter Grote Bur zat trouwens nog steeds op het strand.

Verder wel eens een Breedbekje, Kleinst Waterhoen, Kleine Bur (http://home.planet.nl/~hend0845/Iceland%20Gull.html)

thijs

#27
CiteerGriel op 6-5-2004

Verder lachstern, kleinste jager, taigaboomkruiper, kleine bur, poelruiter, draaihals, zwarte rotgans en nog een paar dingen die ik nu vergeet.
Roodkeelpieper ;)
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jaofik

#28
Hey,

Beste tot nu toe:

Amerikaanse smient 1993
Daurische klauwier 1995 (JNM excursie, goeie ouwe tijd!)
Franklin's meeuw 2004
Witstuitbarmsijs 2005

Alle aanvaard.

Verder nog een hoop regionaal en landelijk OKEY spul, zoals Hop, Pallas' boszanger, Papegaaiduiker, BlaKo (binnenland), Kleine vlieg, Waterrietzanger (Schier), Dwerggans en Roodhalzen (Zutphen), Grote en Kleine burrie (Zutphen) en zo nog wel wat denk ik?!

Hoi!

Herman.

maartenwielstra

CiteerNiet te lastige soorten ;-) al kunnen ze  alsnog een mooi fraai groen ringetje hebben zoals onze vriendlijke koereiger afgelopen najaar..

Koereiger 29-11-2006 rijnstrangen
Ralreiger  7-9-2003  Bleskenschraaf
Roodkopklauwier  30-4-2003
Bijeneter  3-5-2003
Pallas boszanger  najaar 2002 texel

kleurrijke soortjes! en verder wat pestvogeltjes, bladkoninkjes, zwarte ooievaar..
en  wat overvliegend spul.
O ja Pestvogel en Zwooi natuurlijk ook.