Determinatiehulp lieveheersbeestjes

Gestart door Stippen, juli 27, 2005, 18:43:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Geachte insectendetermineerders.

Het op naam brengen van lieveheersbeestjes is lastiger dan het lijkt.
Om het iets eenvoudiger te maken heb ik een determinatiehulp geschreven, maar of deze hulp echt werkt in de praktijk wil ik graag uitproberen.

Zouden jullie eens willen kijken of hij bruikbare resultaten oplevert voor 'makkelijke' en eventueel ook 'lastigere' soorten.

Voor jullie ervaringen en tips houd ik mij aanbevolen!

Hartelijk dank,

Kees van der Krieke

Determinatiehulp Lieveheersbeestjes
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

AvanderHeijden

Ha, ik heb er een tijdje mee zitten spelen. Leuke en nuttige tool! Ik ken maar weinig Lieveheersbeestjes qua kenmerken maar de Veelkleurige Aziaat wel en bij de 'typische' vorm en wat varianten die ik ken kwam ik er iig netjes op uit. Lekker simpel en goed bruikbaar. Ik ga hem komende tijd uitproberen aan de hand van alles wat ik aan stippen zie langskruipen.

Ik vroeg me af of er opties zijn die worden uitgesloten door een bepaalde keuze bij een eerdere vraag, en zo ja, of dat zichtbaar kan worden gemaakt. Bijvoorbeeld (weet niet of dit zo is): stel je kiest voor een roze schildje en er zijn geen soorten die een roze schildje met gele vlekken hebben, kan dan de keuze voor gele vlekken worden doorgestreept ofzo, of grijs gemaakt?

Om nog even terug te komen op Harmonia axyridis, zowel vorig jaar als dit jaar heb ik net over de Belgische grens, nabij Postel, op zo'n 200 meter van de grens een populatie van deze soort gezien, met vele kleurvarianten door elkaar. Beide keren ging het om tientallen exemplaren, met larven en alles. Vorig jaar zag ik ze vlak na het uitkomen van het artikel in de Faunistische Mededelingen en daarom herkende ik ze (wist waar ik op moest letten). Enig idee welke Belgen ik eventueel blij kan maken met deze waarnemingen? (voor zover je blij moet zijn met zo'n exoot)

grunsven

inderdaad erg leuk. Voor een trial zit hij ook al erg fraai in elkaar.
Een mogelijke aanvulling is het vervangen van het woord foto door een thumbnail. Dan kun je veel sneller uit het lijstje mogelijkheden de juiste kiezen, al verlies je dan wel je variatie natuurlijk.

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Stippen

Hartelijk dank voor de reacties!

Ik kan proberen thumbs in plaats van een link naar de foto's een plaatsje te geven, zonder het compacte van de pagina aan te tasten, misschien onderaan de pagina.


Over het uitsluiten van combinaties, geel met roze etc. zal ik eens nadenken. Heel veel combinaties bestaan gewoon, maar misschien is dit in te passen.

Dank voor de tips.

De belgen zijn erg actief op het gebied van het verzamelen van waarnemingen van lieveheersbeetsjes, daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen!
Het best neem je contact op met het instituut voor natuurbehoud of met de jeugdbond JNM bijvoorbeeld via deze link:

InstNat

Alle verdere ervaringen met de tool blijven uiteraard welkom!

Kees
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl