Hoofdmenu

géén geelpoot...?

Gestart door Bram Rijksen, februari 13, 2007, 00:12:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Afgaande op o.a. het tertialpatroon, de witte kop en de tertialstep dacht ik hier met een geelpoot van doen te hebben. Inmiddels ben ik -na de meeuwenespecial van Ruud A. opgezogen te hebben- daar allang niet meer zo zeker van..

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2005568
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1993790

Voor de duidelijkheid; 't gaat op alle foto's om dezelfde vogel.
Iemand suggesties?  

ruud_altenburg

Is die noeste arbeid van Mars en mij gelukkig niet voor niets geweest. Dit is inderdaad een Zilver, te herkennen oa. aan gekartelde grote dekveren, korte vleugels, patroon van de schouderveren en kopvorm.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=101068

Zeg nooit nooit, zeg ik als meeuwenamateur; want vogel in de link had donkere binnenhand en naar zijkanten taps toelopende gitzwarte staartband.

theomuusse

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=101068

Zeg nooit nooit, zeg ik als meeuwenamateur; want vogel in de link had donkere binnenhand en naar zijkanten taps toelopende gitzwarte staartband.
Tsja, hoe ga je dan Kleine Mantel uitsluiten....

Theo

maartenwielstra

#4
Citeer
Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=101068

Zeg nooit nooit, zeg ik als meeuwenamateur; want vogel in de link had donkere binnenhand en naar zijkanten taps toelopende gitzwarte staartband.
Tsja, hoe ga je dan Kleine Mantel uitsluiten....

Theo
Dat heb ik gedaan vanwege het contrast tussen binnen en buitenvlaggen van de bin. handpennen. Daarbij vond ik de kopvorm, snavelvorm en jizz in orde en was, de vogel erg wit op kop en buik (op foto moeilijk zichtbaar) vergeleken met de andere meeuwen, en de staartband was smal met erg witte bovenstaart welke scherp contrasteerde.

Bram Rijksen

CiteerIs die noeste arbeid van Mars en mij gelukkig niet voor niets geweest.
Die noeste arbeid heeft in veel gevallen iig een duidelijker en logischer overzicht gegeven van de soortverschillen tussen 1ste-jaars vogels, dan dat in 'Gulls' van KMO te vinden is. Hoewel ik daarin de illustraties weer wat sterker vind...

Bram Rijksen

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102743

ook deze is volgens mij niet meer als geelpoot te handhaven..

maartenwielstra

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=102743

ook deze is volgens mij niet meer als geelpoot te handhaven..
Heeft veel erg weg van een Geelpoot (2e gen. dekveer/tertialpatroon, witte kop, kopvorm etc.), maar het licht kan de kleur van de donkere delen vertekenen, en staartpatroon en poten zijn niet te beoordelen. Ik durf niet goed een argentatus uit te sluiten.

Bram Rijksen

misschien heb ik deze iets te voorbarig afgeserveerd; de witte randen langs de hp-toppen, de lichte iris, de niet zo erg stompe snavel.. ik vond het allemaal niet meer zo overtuigend voor een geelpoot. Kijk ik nu echter naar deze beesten, dan denk ik: tsja, eigenlijk toch niet zo veel mis voor een gp-tje. Sterker nog; opvallend veel overeenkomsten...

http://www.xs4all.nl/~daarruud/micha/micha2.html

Nog een ander fotootje:


Albert de Jong

Deze http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2019746 trof ik vanmiddag in Utrecht (zelfde plek als van Bram's meeuwen). Pas thuis zag ik dat deze vogel tussen de foto's van dobberende 2e kj kleine mantel's zat. (..het vliegt daar af en aan)

Op de foto zie ik een forse kop en snavel, al enkele 3e gen. schouderveren maar ook flink gekartelde m&gr. dekveren. Ik vind het nog altijd lastig om de verschillende schouderveerpatronen te onderscheiden, en durf daar bij dit beest niets over te zeggen. Toch maar gewoon een Zilver?

