Soort aardkruiper?

Gestart door Vincent Sanders, juli 11, 2012, 21:47:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Sanders

Wat voor een soort kan dit zijn? Eventueel kan ik uitsnedes maken als dat nodig is

Gr,
Vincent Sanders

Arp

Hoi Vincent,

Opgave van vindplaats/habitat, lengte beest en aantal pootparen, habitus van hele beest dorsaal, alsmede grote scherpe foto's van kop (met antennes) en "staart", structuren op rug en zomogelijk ook buik zijn altijd handig. Helemaal officieel ook microscopische kwaliteit beelden van laatste "heupjes" van onderen en kop/kaakjes van onderen, maar vaak kom je met goede dorsale plaatjes ook een heel eind.

Of pak hier even de determinatietabel van Matty Berg & Chris Evenhuis (2001) op en kijk of je eruit komt :)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Vincent Sanders

Heb wat uitsnedes gemaakt, ben benieuwd of er nog iets van te maken is  :P
De vindplaats was Millingen a/d Rijn in een huis
Gr,
Vincent Sanders

Arp

Als ik op jouw postzegels de pootjes probeer te tellen kom ik op ongeveer 47-49 paar ppotjes uit? Misschien dat jij daar betere foto's voor hebt en een getal kunt leveren. En de lengte plusminus?

In huis en met een dergelijk aantal pootjes zou Geophilus carpophagus de meest aannemelijke optie zijn, maar die heb ik nooit in deze kleur gezien en de habitus c.q. vorm van kop en antennes zit me ook niet lekker - zou me verbazen als die het is. Andere soorten verwacht je dan weer niet in huis - heel misschien insculptus, die komt tenminste ook synantroop wel voor, maar daarvoor klopt de antenne ook niet denk ik :huh:

Mogelijk uit een plantenpot ontsnap? Recent nieuwe planten in huis gehaald? Of bestaande planten verpot?

Enfin, ik zit ook maar gezellig wat mee te raden - Matty mag het zeggen  :rolleyes:

Vincent Sanders

Een 2-tal planten hebben een dag buiten gestaan waarna ze weer naar binnen zijn gezet.  :blink:
Als ik de pootjes tel kom ik op minstens 48 paar uit. Misschien nog 1 of 2 meer, omdat ik geen foto heb waarbij de achterste poten goed uitmekaar zitten/scherp zijn.
Gr,
Vincent Sanders

Arp

Hoi Vincent,

Als voorlopige richting zou ik dan toch het eerst aan alpina (insculptans) denken - aan de rechter voeler zou je een verlengd eerste lid kunnen fantaseren, links zie ik dat niet. Maar dat is nadrukkeijk géén identificatie, meer een soortvan lekker meepuzzelen, ongehinderd door enige kennis van zaken.

Beter maar op Matty of andere Geofielenfiel wachten :)

mberg

Heren,

Voor een zekere determinatie heb ik een detail van de onderkant van kop en staart nodig. Kan er helaas niets van maken. Kleur is afwijkend voor G. carpophagus. Bovendien worden die naar achter toe breder. Op basis van het uiterlijk neig ik naar Strigamia crassipes, maar die zijn meestal wat donkerder van kleur.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Vincent Sanders

Bedankt, jammer dat het niet te doen is.
Heb hem als onzekere Gladde aardkruiper ingevoerd met een link naar dit topic.
http://waarneming.nl/waarneming/view/69737331
Gr,
Vincent Sanders