Libellen in Brazilië - hoe herken ik ze?

Gestart door JohanvantBosch, juli 27, 2005, 18:59:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Binnenkort ga ik met vakantie naar Brazilie. Vooral om vogels en ander groot spul als zoogdieren te kijken. Maar als we libellen of vlinders zien, kijken we natuurlijk niet de andere kant op en willen we graag weten wat het is. Heeft iemand tips voor het determineren van libellen (en vlinders) in Brazilie of Zuid-Amerika? Websites, boeken, mensen die er veel van weten, etc...... alles is welkom.
. Waarschijnlijk zullen we proberen ze te fotograferen en dan thuis proberen te determineren.
Als je iets weet hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Johan

AvanderHeijden

Hoi Johan,

Ga er maar vanuit dat het moeilijk wordt. Brazilie kent enorm veel soorten (vooral het Amazonebekken, er zijn daar kilometerhokken bekend met achterlijk veel (ik meen zelf beduidend meer dan honderd) soorten! En vele komen erbuiten niet voor. Ik ken geen specifieke literatuur voor Brazilie. Vaak is het echter al leuk te weten in welke richting je moet denken, in dat licht heb je wellicht wat aan de volgende publicatie. Gaat wel over midden amerika maar goed, veel genera zijn in de tropen wijd verbreid.

--------------
Foerster, S., 2001. The Dragonflies of Central America exclusive of Mexico and the West Indies, 2nd edition. Private publication (Kastanienallee 40a, 38104 Braunschweig, Germany). A compilation of keys and notes from existing publications with additional notes and figures by the author. Covers 378 species; there is a companion website with photos relating to the book.
Language: English
--------------

Verder: post vooral je foto's achteraf!

Tenslotte is er een internationale mailing list voor libellenliefhebbers. Info en aanmelden, zie link:
https://mailweb.ups.edu/mailman/listinfo/odonata-l
Zeker als je foto's online hebt, kun je daar vragen om hulp bij identificatie. Er lopen daar genoeg knakkers rond die zelf een tijd met libellen hebben gewerkt in midden en zuid amerika. Ik denk dat je dan al een heel eind komt.

grunsven

Bedenk ook wel dat het vaak erg moeilijk is dit soort beesten te herkennen. Die paar soorten in Europa kun je van een afstandje bijna altijd wel herkennen. In dit soort gebieden is het vaak adertjes tellen, vorm van hamulus en achterlijfaanhangsels of zelfs de vorm van de pseudopenis.

Dit maakt het echter wel een uitdaging natuurlijk.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Roy en Antoine,
Allebei bedankt voor de reactie en tips. Ik zal het boek en de sites eens gaan bekijken. Vrees ook dat het lastig zal zijn, maar waarschijnlijk is elke libel die ik daar zie al leuk.
Ik laat zeker weten (en zien, als we wat fotograferen)  hoe het uitgepakt is.
Groeten,
Johan