Boktor: Jadegroen met lichtblauwe pootjes ?

Gestart door Arp, juli 14, 2012, 01:32:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Raadseltje voor de liefhebbers ...

Op insektenfotos.de laat iemand een boktor zien die in een Gekko-terrarium op de kurken achterwand zit.

1 cm klein, groenige dekschilden met zwarte en blauwe vlekken en lichtblauwe pootjes ...

Zou hem zelf bij de Lupturinae zoeken, maar dat zegt wellicht meer over mijn boktorkennis dan over de kever  ;D

Het lijkt me geen Europees beest. De Gekko (Lepidodactylus lugubris) is Aziatisch. Ik heb op een aantal Aziatische sites door een hoop boktorren heen geklikt, maar niet over iets gestruikeld dat er erg op lijkt ...

Wie biedt ?  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,

Mijn eerste indruk.
Saperda octopunctata heeft ook wel een groenige kleur. Licht doet hier natuurlijk wel veel en ik denk dat het beestje best wat grijsachtig kan zijn. Ik zou in ieder geval als eerste iets in die richting gaan zoeken. Maar heb nu even geen tijd om hier in te duiken. weet ook niet zeker of de bestippeling precies overeenkomt en er lijkt wat sprake van sleet van het kleed.

ben ook benieuwd wat anderen denken.

groeten,
Lo

beetlestitch

iets van chlorophorus of xylotrechus achtig maar ik ken het beestje niet dus van mij geen hulp. is zeker geen europese soort. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Hoi saampies,

Hartelijk dank voor het meepuzzelen  :lol:

@Lo: Ja die was ik ook tegengekomen, maar volgens mij past de habitus niet - vooral halsschild/kop.

@Toon: Ik denk dat je gelijk hebt. D@mn, zat ik zelfs met een hele grove richting als Lepturinae dus toch nog mis  :wacko:

Ondertussen heeft Thomas Götz ook gereageerd en hij dacht zelfs aan een Europeese soort: Chlorophorus pilosus. Ik ken de variabiliteit van die soort natuurlijk niet, maar had hem er wel naastgehouden gisteren en verworpen  :-\

Enfin, eerst nog maar eens bij de Cerambycinae richting Chlorophorus zoeken dus :)

Ben benieuwd of het beest nog opgestuurd gaat worden...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#4
pilosus/glabromaculatus zijn het niet volgens mij omdat de dekschild beharing is anders bij die 2 soorten. als de kurk van een kurkeik komt zal dit niet uit spanje zijn. ik weet niet of deze ook in china groeit maar ik denk dat je in die richting moet zoeken daar in de tropen chlorophorus niet zo een grote familie is. groeten toon
Toon Keukelaar

beetlestitch

even in een chinese tabel voor chlorophorus gekeken. daar komen 10tallen soorten voor. dan zou chl. eleodes een kandidaat zijn. dit is maar een indicatie. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Ha Toon,

Tof - ik vind er helaas maar één foto voor - schijnt tegenwoordig dan Rhaphuma eleodes te moeten heten (?) Staat in jouw tabel ook een afbeelding of was het op basis van textuele beschrijving?

Zelf kwam ik nog een Chlorophorus kanoi uit Japan tegen (ook hier). Komt ook in de buurt maar mist de vlekken en minder blauwe pootjes.

Geslacht Demonax is misschien ook nog een richting??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

geen afbeelding en de tabel begint met de kleur verschillen van het halsschild rood of geel en dan verder gaand kwam ik op de genoemde soort maar geen afbeeling dus en ken deze ook niet vandaar indicatie. ook xylotrechus komt daar in grotere aantallen voor dan we hier gewend zijn even als clytus en aanverwante geslachten. we weten niet of het een chinese/ japanse soort is dus dit is natte vinger werk helaas. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Bedankt Toon,

Er zijn wat nieuwe foto's - kleur lijkt nu duidelijk anders  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ik denk dat we zo niet veel verder komen daar de plaats van verspreiding niet bekend is. straks zoeken we in china en komt deze uit de v. s. [geloof ik niet]. eigenlijk zou je in de verzameling van amsterdam of leiden moeten kunnen kijken met de kever er bij en dan nog is het vreselijk zoeken. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

heb wat japanse boktorren maar daar zit hij niet bij. sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Citaat van: Arp op juli 14, 2012, 16:15:06 PM
Bedankt Toon,

Er zijn wat nieuwe foto's - kleur lijkt nu duidelijk anders  :rolleye:

Zit in dat terrarium geen black light? De kleuren op de eerste foto doen me daaraan denken.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

ik zie nog steeds dezelfde 3 foto als 2 dagen terug, 2 van de kever en een van het terrarium ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning