Parasitaire wesp kiest slachtoffer

Gestart door jck, juli 11, 2012, 09:46:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Dit tafereeltje zag ik afgelopen weekend in het bos: een kleine parasitaire wesp was bladwesplarven aan het belagen. Zij raakte de larven met haar antenne aan en legde vervolgens een ei als ze die geschikt vond (mijn interpretatie van de gebeurtenissen). De larven verzetten zich wel met slaande staarten, soms op het blad maar een paar keer ook op het wespje gericht. Het wespje trok haar antenne heel snel terug of vloog een klein rondje voordat zij het opnieuw probeerde. Zo te zien legde ze 2 eieren per larve net achter de kop. Op de laatste foto is het eileggen te zien.
Kan iemand zeggen om welke soort/soorten het gaat? Omgeving Apeldoorn.

James

jck

En nog een foto - deze paste niet in het eerste bericht.

James

wilde

Ik heb geen enkel idee welke soorten het zijn, maar dit is wel mooi vastgelegd. Deze actiefoto's zijn veel leuker dan alleen de wesp of de larve. Misschien handig om nog even te vermelden op welke waardplant de bladwesplarven zaten.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

harry60

Misschien de Elzenbladwesp - Craesus septentrionalis ???
Is maar een suggestie.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

gerardpennards

De belager is een Ichneumonidae, maar geen idee welke soort.  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

harry60

Met de 2e en laatste foto kan je zeker op hymis.de proberen om een naam te krijgen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jck

Dag allemaal,

Bedankt voor de reacties. Wat HymIS betreft, ik wacht al maanden op activering van mijn account. Heb een mail gestuurd hierover maar het opgegeven mailadres op de site bleek niet te kloppen. Toevallig zag ik gisteren dat iemand hetzelfde probleem had gehad en in een van de reacties stond een ander mailadres. Ga ik volgende week weer proberen.

James

harry60

Ik wil wel vast een helpende hand bieden, ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jck

Als jij de foto's op HymIS kunt plaatsen, ben ik je heel dankbaar.

James

harry60

#9
Ik zal het eens proberen... en een link hier plaatsen kun je zelf af en toe checken of er gereageerd is.

Het is gelukt en in 1x alle 4 de fotos kunnen plaatsen.... heb ze wel iets moeten verkleinen.

Hier de link: http://www.forum.hymis.de/viewtopic.php?f=15&t=10025
M.Vr.Gr. Harry de Koning

H. Meijer

De sluipwesp is een soort uit de subfamilie Tryphoninae. Verder durf ik niet te gaan.

Gr.

Hilco

jck

Link werkt prima, ik heb hem aan mijn favorieten toegevoegd. Ontzettend bedankt,

James

harry60

Zo ook Hilco al aangaf een Tryphoninae sp,, verder helaas niet op naam te brengen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

H. Meijer

#13
Determinatie op soort vanaf foto is voor de meeste Ichneumonidae onbegonnen werk (behalve b.v. voor sommige Ichneumoninae). Met goede en ook nog eens schitterende foto's zoals deze (een soort in actie) is de subfamilie soms wel vrij makkelijk te bepalen.
Tryphoninae zijn uniek binnen de Ichneumonidae voor wat betreft de modificatie van hun ei, het is groot en gesteeld. Niet het ei, maar een deel van de steel gaat door de ovipositor. Aan de steel zit een soort anker, waarmee het ei met behulp van de legboor op de prooi (in dit geval een bladwesplarve)
bevestigd wordt. Tryphoninae zijn dus ectoparasieten en het ei wordt natuurlijk bevestigd op een plaats waar de gastheer niet met zijn kaken bij kan. Op de derde foto is dit alles heel mooi te zien (prachtige foto).

Blinde automaten bestuurd door hun genen? Je zou haast beginnen te twijfelen!

Het genus Polyblastus, heeft wel een stuk of dertig eieren paraat, lijkt net een tros balonnen aan het eind van het achterlijf. Zeer apart gezicht om te zien, ik ben een beetje een freak, maar heb wel evolutionair succes.
Is dat beest blij dat er geen gas in zit.

Hilco

harry60

Zo komen we toch weer wat te weten... toch een aardige waarneming nog niet veel waargenomen op wrn.nl
En hele mooie foto serie met gelijk de voortplanting van deze soort.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jck

Een paar dagen zonder PC gezeten, vandaar de late reactie. Harry en Hilco, ontzettend bedankt.

James