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

ruud_altenburg

#10
Bram die Geelpoot lekker laten staan en Albert toch stiekem veranderen in Zilver. Patroon van de schouderveren zegt niet altijd iets over de generatie. Zie bv de tweede gen veren bij deze vogel.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

#11
even om te zien of we iets gevorderd zijn... de linker wel, de rechter niet?

ruud_altenburg

Die rechter is wel leuk: zie ik daar een nieuwe tertial en enkele nieuwe dekveren?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

CiteerDie rechter is wel leuk: zie ik daar een nieuwe tertial en enkele nieuwe dekveren?
jawel, maar het patroon van de grote dekveren leek me niet okee voor geelpoot of pont..
Grappig trouwens om te zien hoe de linker vogel bijna transformeert in een pont zodra hij op het water dreef:

Bram Rijksen

nog een fotootje van een gedeelte linker boven- en rechter ondervleugel van de rechter vogel:  

Bram Rijksen

#15
en nog een keer de rechtervogel in vergelijk met een zilver.
De vogel heeft een opvallend zwarte staartband en witte bst-dekveren als een doorsnee 1ste winter geelpoot. Verder zal het waarschijnlijk zo zijn dat deze vogel een stuk verder is met het vernieuwen van z'n dekveren tov de andere (de linker) vogel, toch?
Wat op déze foto echter weer niet zo pro geelpoot is, is naar mijn mening de snavelvorm: meer zilvermeeuw-achtig dan geelpoot.

maartenwielstra

Citeer
CiteerDie rechter is wel leuk: zie ik daar een nieuwe tertial en enkele nieuwe dekveren?
jawel, maar het patroon van de grote dekveren leek me niet okee voor geelpoot of pont..
Grappig trouwens om te zien hoe de linker vogel bijna transformeert in een pont zodra hij op het water dreef:
Grote dekveren zitten nogal eens, zoals ook hier (gave foto!) achter de flank verstopt voor wat betreft de buitenste veren.

maartenwielstra

Citeeren nog een keer de rechtervogel in vergelijk met een zilver.
De vogel heeft een opvallend zwarte staartband en witte bst-dekveren als een doorsnee 1ste winter geelpoot. Verder zal het waarschijnlijk zo zijn dat deze vogel een stuk verder is met het vernieuwen van z'n dekveren tov de andere (de linker) vogel, toch?
Wat op déze foto echter weer niet zo pro geelpoot is, is naar mijn mening de snavelvorm: meer zilvermeeuw-achtig dan geelpoot.
Moeilijk beest! Heeft veel weg van de andere vogel; met name kleur/tekening van kop en onderdelen en pootlengte/kleur. Kun je nog iets zeggen over de vorm van de staartband en de bovenstaarttekening? De binnenhand lijkt i.e.g. niet te passen op Zilvermeeuw; te donker.

Bram Rijksen

stom dat ik daar zelf niet opgekomen was, van die flankveren.. maar verklaart wel e.e.a. Hier nog een fotootje met staart ('t blijft behelpen met zulke plaatjes natuurlijk, maar vooruit..):

Bram Rijksen

en nog eentje 'en front'

ruud_altenburg

Nou Bram, dat gaat geen Zilver worden denk ik. Bij geruide dekveren en tertials moet toch een belletje gaan rinkelen! :)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

Dat deed het ook zeker. Het enige dat me deed twijfelen was de gekartelde tekening van de grote dekveren en de snavelvorm. Het eerste is goed te verklaren (met dank aan Maarten), het tweede zal binnen de marge vallen, neem ik aan. De overige kenmerken lijken me helemaal goed voor Geelpoot. Leuk om het verschil in ruistadia te zien tussen de twee vogels.

