Hoofdmenu

"roodhoofd" soldaat?

Gestart door ruut, juli 12, 2012, 12:22:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Dacht 'n soldaatje te hebben gefotografeerd maar deze heeft een totaal rood hoofd.
Wat mag dit zijn :huh: Bourgondië (Fr.) rond de boerderij, weelderige begroeiing en de rand van 'n groot eikenbos
Dank alvast, groet, ruut

MarjoSmeets

Ik vond deze: Cantharis livida maar dan mis ik bij die van jou het zwart op de kop en bij Ancistronycha cyanipennis mis ik het zwart op de pootjes. Kortom eigenlijk heb je aan mij ook niks  :-[  maar ik wou je toch eens de suggestie doen en wie weet vind je aan de hand hiervan op franse sites wel een oplossing.  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Heeft wel wat zwart op de kop hoor, gaat een beetje verloren in de glans/spiegeling  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

"toevallig"  nog 'n foto uit 'n serie van 5 van de "roodhoofd". Ik heb het hoofd wat uitvergroot/ Het zijn 2 zwarte "vlekjes"  terwijl de rest echt rood is.
De stand van de kever is ook anders dan de vorige foto. Ik "twijfel" aan "reflectie"  ;)
groet, ruut

Arp

Ja, dat is helemaal prima voor livida, vlek op de kop nogal variabel vam hele midden/achterkop tot bijna niets ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

Il lees dat 'n Cantharis livida (geel soldaatje) geel of rood schild heeft , maar die van mij is.......... juist, zwart  :huh:
Ik ben benieuwd ;)
groet, ruut

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

jammer dat die twee kleurvormen niet vermeld worden in de eerste zoekresultaten. Maar ok, 'n "Franse gele soldaat" kan dus ook zwart zijn  :rolleye:
Dank voor je inspanningen.
groet, ruut

Arp

Ha Ruut, het staat er wel hoor ;) Alleen bij bugguide misschien niet inderdaad - zou zomaar kunnen dat het genetisch matriaal voor de donkere vorm niet in de VS is aangekomen ... (?)

Maar maakt niet uit, zolang het uiteindelijk maar duidelijk was  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ruut

Ik ben niet zo'n held in "vertalingen" dus tuurlijk zie ik dan wat over het hoofd.
Maar ik ben wel blij met de "herkenning" door jou (jullie)  ;)
Nogmaals dank,groet, ruut