Lygus rugulipennis ?

Gestart door GerardL, juli 10, 2012, 16:06:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Ik heb hier denk ik een Lygus rugulipennis, maar bij het nakijken op wrn;
http://waarneming.nl/search.php?q=lygus

kom je weer look-a-likes tegen.

Lygus gemellatus, L. wagneri en rugulipennis lijken erg op elkaar.
Waar moet ik specifiek op letten bij deze ? Is het alleen de beharing bij rugulipennis?
Maar hoe houd ik de gemellatus / wagneri en ook nog soms de pratensis goed uit
elkaar?
Ben een hele berg met foto's bij elkaar aan het zetten om duidelijk verschillen te zien/vinden,
maar zonder goede info word het toch lastig denk ik!
Heb zelf de serie Wachman, Melber en Deckert, maar daar kan ik niet altijd echte
aanknopingspunten vinden.

Wie weet de verschillen, en wil ze vertellen > ?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard


harry60

#1
L. rugulipennis lijkt me inderdaad  :right:

Al de verschillen van de genoemde soorten is ???  :rolleye:

Op britishbugs staat ook een PDF file over de o.a. Lygus soorten http://britishbugs.org.uk/heteroptera/Miridae/lygus_rugulipennis.html
Helaas wel in het engels.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

GerardL

Hallo Harry,

Dat pdf-je op Britishbugs, had ik al eens gedownload, maar er staan ook
tegenstrijdigheden in, ook volgens Britishbugs.
Heb hier ondertussen tig Lygus staan, die allemaal op dit trio lijken, dus
was me aan het afvragen welke harde kenmerken er zijn.
Op alle websites waar ik kijk, zie ik wel exemplaren die benoemd zijn, maar
nergens vind ik duidelijk aanwijzigingen wat de verschillen zijn.
Op de rugulipennis na (beharing), zie ik wel wat verschillen in het
2de antenne-lid bij sommigen, maar weet niet wat "hard" is!

Toch bedankt Harry,

Grtzzzz

Gerard




harry60

Lygus wagneri heeft volgens mij ook met de beharing te maken alleen heeft deze soort veel minder beharing dan de rugulipennis.
staat maar een wrn van met wel mooie fotos van Koen http://waarneming.nl/waarneming/view/61396767?_popup=1

Eigenlijk bij alles een beetje door te lopen wat er op wrn staat is het best lastig om tot de juiste soort te komen.
Heb zelf ook erg weinig literatuur over deze soorten.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

GerardL

Hallo Harry,

Danke voor de genomen moeite!
Ik heb eerst ook alle foto's bekeken die ik kon vinden, maar zoals eerder gezegd,
die pdf op Britishbugs, daar zitten fouten in. Daar word ingegaan op de beharing
van deze 3 look-a-likes, dus als Koen zijn determinatie op die pdf is gebaseerd (beharing)
kan deze determinatie ook deze fout zijn. Er word niet exact verteld wat fout is!
Maar nogmaals: dat is een aanname die ik ook niet kan controleren, en wil niet zeggen
dat Koen zijn Lygus fout op naam is gebracht!

Ik had gewoon graag geweten welke kenmerken ik kan aanhouden, en welke niet.


Grtzzzz

Gerard


Moniti meliora sequamur




harry60

Ik heb gezocht en een boekje gevonden en besteld geen idee wat daar allemaal in staat en of het bruikbaar is voor onze regios.
Er is maar heel weinig literatuur volgens mij waar dat word uitgelegd.
Er zijn wel wat boeken over de hele familie Miridae ???

Mijn boekje koste maar 15 euro dat is nog te doen zag ook al boeken van 130 euro.. vind ik een beetje te.....
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Google Lygus en Aglyamzyanov en je vind de PDF van zijn revisie van de Palaearctische Lygus-soorten ...

harry60

Bedankt Berend
Moest even zoeken, zelfs op de PuddingforBrains site britishwildlife werkte hij niet.

Voor de gene die nog interesse hebben 9 Mb download in het duits: http://ubm.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2006/1164/pdf/diss.pdf


M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ja, hij stond ook gewoon sinds jaar en dag tussen onze eigen links op wrn, maar de oude link naar deposit.ddb.de werkt niet meer:

(de) Aglyamzyanov, Renat (2006) Revision der paläarktischen Arten der Gattung Lygus Hahn (Heteroptera, Miridae). Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades. Mainz: Johannes Gutenberg-Universität. - Met onder andere een nieuwe determinatietabel voor het geslacht Lygus (download PDF (oude link?) - 9MB). Tip van Albert de Wilde - bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Is gelijk dat probleem ook opgelost. :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

GerardL

Danke Berend,

Zal me daar eens voor gaan zitten, en de lygussen eruit destilleren die voor
mij in aanmerking kunnen komen. Met die putjes ziet goed uit, hoop dat het in de
praktijk ook zo "simpel"  werkt  :rolleye:

Ja Harry, is het voor jou opgelost, maar voor mij begint het werk  ;D

Grtzzzz

Gerard



harry60

Het probleem wat ik bedoel is de link die niet meer werkte naar de PDF file. :)
Ik moet ook nog een hoop leren van de Lygus soorten, heb het even door gekeken maar ik let op hele andere eigenschappen dan ik de PDF file staat :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning