is dit ook gaffelwater?

Gestart door jonas D, juli 12, 2012, 17:36:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Citaat van: trogon op juli 20, 2012, 21:22:50 PM
Citaat van: trogon op juli 14, 2012, 22:02:37 PM
nog eens enkele honderden foto's van watersnuffel bekeken en er geen gevonden die zo donker zijn op S7 en 8 als die beesten van Jonas. Sommige zijn wel een pak donkerder dan het gemiddelde, bvb:

http://waarneming.nl/waarneming/view/69006343
http://waarneming.nl/waarneming/view/68757417

Zal dus toch wel fotografisch effect zijn...

ik bedoelde uiteraard S6 en S7...

Zo had ik het ook wel gelezen/begrepen ;)

jonas D

Bedankt allemaal voor de reacties. Het had waarschijnlijker makkelijker geweest als ik duidelijkere foto's had. Mijn excuses hiervoor.
Groeten,
Jonas

Anne Hueber †

Geeft niet hoor Jonas, iedereen heeft er weer wat van kunnen leren.

Goyatlah

Misschien ben ik dom, maar ligt het niet aan degene die de zeldzame soort promoot om iets te bewijzen? Heeft iemand met dit topic iets bewezen?

Dacht het niet en wat mij betreft is dus de statisties meest aannemelijke optie de waarschijnlijkste.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

AvanderHeijden

Bij libellen heb je uiteindelijk meer aan kenmerken dan aan statistiek, zeker als het gaat om soorten waarvan we weten dat ze zich lekker aan het verspreiden zijn over gebieden waar ze voorheen niet voorkwamen. Statistiek als determinatiekenmerk gebruiken is een big no-no.

grunsven

Het is geen determinatiekenmerk maar wel iets dat je meeweegt.
Als iemand armatum claimt met een vage foto ben ik een stuk kritischer wanneer die foto uit zeeland komt dan wanneer hij van het bekende petgat uit de Weerribben is.
C. scitulum is natuurlijk nog altijd zeldzaam maar kan op nieuwe plekken opduiken. Als deze foto uit Cadzand komt maakt het voor de kaartjes natuurlijk ook niet uit. Op andere plekken kan het wel het beeld van de verspreiding wel beinvloeden.

Het is geen schande om te zeggen dat een foto niet met zekerheid te determineren is. Zeker met dit soort juffers en sympetrums is dit regelmatig het geval. In het veld kun je ook niet alles wat langs vliegt determineren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)