Hoofdmenu

Microvlinders

Gestart door henkvanwoerden, februari 13, 2007, 17:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Beste forumlezers,

Deze micro, een pyralidae, heb ik afgelopen zomer, 14 juli, gefotografeert in de tuin in Apeldoorn. Ondanks mijn zoeken heb ik hem nog niet gedetermineerd of de twijfel blijft te groot. Wie weet de juiste naam.
Bij voorbaat dank, Henk



Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

#1
Beste Henk,

Een handig kenmerk waar ik bij deze groep pyraliden (ik neem aan dat je al zover was gekomen) uit de Phycitini toch
naar kijk is de bouw, vleugelvorm en voelsprieten.
Aan de voelsprietbasis zie je een duidelijke verdikking, waardoor al weinig soorten meer in aanmerking komen.
Pempelia formosa is hier een van, maar door de lichte kleur en doordat de verdikking wat 'vrijstaander' is van de basis zou ik verder denken.
Wat mij betreft zou dit best Phycita roborella kunnen zijn, een vrij grote soort (beetje zo groot als het complex Dioryctria) en in de vroege zomermaanden toch vrijwel een algemeen beestje waar de waardplant eik soms ook voldoende in aantal aanwezig is.
Opvallend is dat ik de soort voornamelijk vang op plaatsen met tamelijk jonge, vrijstaande eiken op o.a. zandgronden (heiden, venen). Maar dat wil uiteraard niets zeggen van de landelijke ecologie.

Tymo
Groet,
Tymo

han.endt

Voor mij ook Phycita roborella.

henkvanwoerden

Beste Tymo en Han,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zat inderdaad al te zoeken bij Numonia advenella en Dioryctria-soorten, maar ik vond geen goede afbeeldingen van de door mij gefotografeerde soort. Ook op UK.moths, ik heb nog even gekeken, vond ik de foto onvoldoende lijken, maar inmiddels helemaal eens. Nogmaals bedankt voor je reactie en Han voor de bevestiging.

Met vriendelijke groet,

Henk van Woerden

Met vriendelijke groet,

Henk.