Bram Rijksen

Hoe verder de tijd vordert, hoe lastiger ik het lijk te gaan vinden...
Dit beest wil ik graag als geelpoot invoeren: puntige handpennen dus een 2e kj, snavelvorm en -kleur lijken me okee. In linkervleugel is iig een 2e generatie grote dekveer aanwezig, ik zie geen duidelijk licht venster in de handpennen en de staartband is duidelijk en scherp getekend.
Wel mis is het donkere masker en zou ik wat meer 2e generatie dekveren verwachten.
Iemand die hier iets meer over kan zeggen?

Bram Rijksen

en de ander

Steven Wytema

hoi Bram,
Ik heb eigenlijk weinig aan te merken op jouw bevindingen;
Misschien dat ik nog het donkere driehoekje mis aan het begin van de gdv, maar volgens mij vergis ik me dan met 1e kj.
Leeftijd ben ik het ook mee eens.
Door bijv. snavelvorm zou ik Pont al snel uitsluiten, en een zilver lijkt het me ook niet (venster).
Kortom: als ik naar een dergelijke vogel zou staan te kijken had ik er (ook) een GPM van gemaakt.
Steven Wytema


theomuusse

Steven, het is een 2cy omdat het maart is, dus geen 1cy meer.
Wel dus gewoon nog een 1e wintervogel.
De zwarte vlekjes boven de staartband worden weleens gebruikt als kenmerk voor cach en tegen micha...
Het duidelijke contrast tussen binnen en buitenvlag van de binnenste handpennen zijn ook best goed voor cach.
Maar de kop lijkt dat niet (met wel op de bekende plaatsen rose wordende delen op de snavel).
Dit vind ik geen weggevertje.

Theo

ruud_altenburg

#26
Kop vind ik ook best goed voor Pontische, hoewel dat lastig van slechts een foto te bepalen is. Verder pleiten voor deze soort de lichtbruine juveniele dekveren (maar dit kan door lichtinval beïnvloed zijn) en weinig gekartelde binnenste dekveren. Maar eigenlijk is een waterdichte determinatie mbv deze foto's niet mogelijk vrees ik.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Steven Wytema

hoi,

mbt het 1kj-kleed doelde ik dus alleen op het donkere driehoekje op de gdv van GPM maar dat kan je op deze foto's dus niet goed zien.
(en dat is toch al weggeruid dan?)
Verder kan ik me eigenlijk ook wel weer vinden in de argumenten voor Pont (contrast binnen/buitenvlag, vlekjes op staartband), maar heeft de vogel dan niet een veel te scherpe gonyshoek?
Ik bedoel ik heb volgens mij ook wel eens geelpoten gezien met een overwegend witte kop.
Ohja en ik vroeg me mbt de 1nalaatste opmerking van Ruud nog af of ongekartelde binnenste dekveren niet ook een kenmerk zijn voor Geelpoot?
Steven Wytema


ruud_altenburg

#28
Citeermbt het 1kj-kleed doelde ik dus alleen op het donkere driehoekje op de gdv van GPM maar dat kan je op deze foto's dus niet goed zien.
(en dat is toch al weggeruid dan?)
Buitenste grote dekveren worden zo'n beetje als laatste vervangen, dus bij de meeste Geelpootmeeuwen zullen die tot de eerste complete rui juveniel blijven.

CiteerOhja en ik vroeg me mbt de 1nalaatste opmerking van Ruud nog af of ongekartelde binnenste dekveren niet ook een kenmerk zijn voor Geelpoot?
Bij Geelpoot zijn de binnenste vaak gekarteld (als Zilver) en de buitenste ongekarteld (als Kleine Mantel). Bij Pontische zijn de binnenste vaak slechts licht gekarteld.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

CiteerVerder pleiten voor deze soort de lichtbruine juveniele dekveren (maar dit kan door lichtinval beïnvloed zijn) en weinig gekartelde binnenste dekveren.
wordt dat weinig gekartelde van de binnenste dekveren niet veroorzaakt door de weggesleten witte (kartel-)rand? Bij ponten met dit kleed zie je bovendien toch ook vaak van die typische witte vlekken op de P2-P4 ('appical spots', als ik het goed heb)?