Grijze Runderdaas? En Rode vlieg?

Gestart door Danielle, juli 28, 2005, 12:35:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Weet iemand van jullie wat voor een insect dit is? Ik dacht bij de eerste foto zelf een Grijze Runderdaas maar weet het absoluut niet zeker. En die rode vlieg weet ik al helemaal niet.

waarneming.nl

waarneming.nl

Alvast bedankt,
Danielle
Groetjes,
Danielle

han.endt

Beste Danielle,

Beide zijn mannetjes runderdazen, Tabanus. Op de foto van de tweede zijn te weinig details te zien om hem op soort te determineren.
Ik denk niet dat de eerste een Grijze Runderdaas is, want ik meen iets van een band te zien op het linker oog (voor de kijker rechts :) ). En dat kan niet voor een Grijze. Als ik de tabel volg kom ik bij de Kleine Runderdaas uit, maar ik durf dit echt niet met zekerheid te zeggen.

Han.

Danielle

#2
Hi Han,

Moet ik nog even wachten met het veranderen op waarneming.nl? Of zeg je van plaats hem maar onder Kleine Runderdaas (de eerste foto).

De tweede zal ik laten zitten als hier dan toch te weinig op te zien is.

Danielle
Groetjes,
Danielle

han.endt

Beste Danielle,

Dit vrouwtje vande Kleine Runderdaas (http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=310946) kon ik wel tot op de soort determineren. Als ik die vergelijk met jouw mannetje. Dan krijg ik ineens veel meer vertrouwen in mijn conclusie. Voor de tweede, voer hem in als Runderdaas spec./Tabanus spec.

Han.