Hoofdmenu

Microvlinder

Gestart door henkvanwoerden, februari 15, 2007, 23:07:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Vorig jaar, 8 augustus, fotografeerde ik deze Pyralidae, een Phycitinae, bij mij in de tuin in Apeldoorn. Dus wordt het tijd om achter de juiste naam te komen. In de omgeving uiteraard veel tuinen en op een afstand van  200 meter van de tuinen/bossen van Het Loo. Ik kom zelf uit bij Dioryctria simplicella, al wijkt de kleur af van de afbeeldingen die ik heb gezien. Is er iemand die deze naam kan bevestigen of gaat het toch om een andere soort. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet, Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Hallo Henk,
Het exemplaar is te afgesleten om van foto te determineren. Daarnaast is een grotere foto ook wenselijk, om de kleine details goed te kunnen zien.
Sowieso zijn het heel lastige soorten, meestal heb je te maken met D. abietella, vrijwel de algemeenste van de drie; simplicella en sylvestrella kun je qua kleur en tekening soms vanaf foto wat uit elkaar houden bij de versere exemplaren - wil je het echt zeker weten dan moet je ze aan de hand van de genitaliƫn determineren.
Tymo
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

Hallo Tymo,

Je reactie gelezen. Dus de exacte naam blijft een moeilijke zaak. De komende zomer op zoek naar minder afgevlogen exemplaren, al blijft het dan ook nog moeilijk.

Met vriendelijke groet,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Henk,

Dat lijkt me een goed voornemen  :P  Maar weerhoud je er niet van om ook foto's van afgesleten beesten op het forum te zetten, in veel gevallen is er nog wel wat van te maken (het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe erg de beschadiging is).
Deze groep is gewoon te lastig om te determineren, maar met nog goed getekende exemplaren kun je nog heel ver komen, meestal kunnen we er dan nog wel wat mee.
In de toekomst hoop ik dat je meer micro's fotograferen, soms zit er nog wat "leuks" tussen!

T
Groet,
Tymo